CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad justera med 3-vägsventil?  (läst 2799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DavUpp

Vad justera med 3-vägsventil?
« skrivet: juli 02, 2015, 23:56:02:02 »
Hej,

Är helt ny på detta och hoppas på lite feedback från er kunniga!
Har en Intex Ultra på cirka 20 kubik. Har ikväll kopplat in en Brilix XHPFD60 för att göra det lite mer badvänligt för mig och barnen.
Nu undrar jag om jag ska "trimma" systemet med 3-vägsventilen eller hur jag ska ha kranarna på ventilerna?!
Nu kör jag fullt öppna på In O Ut vatten och bypassen helt stängd. Ska jag strypa In/Ut och isåfall varför?

Tacksam för svar från en novis!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vad justera med 3-vägsventil?
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2015, 08:26:38:38 »
Öppna alla ventiler inklusive bypass helt. Läs av temperatur på vattnet in och ut till VP (brukar finnas bland menyerna). VP ska höja temperaturen 1-2 grader (kolla för säkerhets skull i din manual). Justera med bypassventilen till du har 1-2 grader.

I mitt fall är bypass stängd ca 30 grader (0 grader = helt öppen).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DavUpp

SV: Vad justera med 3-vägsventil?
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2015, 10:35:41:41 »
Wow, snabba svar, det gillas! Tror du att där är något annat att tänka på gällande inställningar i menyn? Pumpen har stått på i 12 timmar, ingen direkt höjning av tempen i poolen än, kanske 1 grad!
Bifogar en sida ur bruksanvisningen, är där kanske ngt att ändra?

Tack för er hjälp!
David

Utloggad DavUpp

SV: Vad justera med 3-vägsventil?
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2015, 10:38:14:14 »
En till ur bruksanvisningen, vet inte hur bifoga fler på samma gång.
NU hittade jag hur man bifogar fler filer!

Utloggad DavUpp

SV: Vad justera med 3-vägsventil?
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2015, 11:43:30:30 »
Hej igen!

Har nu forskat lite och ser att parameter 6 kanske är felaktig? Har två bruksanvisningar, i den som kom med pumpen (endast engelska) står att defaulten ska vara 1, vilket det också är på pumpen. I en annan som jag hittade här  forumet, som är svensk och lite mer utförlig, står det att defaulten ska vara 3. Om så är fallet hur tusan ändrar jag från 1 till 3?
Har tryckt på alla knappar och kan bläddra i menyerna, men hur jag ändrar inställt värde övergår mitt förstånd!

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad justera med 3-vägsventil?
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2015, 16:01:31:31 »
Parameter 6: 0 kylning. Vill du nog inte, i vårt klimat är det inte därför du köpt pumpen.
Parameter 6: 1 värme och kylning.
Parameter 6: 2 Värme och kylning med tillhörande extra värme
Parameter 6: 3 värmning. Det är det du vill göra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag