CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Markarbete intex 457x91  (läst 5945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Markarbete intex 457x91
« skrivet: juli 05, 2015, 08:35:33:33 »
Hallå alla!
Det har blivit dags att börja förbereda för nya poolen som ska upp nästa sommar.
Har i dag en rörpool 305x71 som vi ställer rätt på gräset men till den nya vill vi göra ett ordentligt markarbete så det blir riktigt!

Är ny på detta så alla synpunkter är välkomna för att det ska bli så bra som möjligt! :)
Så här har jag tänkt: gräva ur ett par cm, i med någon duk och fylla på med stenmjöl. Packa detta med en padda och på med ppoolduken, klart.
Räcker detta? Vill ha det så enkelt som möjligt. Det kanske går att göra ännu enklare??
Har tänkt att lägga trall runt den sen men vill ha poolen på marken.

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2015, 15:26:15:15 »
Håller precis på med samma projekt. Har grävt bort gräs och matjord, väntar på stenmjölet. Tänker dock lägga en konstgräsmatta ovanpå, tror att det blir skönare att gå på. Funderar på XPS isolering i botten också, men tvekar på kostnaden. Kanske bättre att isolera sidorna istället med vanlig S80? Min pool ska stå i en slänt som jag grävt ur. Funderar på någon sorts ram runt för att hålla jorden på plats. Får nog bli tryckimpregnerade reglar, slipers blir nog för fult.

Utloggad Hans_L

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2015, 18:41:00:00 »
Va kul! Du kanske har en byggtråd redan, annars får du gärna göra en så kan jag följa :) man lär sig alltid nåt av att se hur andra gjort, antingen hur man ska göra, eller hur man inte ska göra ;)

Konstgräs, hur klarar det att ligga ute? Tänker om det kanske ruttnar under vintern?

Utloggad Mickelin

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2015, 19:25:45:45 »
Jag tänker låta poolen stå uppe året om med vatten i så konstgräset blir ju inte exponerat. Gräs och gräs föresten, det är ju mer som en heltäckningsmatta. Tänker på en sådan där från Bauhaus som man har på balkongen. De är ju dränerande, så vatten släpps igenom. Blir nog finemang. Det knepigaste verkar vara att få underlaget riktigt plant och i våg. Det finns flera klipp på YouTube med tips. Även det amerikanska poolforumet troublefreepool.com har många bra trådar i ämnet.

Utloggad Hans_L

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2015, 21:33:07:07 »
Måste väcka liv i den här tråden igen.
Nu börjar det snart bli dags att gräva :)
Blir inte riktigt klok på hur jag ska göra så nu vänder jag mig till er!

Räcker det med att ta bort gräset och platta till matjord och sen stenmjöl ovanpå det, ca 5 cm? Eller finns risken att matjorden rör på sig och förstör hela "plattan"?

Sen det här med att platta stenmjölet. Funderar på om det är nödvändigt att hyra in en padda eller omdet går att göra utan.
Det ska ju ligga över vintern och våren så det kommer få mycket vatten på sig. Om jag förstått det rätt så kommer vattnet över tid göra mjölet hårt? Då kanske det räcker med att platta till det och se till att allt är i våg och sen låta naturen ha sin gång?

All hjälp och tips tas tacksamt emot! :)

/Hans

Utloggad Mickelin

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2015, 18:40:02:02 »
Min står i en slänt, så jag var tvungen att gräva ur rejält för att få det plant. Tog bort all matjord och grovavjämnade med en bobcat. Marken bestod av mest sprängsten och lera, riktigt svårt att få plant. Beslutade därför att lägga på makadam som är lättare att jämna av. Blev ca 10-20 cm 8-16mm makadam. Körde padda på det, men makadam komprimeras inte så mycket, så det hade jag nog kunnat låta bli. Till sist lade jag på stenmjöl i två omgångar, ca 5 cm. Vattnade ordentligt och jämnade av. Slutresultatet blev en helt plan, jämn och hård yta, max 10 mm diff. På detta lade jag en Intex-pressen och en utematta. Mycket nöjd! Värmepump inkopplad och nu 30 grader i poolen.

Utloggad Hans_L

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2015, 20:25:15:15 »
Du paddade inte stenmjölet?

Utloggad Mickelin

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2015, 07:59:23:23 »
Nej, bara vatten. Det funkade bra.

Utloggad Mickelin

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #8 skrivet: augusti 29, 2015, 08:04:35:35 »
Här är några bilder

Utloggad Hans_L

SV: Markarbete intex 457x91
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2015, 12:18:48:48 »
Va bra då vet jag att det funkar :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag