CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: problem med vattnet. !!!!Mysteriet löst!!!!  (läst 13474 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkbpower

problem med vattnet. !!!!Mysteriet löst!!!!
« skrivet: juli 05, 2014, 08:43:51:51 »
Hej,
Har en pool på ca 29m3 och har inte haft nåt problem de 2 tidigare åren med vattnet.
Det har varit rent och klart och jag har bara hällt i lite klor då och då.
Men nu har jag problem att få till vattnet.
Verkar som alkaliniteten är hög och vattnet är lite grönt nu.
Ph är lågt så jag köpte höj ph och hällde i för 2 veckor seda och så chockklorade jag och då blev det bättre men inte så där superklart vatten jag hade förra året.
Sen har jag kört med klorpuckar.
Nu är vattnet grönt igen och jag kollade med sticka.
Klor är bra, ph lågt alkalinitet är för högt.
Hur går jag till väga?
Ph:t måste väl upp för att kloret ska fungera men jag vill också få ner alkaliniteten.
Nåt förslag?

Mvh
Jimmy
« Senast ändrad: juli 12, 2014, 22:38:00:00 av jkbpower »

Poolgiganten

Utloggad jkbpower

SV: problem med vattnet.
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2014, 09:21:08:08 »
Har läst lite nu och eftersom mitt vatten är grönt nu och när jag kollar med sticka så är kloret på max, ph på min och alkaliniteten på max.
Kloret funkar förmodligen inte då alk. Är så högt.
för att sänka alk. Så bör man använda ph-  men då blir ju ph ännu lägre.
Jag tänkte göra så här:
Hälla i rejält med ph+ så jag får upp ph till 7,4 typ och sen chock klora tills vattnet blir bra.
Sen kanske man kan pytsa i små mängder ac ph- för att försöka få ner alkaliniteten så man får stabilare vatten.
Ska kanske tillägga att jag i år har en poolvärmepump så ligger på ca 28grader och det kanske gör vattnet mer ostabilt mot tidigare år.

Utloggad TommyC

SV: problem med vattnet.
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2014, 09:44:21:21 »
Kloret har större effekt om pH-värdet är lågt. http://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/

Hur hög alkalinitet har du?

Vanliga mätstickor kan vara lite luriga att läsa av. Det går lättare om du hämtar lite poolvatten i ett glas och går in i skuggan och mäter.

Bara hälla i klor lite då och då låter inte som en bra rutin. Det vanliga är att starta med en chockklorering när poolen har fyllts upp i början av säsongen. Sedan brukar det räcka med att lägga i en 200 gram klorpuck per vecka eller lite oftare om det är många som badar mycket.

Pahlen skriver att man ska chockklorera var 2:a till var 4:e vecka. Det har jag aldrig gjort.

I år provar jag för första gången att skippa den inledande chockkloreringen och köra med bara en puck per vecka. Återstår att se hur bra det går.

Här beskrivs ett sätt att sänka alkaliniteten: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5521.0;all

Hur lätt eller svårt det är att sköta vattnet beror helt på vilka egenskaper vattnet har. Har man kommunalt vatten av bra kvalité så är det väldigt enkelt. Har man egen brunn kan det vara en helt annan sak.

Innan man har lärt sig ordentligt hur vattnet fungerar så är det bra att mäta pH, klor och kanske alkalinitet varje vecka. När man ser att allt är stabilt så kan man minska mätfrekvensen. Jag brukar mäta när det är nyfyllt och kanske en gång till under sommaren.

På vattenverkets hemsida brukar man kunna hitta mycket data om vattnet. Exempel från Stockholm: http://www.stockholmvatten.se/Vattnets-vag/Dricksvatten/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: problem med vattnet.
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2014, 11:07:54:54 »
Hög alkalinitet kan inte blockera kloret. Lågt pH kan det inte heller. Det kan däremot cyanursyra, "pool stabilizer", som finns i många klorpuckar. Får du för hög halt av cyanursyra så får du klorblockering, dvs kloret finns där men är overksamt. Klorblockering är inte så vanligt, men har du använt klor med cyasnursyra under längre tid utan att ha tillräcklig omsättning av vattnet (backspolningar, vintersänknningar, partiella vattenbyren) så finns risken. Tyvärr finns det inga kemikalier som kan sänka halten av cyanursyra. Har klorblockering uppstått återstår bara att byta en större eller mindre del av vattnet, beroende på hur hög halten av cyanursyra är.

Utloggad jkbpower

SV: problem med vattnet.
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2014, 18:42:59:59 »
Ok.Tack för lite input :-)
Jag kollade med sticka i morse och då var det mycket klor i och lågt PH så jag har nu hällt i PH+ för att få upp PH värdet igen.
Nu på kvällen så kollade jag med sticka igen och då var PH uppe på normalt men då visade kloret på nästan inget alls.
Hur kan det komma sig.
Jag läste förut att för lågt PH gör att kloret inte fungerar.
I alla fall så gjorde jag en chockklorering nu så får jag se imorgon hur det ser ut.Jag har kört med dessa klorpuckar nu men förra året körde jag med sån här dagsklor som är små tabletter.
Kanske bättre med dom än de större puckarna.
/Jimmy

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: problem med vattnet.
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2014, 20:16:00:00 »
Kolla vad du har för värde på cyanursyran. Sedan kan du kolla vad det är för klor du stoppat i, står det inte på burken så ska den som säljer det ha (eller hitta på nätet) säkerhetsdatablad så du vet vad det är du stoppar i.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad jkbpower

SV: problem med vattnet.
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2014, 08:42:04:04 »
Kolla vad du har för värde på cyanursyran. Sedan kan du kolla vad det är för klor du stoppat i, står det inte på burken så ska den som säljer det ha (eller hitta på nätet) säkerhetsdatablad så du vet vad det är du stoppar i.
Hur kollar jag cyanursyran?
Jag chockklorade igår och jag använde nitor chockklor i pulver form.
Nu på morgonen är vattnet inte grönt längre men grumligt.
Kollade med de stickor jag har och ph ligger straxt över 7,2(svårt att se så noga med dessa stickor).
Klorhalten ligger på 10 på skalan(stickorna också från nitor).
Alkaliniteten ligger på typ 180-200.

Utloggad TommyC

SV: problem med vattnet.
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2014, 10:15:28:28 »
Många teststickor mäter cyanursyra t ex: http://www.aquachek.com/pool-spa-owners/aquachek-select-7-in-1/

Om chockkloreringen som du gjorde tog död på det gröna så har du sannolikt inte klorblockering.

Ja, det är ju hög alkalinitet. Frågan är om du har något problem av det? Om pH är ok så skulle jag strunta i det nu för att bada och njuta av poolen i det fina vädret.

Om du låter bli att täcka poolen så går klorhalten ner snabbare. Jag skulle vänta till den kommer ner till 5 ppm innan jag badar men det är nog ingen fara att bada med 10 ppm klor heller.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jkbpower

SV: problem med vattnet.
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2014, 11:00:27:27 »
Nej, verkar som kloret verkar som det ska för det gröna försvann helt och hållet.
Värdena verkar vara bra nu förutom att alkaliniteten är lite hög men jag väntar och ser om det sjunker något.
Men nu är vattnet lite mjölkigt fortfarande.
Borde jag ha i flockningsmedel för att få bort detta.Sandfiltret kanske inte tar de små partiklarna.
En annan sak som jak kom på nu är att jag brukar ha 0,4-0,6 sand i filtret men det var slut när jag köpte sand så jag tog 0,6-0,8 istället.
Blir väl något sämre rening av små partiklar då.

Utloggad jkbpower

SV: problem med vattnet.
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2014, 16:11:05:05 »
Nu har jag jättebra värden på vattnet men det grumliga vill inte försvinna riktigt.
Det har blivit bättre men det sista vill inte försvinna.
På morgonen ser det rätt klart ut men efter lite badande så är det jättegrumligt.
Har testat flockmedel men har inte hjälpt.
Ska ta och byta sanden.tror det är den som är för grov så det inte renar ordentligt.
Har köpt hem 0,4-0,6 mm nu som jag hade förra somaren och då hade jag aldrig problem.
Så, operation byta sand i filter utan avstängningskranar :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag