VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?  (läst 10897 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sponken

Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« skrivet: juni 30, 2012, 12:43:14:14 »
Finne massor med trådar där polbyggare fått block spruckna vid själva gjutningen. Varför uppstår detta fenomen? Var är det som påverkar mest?

Passformen på blocken?
Om man limmar eller ej?
Typ av betong blandning?
Hur man gjuter?

Många som blocken spricker för har tillsyntes gjort mycket fina byggen med noggrant placerade block. Limmat allt och stabiliserat enligt konstens alla regler and andra har "bara" placerat ut blocket och hällt i betong utan några som helst problem.

Så hur skall man minska risken för problem?

 <dontkn>

/Thomas

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2012, 13:17:21:21 »
Jag var väldigt bekymrad över detta men nu när jag provat känns det lite mer avdramatiserat. Man kan med enkla medel försäkra sig om att det går bra.

1. I hörnorna ligger blocken i förband. Ände mot sida. Eftersom ingenting förbinder sida med ände kan blocket med sidan till tryckas ut (all betong i anslutande vägg trycker ut detta block). Detta problem hanteras genom att man lägger en list på in och utsida av väggen som håller botten på blocket på plats. Finns det glipor ser man till att täta dessa med fogskum så att inget kan börja "forsa ut".

2. Små hål kan snabbt bli stora hål i de lägre skiften. Se till att täta alla hål och springor.

3. Om din platta är ojämn blir väggen ojämn och du riskerar att legobitsknopparna inte håller i blocket ovan. Då riskerar du problem. Se till att alla block är ordentligt ihoptryckta och limma.

4. Rätt betong. Har du för lös betong med för lång brinntid hinner inte första gjutningen (tre skift) brinna och bli tillräckligt fast innan du fyller nästa skift => problem. Beställ rätt betong och vänta en nästan 30-60minuter mellan första och andra gjutningen. Det är lagom att fortsätta när du satt ner stående armeringen. Jag såg att någon här använt självkompakterande betong. Det avråder Dorocell specifikt ifrån så jag skulle passa mig för det oavsett fabrikat på frigolitblock.

5. Limma Limma Limma. Har du limmat sitter allt ihop och du kommer inte få problem om du följer övriga regler. Det tar MAX en 1h extra att limma hela poolen.

6. Poolstore säger till mig att dom provat olika typer av frigolitblock. Problem är totalt sett väldigt ovanligt. Väldigt ovanligt. Man tycker sig ev haft mer problem med block som är hårdare än vad Dorocells thermomur är (dessa är lite mjukare och flexar lite).

7. vid gjutningen: Stå inte i en ände och fyll hela väggen. Du blir det större tryck där du står än vad som är bra. Flytta dig framåt hela tiden, jag tror jag fyllde på var 1-1,5meter ungefär.

Gör man på detta sätt kommer det gå bra, det är jag helt säker på. Nu när jag provat en gång skulle jag efter dessa åtgärder inte alls vara nervis för gjutningen.

 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2012, 18:30:30:30 »
Även de jag köpte betongen från avrådde från självkompakterande, det blir för stort tryck på blocken längst ner.

Jag hade kran (roterpump) så för min del var det väldigt lätt att flytta sig med slangen och fylla lite i taget på varje ställe.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2012, 19:00:53:53 »
En undran - de som fått spruckna block - har de spruckit när betongen hällts i eller har de spruckit efteråt under betongens härdning ? Det blir ju helt olika mekanismer som man får undersöka för att hitta vad som gör det.

Utloggad MathiasS

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2012, 19:25:28:28 »
Spricker det så gör det ju rimligen det när du fyller på, därefter minskar ju trycket vartefter betongen brinner.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2012, 20:19:02:02 »
Nja, men själva härdningen ger ju också upphov till vissa rörelser i materialet. Men det borde visa sig helt olika. Att det spricker vid fyllnad borde ge att betong rinner/forsar ut i hålet, beroende på hur stor spricka det blivit. Om det handlar om sprickor vid härdningen borde ingenting tränga ut genom sprickorna.

Utloggad Sponken

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2012, 20:43:15:15 »
Det verkar vara så att de flesta som får problem med sprickor i blocken får det vid själva fyllningen.

Utloggad MathiasS

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2012, 20:55:26:26 »
Nja, men själva härdningen ger ju också upphov till vissa rörelser i materialet. Men det borde visa sig helt olika. Att det spricker vid fyllnad borde ge att betong rinner/forsar ut i hålet, beroende på hur stor spricka det blivit. Om det handlar om sprickor vid härdningen borde ingenting tränga ut genom sprickorna.

Hur menar du att härdningen ger upphov till rörelser? Det känns inte riktigt rätt. Förvisso får man ju en viss krympning men det är ju väldigt små mängder vatten i betongen så den är ju i högsta grad blygsam. Jag förstår inte hur någon sorts rörelse i betongen under härdningen kan ställa till problem i detta fall.

Det blir inga sprickor under härdningen, efter några timmar är det hårt och trycker på väggarna är noll.

Detta handlar helt och hållet om att trycket på de nedre skiften blir för stort om man fyller för mycket på för kort tid.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2012, 21:03:47:47 »
Om härdningen går väldigt snabbt så kan man ju få krympsprickor - vi lyckades med detta när vi gjöt golvet i vårt garage. Jag tänkte att något liknande kunde uppstå här. Men det verkar ju som om det här då helt enkelt handlar om övertryck vid fyllningen, alltså för högt betongtryck eller för mycket vibrering.

Utloggad MathiasS

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2012, 21:22:16:16 »
Ok.

Att vibrera är tydligen en dödssynd så det ska man låta bli! Man föreslås istället joxa lite med de armeringsjärn man sticker ner medan man gjuter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan