VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nordpool Sarek  (läst 54082 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jbr

SV: Nordpool Sarek
« Svar #70 skrivet: november 20, 2016, 12:21:45:45 »
Ursäkta okunnighet.. men vad innebär filtercyklar??

En cykel, från cykliskt.

Alltså, regelbundet återkommande period då vattnet filtreras.

Poolgiganten

Utloggad Henric_E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart spabadsägare :-)
    • Visa profil
SV: Nordpool Sarek
« Svar #71 skrivet: november 21, 2016, 12:53:42:42 »
Tack för svar. :-)
Jodå vad cyklar innebär har jag koll på men just filtercyklar förstod jag inte då det som sagt cirkulerar 24h och det bör väl gå genom filtret så är ja inte riktigt med på vad den praktiskt utför under "filtercyklar".
Någon som har några vettiga siffror på vad ett sarek förbrukar i ström /månad. är inte intresserad av några glädjekalkyler då jag redan har köpt det, mest för att alla frågar mig just nu vad det drar i ström.. (lite tråkigt att svara "ingen aning") 

Utloggad nijo2

SV: Nordpool Sarek
« Svar #72 skrivet: november 21, 2016, 16:19:50:50 »
Tack för svar. :-)
Jodå vad cyklar innebär har jag koll på men just filtercyklar förstod jag inte då det som sagt cirkulerar 24h och det bör väl gå genom filtret så är ja inte riktigt med på vad den praktiskt utför under "filtercyklar".
Någon som har några vettiga siffror på vad ett sarek förbrukar i ström /månad. är inte intresserad av några glädjekalkyler då jag redan har köpt det, mest för att alla frågar mig just nu vad det drar i ström.. (lite tråkigt att svara "ingen aning")
Efter lite drygt 1,5 år med ett Sarek så ligger förbrukning mellan ca. 100-350 i månaden med 3-4 bad/vecka under Vinterhalvåret och 1-2 bad under den andra hälften.
Det som mer sker vid timersatt filtrering är att den startar jets och bubblor så allt vatten går igenom filtret.

Utloggad Henric_E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart spabadsägare :-)
    • Visa profil
SV: Nordpool Sarek
« Svar #73 skrivet: november 21, 2016, 16:48:32:32 »
Aaa ok. Tack då blev ja lite klokare över vad den ä tänkt att utföra..
de siffrorna lät ju mycket bra.. och som sagt om ni vet med er eller kommer på nått bra "tweak" för just Sarek så är det ju alltid intressant å få ta del av..:-)

Utloggad nijo2

SV: Nordpool Sarek
« Svar #74 skrivet: november 21, 2016, 18:16:02:02 »
Aaa ok. Tack då blev ja lite klokare över vad den ä tänkt att utföra..
de siffrorna lät ju mycket bra.. och som sagt om ni vet med er eller kommer på nått bra "tweak" för just Sarek så är det ju alltid intressant å få ta del av..:-)
För att stoppa vindens kylningseffekt så har jag fällt in 30mm. frigolit innanför varje sida och sen har jag en Thermofilt som ligger på vattenytan för att förlänga lockets livslängd.
Är inne på min andra filt från Canada, den första höll ett år sen blev den lite "tunn" på vissa ställen, misstänker kloret så den "kryllade" sig när jetsen startade. Denna jag har nu har jag låtit vara ganska mkt större så den går upp lite på badets insida, då hamnar jetsen alltid under filten.

Utloggad Wristel

SV: Nordpool Sarek
« Svar #75 skrivet: november 23, 2016, 20:04:51:51 »
Efter lite drygt 1,5 år med ett Sarek så ligger förbrukning mellan ca. 100-350 i månaden med 3-4 bad/vecka under Vinterhalvåret och 1-2 bad under den andra hälften.
Det som mer sker vid timersatt filtrering är att den startar jets och bubblor så allt vatten går igenom filtret.

vad har du badet ställt på för värme?

Utloggad nijo2

SV: Nordpool Sarek
« Svar #76 skrivet: november 23, 2016, 20:18:14:14 »
vad har du badet ställt på för värme?
Nu 38

Utloggad Henric_E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart spabadsägare :-)
    • Visa profil
SV: Nordpool Sarek
« Svar #77 skrivet: november 24, 2016, 22:20:23:23 »
Jag höjde precis till 37,5 från 37. Frigolit lät ju smart.. nu har jag ju redan fällt ner det så det blir väl lite krångligt.. jaja.. det får bli till sommaren isf.
däremot så när jag badade nu så lät det väldigt och det bubblade, låter som luft i  systemet. (inga jets igång) om jag sätter stortån för det lilla utblåset så tystnar det.
Vatten nivån är strax under huvudkuddarna när ingen badar.
har även konstaterat att det bubblar från botten (utblåsen) när ingen badar så det känns som luft i systemet. (obs det är ej skum)
 

Utloggad TheSwede

SV: Nordpool Sarek
« Svar #78 skrivet: november 25, 2016, 13:29:18:18 »
Låter som om systemet suger in luft.

Utloggad Henric_E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart spabadsägare :-)
    • Visa profil
SV: Nordpool Sarek
« Svar #79 skrivet: november 25, 2016, 15:09:09:09 »
Ja precis bara vart...  :o

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag