Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuta eller Lecablock i väggarna?  (läst 24822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #10 skrivet: mars 01, 2007, 20:24:00:00 »
Hej jag är ungefär lika vilsen som alla andra, jag var själv inne på att gjuta men det blir så besvärligt att forma stabilt på två sidor så nu är jag inne på att gjuta en betongplatta och ställa prefabricerade betongelement (som jag fått gratis) 120x400cm och bulta i hop dem i hörnen, det blir även en skarv på långsidan då poolen skall vara 4x8m, jag vet ännu inte hur jag skall få den tät i skarvarna mellan sektionerna samt mellan sektionerna och botten men det måste gå på något sätt idéer ? jag hade dessutom tänkt att gjuta en "krans" runt hela poolen i ovankant för att öka baddjupet till 150cm samt styva upp konstruktionen en del.

Jag vill kakla min pool och en granne till mig har en kaklad pool som han inte värmer på vintern och aldrig tömmer och det har fungerat sedan 1973 utan problem så det är klart att det går, han är däremot ingen gördetsjälvare så han har ingen aning om hur den är konstruerad.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad nippon

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #11 skrivet: mars 02, 2007, 01:38:36:36 »
Hej Zek

Kul idé med betongfundament.
Spar pengar istället, strunta i att gjuta en botten, ställ dem på vibbrad singelbädd och använd
liner. Tätt och bra! Gropen skall vara väl dränerad.
Möjligen kan du gjuta en ram att ställa dem på, då vinner du höjd och behöver inte någon "krans"

Utloggad zek

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #12 skrivet: mars 02, 2007, 16:53:39:39 »
Har ingen erfarenhet av varket liner eller kakel, men det känns svårt att få till en liner bra utan rynkor eller att den blir för liten. tänkte dessutom mura en snygg trappa och den kan man väl inte klä in med liner ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad nippon

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #13 skrivet: mars 02, 2007, 18:42:00:00 »
Nej då, det blir inga rynkor.
Var noga med måtten bara när du beställer linern.

Trapp försvårar förstås, du vill inte använda en färdig, att fälla in i en sida?

Utloggad zek

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #14 skrivet: mars 02, 2007, 21:13:04:04 »
Jo jag tänkte fälla in den i sidan men jag vill inte köpa en färdig för 20000kr när det handlar om någon eller högst två tusenlappar i material om jag murar eller gjuter den själv och då kan jag få trappan lika bred som hela gaveln om jag skulle vilja... är fortfarande inte övertygad om att liner är bättre om jag köper kakel och fix på rätta ställen och kalklar själv så kan jag materialmässingt lika gärna kakla som att köpa liner och så mycket fräshare det blir....

Hur är det förresten om linern blir lite för liten på något ställe, det är ju flera mått som skall stämma exakt hur ömtålig är den om den spänner i ett hörn och inte kommer in i hörnet tillräckligt ? räcker det att en unge trycker till med ett kvastskaft, bandyklubba eller något annat som ite skall vara i poolen ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad PelleSthlm

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #15 skrivet: mars 03, 2007, 11:27:11:11 »
Hej Zek

Kul idé med betongfundament.
Spar pengar istället, strunta i att gjuta en botten, ställ dem på vibbrad singelbädd och använd
liner. Tätt och bra! Gropen skall vara väl dränerad.
Möjligen kan du gjuta en ram att ställa dem på, då vinner du höjd och behöver inte någon "krans"


Varför tulla på kvaliteten bara för att tjäna in några slantar? Skulle du bygga en offentlig pool utan gjuten bottenplatta?

Utloggad zek

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #16 skrivet: mars 03, 2007, 11:32:58:58 »
Tack Pelle !
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad nippon

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #17 skrivet: mars 03, 2007, 17:50:40:40 »
Offentliga pooler är något annat.

Jag har inte påstått att liner är bättre än kakel.
Tanken var att om man sparade in pengar på att inte gjuta en botten så skulle de pengarna
kunna användas till en färdig trapp, och därigenom slippa problemet med tätning och kakling.

Är linern något för liten, funkar det ändå. hörnen blir lite rundare men håller.
Vassa föremål kan alltid göra hål i en liner, för liten eller inte...

Jag tycker det är värre med en för stor duk, då är det svårt att undvika veck.

Utloggad PelleSthlm

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #18 skrivet: mars 04, 2007, 21:48:47:47 »
Man bör väl väga in värderingen av kvalitet oavsett om man bygger en privat eller offentlig pool. Man vill väl ha bästa möjliga grund till sitt fortsatta bygge och minimera risken för framtida problem? I Tyskland har jag för mig att det är lag på gjuten bottenplatta även till privata swimmingpooler, men å andra sidan så ligger det myckte längre fram i sin utveckling när det gäller normarbeten både för privata och offentliga pooler.

Utloggad nippon

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #19 skrivet: mars 05, 2007, 19:24:12:12 »
Jovisst, men det till syvene och sist en kostnadsfråga.

Att liner används över huvud taget, är en kostnadsfråga.
Ska du kakla är det klart att du måste gjuta en botten men som jag ser det är det totalt
bortkastade pengar om man lägger liner.

Möjligen kan det vara motiverat om man ska ha en sluttande botten eller dykdel.

Hur lagarna är i Tyskland har jag ingen aning om.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag