VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Björklunds poolbygge, 10 * 5,5m JF Fritid  (läst 3560 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbebjorklund

Björklunds poolbygge, 10 * 5,5m JF Fritid
« skrivet: mars 20, 2018, 16:01:21:21 »
Efter att ha läst åtskilliga trådar om olika poolbyggen tänkte jag dela med mig av mitt! Jag tänker att det är bra för den som ska starta sitt projekt, och bra för mig att få inputs och feedback, och en plats att spara mina anteckningar.. Det är snart ett år sedan vi satte skopan i marken, och än är inte trädäcket klart..

Det började med en trevlig tanke om att anlägga en mindre pool med ett barnsäkert överdrag (eftersom vi väntade barn). Vi hittade ett begagnat, elektriskt överdrag som var 8*4m. Därför tänkte vi utgå från att poolen skulle få de dimensionerna.

När vi sedan snubblade över en begagnad JF Fritid 10*5,5m med ett tillhörande pooltak på 12*6m för ett oförskämt lågt pris fick jag förklara för sambon vilken fördel det var med ett riktigt pooltak. Och plötsligt hade vi såväl poolstomme som pooltak :)

Bilden visar poolen och taket monterat hos säljaren.

Poolgiganten

Utloggad tobbebjorklund

SV: Björklunds poolbygge, 10 * 5,5m JF Fritid
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2018, 16:11:55:55 »
Eftersom att jag och min sambo inte är riktigt överens om hur viktigt det är med en pool (hon ville ha spabad istället) så var det svårt att få en rejäl budget. Därför blev det svettigt när jag började kolla upp vad det kostar med poolpump och sandfilter till en pool på ca 65 kubik.

Jag nämnde detta för kollegorna på jobbet, varpå en av dem sa att han hade en trasig pool som var 9*5m. Den hade stått öde sen han köpte huset, och han sa att jag kunde ta de delar jag behövde därifrån om jag ville, eftersom han skulle riva den.

Vid en titt i hans "maskinrum" kändes det dystert, men när vi kopplade på poolpumpen så snurrade den faktiskt. Men den lät rejält, det var ett högt, gnisslande ljud.

Jag plockade ur alla delar och tog med hem för att se vad som gick att använda.

Utloggad tobbebjorklund

SV: Björklunds poolbygge, 10 * 5,5m JF Fritid
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2018, 16:25:39:39 »
Jag skruvade ner poolpumpen till minsta beståndsdel, borstade upp allt stål och sprayade om detta. Satte nytt kablage och undersökte varför den gnisslade. Jag kunde till sluta konstatera att det var ett av hjullagerna som var för slitet.

I samband med att jag skulle ta loss detta så gjorde jag ett rejält misstag, jag tog sönder axeltätningen. Hur mycket jag än sökte på pumpnamnet online så var det omöjligt att hitta delar, än mindre en specifik axeltätning. Jag sökte på texten "Lainex" som fanns på ett monterat klistermärke, och kunde konstatera att det var en poolfirma i Kristianstad som gått i konkurs för längesen. Förmodligen de som byggt poolen från början.

Som ett desperat körde jag till en av poolbutikerna för att se om de hade någon liknande axeltätning som jag kunde ersätta den andra med, men det hade de förstås inte. Vi började prata om det hela, och när jag nämnde "Lainex" sa han att han kände den person som köpte hela konkurslagret. Ett samtal senare kom jag över en axeltätning till min pump och dagen efter kunde jag montera ihop en fullt fungerande poolpump anno 1992  8)

Utloggad tobbebjorklund

SV: Björklunds poolbygge, 10 * 5,5m JF Fritid
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2018, 16:52:10:10 »
Så började planeringen av vart poolen skulle anläggas, och hur trädäcket skulle bli. Till huset finns en uteplats under tak med en gjuten platta som är i samma höjd som husets golv. Min vision var att trädäcket skulle hamna i samma höjd som den gjutna plattan, så att man inte behövde ta ett steg någonstans. Detta medförde att poolen behövde grävas ner till ett specifikt djup.

Vi la ut skenorna till pooltaket för att få en inriktning på var poolen skulle vara, jag skissade dessutom upp en planenlig ritning för att se till att vi hamnade inom tomtgränsen. Denna användes även för att beräkna materialet till trädäcket.

Tidsmässigt passade allt väldigt bra. Min pappa byggde hus på tomten bredvid och där behövde han fyllnadsmassor, och vi behövde ett hål..  ::)

Utloggad tobbebjorklund

SV: Björklunds poolbygge, 10 * 5,5m JF Fritid
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2018, 17:03:17:17 »
Så blev det dags för att sätta skopan i marken. Påsken 2017 blev startskottet och vi var många lediga som kunde hjälpa till då. En hjullastare och en grävmaskin var beställd, samt sand att använda till poolbygget. Jag sprayade ut grävområdet på gräsmatten, och pappa (som tidigare jobbat med entreprenad) grävde ur hålet. Lillebror skötte hjullastaren. Ett rent familjeföretag!

På en av bilderna ser man hur vi gräver ut "gångar" till de ben som JF Fritid använder sig av för att få poolen självbärande. Dessa tyckte min pappa var väldigt onödiga, och jag fick förklara flera gånger för honom att de var avgörande att ha med..

Utloggad Jämtlands President

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 2
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Björklunds poolbygge, 10 * 5,5m JF Fritid
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2018, 10:56:42:42 »
Kul med byggtråd :) Fortsätt på den inslagna vägen  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag