CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vendelsöpoolarens byggtråd  (läst 18922 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #20 skrivet: juli 07, 2008, 22:48:58:58 »
Tack för din respons Poolbadaren!
Du fick mig att tänka några varv till och att lusläsa de stora tillverkarnas kataloger.  O0

Det blir hängslen och livrem för oss och vår pool: dubbla utlopp (skimmer + utlopp) och dubbla inlopp.
Utloppet hamnar ca 50cm under skimmern och kommer att ha en avstängningsventil.
Poolen blir så pass stor så det känns som om vi lika gärna kan "bre på" och få ordentlig cirkulation av vattnet. Har ett sandfilter på 150 kg med passande pump.

Här har det spöregnat hela dagen så inget har blivit gjort med poolen  :-\.
Verkar vara planerat stor filterkapacitet och pump - ger säkert bra cirkulationsförutsättningar.  O0
Tänkte dock försöka ge dig ett "tänkevarv" till...  ;D Om man nu skall ha 2 utlopp kanske det skall vara "by-the-book" ändå, dvs. i bottnen trots allt? (jag vet, jag blev "jobbig" nu...  >:D )
http://www.pahlen.se/images/ompooler/Om_Pooler.pdf

"Nya" tänket kommer av att det blir ju "vinst" i ett bottenuttag med att kunna suga tomt bassängen om det behövs (med ett sidouttag 50 cm under skimmer saknas en bit - opraktiskt) - ev. läckagerisk på sidan eller bottnen kan kanske kvitta sett till arbetsinsats och åtgärd i sådant fall...?  ::)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #21 skrivet: juli 07, 2008, 23:32:04:04 »
Verkar vara planerat stor filterkapacitet och pump - ger säkert bra cirkulationsförutsättningar.  O0
Tänkte dock försöka ge dig ett "tänkevarv" till...  ;D Om man nu skall ha 2 utlopp kanske det skall vara "by-the-book" ändå, dvs. i bottnen trots allt? (jag vet, jag blev "jobbig" nu...  >:D )
http://www.pahlen.se/images/ompooler/Om_Pooler.pdf

"Nya" tänket kommer av att det blir ju "vinst" i ett bottenuttag med att kunna suga tomt bassängen om det behövs (med ett sidouttag 50 cm under skimmer saknas en bit - opraktiskt) - ev. läckagerisk på sidan eller bottnen kan kanske kvitta sett till arbetsinsats och åtgärd i sådant fall...?  ::)

Du har nog rätt i det. Kanske att det blir ett uttag längre ner (nära botten) istället  <hmm>.
Bottenarbetet på poolen är klart nu så bottenutloppet blir en "blominstallation i rosenrabatten"  ;D men det finns inget som hindrar att (sido-)utloppet placeras längre ner.
Även om du blev "jobbig" så uppskattar jag verkligen att du lägger ner tid med mig i tänket!  <love>
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #22 skrivet: juli 08, 2008, 09:48:48:48 »
Låter som en bra idé att då lägga det så långt ner det bara går på sidan/under skimmer sett till praktiskt avändande både i cirkulationsavseende och för optimalt sätt vid ev. tömningsbehov  O0 om nu bottenarbetet är klart och det inte går att komplettera med "blomsterutsuget"...  ;D
Kankse kan det vara idé att ha med någon form av "acess" ("shakt") redan nu till nedersta insuget för enkel tillgång OM något dj-s  >:D

"Tiden" vi alla Forumister "lägger ner" bottnar väl i ett "egetintresse" av att finna fram till "projekts optimala lösningar" (egna såväl som andras) samtidigt som det förhoppningsvis kan ge viktiga guidelines och goda råd/lösningar till både nya och etablerade "poolare" - för frågor finns och sett till hur mycket "man själv undrat över" tycker jag för egen del att det är kul och intressant att försöka bidraga med både råd och egna erfarenheter till denna ypperliga "pooldatabas"  O0

"Bottenarbetet på poolen är klart nu" - var är bilderna?  <antman>  <hmm>
(...och självklart vill jag se "f.d. bottenutloppet" på bild i sin nya roll som en "blominstallation i rosenrabatten")  >rulla<

Starten och planerna verkar på topp (vattenkannan framme och fylld/beredd...  ::)) så fortsatt lycka till!  8)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Ingvar

SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #23 skrivet: juli 08, 2008, 11:59:22:22 »
Jag tycker att du gör helt rätt som placerar utloppet på sidan av poolen lite längre ned. Ett utlopp i botten av poolen är i princip helt omöjligt att fixa om det blir läckage. Ett läckande utlopp på sidan av poolen går däremot att komma åt och fixa från utsidan genom att gräva sig ned lite.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #24 skrivet: juli 08, 2008, 19:45:14:14 »
Halloj Vendelsöpoolaren    O0 ;)

Lägger in lite bilder på hur våra två inlopp sitter i förhållande till poolbottnen, båda är placerade på den ena gaveln, ca. 25 cm upp, samt hur skimmern är placerad på motsvarande gavel.

Varför inloppen ligger så långt ner i poolen, beror på ,enligt Steelpool, att då får man cirkulation på hela vattenvolymen i poolen, de har erfarenhet av deras offentliga poolbyggen, annars sker den bara i den övre 1/3 delen och på bottnen står vattnet nästa still.

Drar man nu poolvattnet genom värmepump, solfångare eller annat för att det ska bli "uppvärmt" och inloppet sitter ca. 40 cm under vattenytan, så undrar jag hur lång tid tar det innan hela vattenvolymen i poolen är uppvärmd. Är det bara varmt 1/3 del ner och svinkallt på bottnen  <dontkn> <dontkn>

Vill också se blominstallationen på bild.......tror att den sitter som en keps ;D ;D ;D

LOTTERÖD

En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Ingvar

SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #25 skrivet: juli 08, 2008, 22:48:05:05 »
Jag har båda inloppen nära ytan, och ändå inget problem att snabbt få upp värmen i djupdelen av poolen. Jag tror att det är bra att ha ena inloppet riktat nedåt. Jag upplevde en gång strax efter uppstart av poolen en viss skillnad i temperatur i ytvattnet mot i djupdelen, men den skillnaden försvann sen direkt i och med att vattnet blandas i samband med dammsugning och bad.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #26 skrivet: juli 08, 2008, 23:44:22:22 »
Jag har båda inloppen nära ytan, och ändå inget problem att snabbt få upp värmen i djupdelen av poolen. Jag tror att det är bra att ha ena inloppet riktat nedåt. Jag upplevde en gång strax efter uppstart av poolen en viss skillnad i temperatur i ytvattnet mot i djupdelen, men den skillnaden försvann sen direkt i och med att vattnet blandas i samband med dammsugning och bad.

Hej Ingvar ! Förstår precis vad du menar, våra inlopp är riktade lite snett nedåt och lite ut mot 8 meters poolväggarna, om man nu inte badar eller dammsuger = rör inte om i vattnet, då får du temp.skillnader i poolen, var märks den då kroppslig...känns det kallt om fötterna när du går i.

I vår pool har allt vatten samma temperatur, fast ingen har varit i och rört om.

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #27 skrivet: juli 09, 2008, 00:10:24:24 »
Nja, "stopp ett tag"... ::)
Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...?  <dontkn>
Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna.
Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form?  <hmm>
"Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta....  >rulla<
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #28 skrivet: juli 09, 2008, 03:19:55:55 »
Nja, "stopp ett tag"... ::)
Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...?  <dontkn>
Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna.
Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form?  <hmm>
"Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta....  >rulla<


Tror dig  ::) skrev detta för att det kanske kan vara till hjälp till dem, som bygger själva och kan styra var grejerna ska sitta, m a o i all välmening,  jag har ingen erfarenhet av någon annan pool än vår egen, igår hade vi 32 grader i "hela" poolen, bara med taket & lite sol mellan skurarna  :D

Konstant helikopterförbud  >:D >:D ....He-He-He....Ok, hittade något annat, som kan ta mig till Ekeby  <antman> men funderar fortfarande på, om jag tycker att du ska få ett gratis pooltäcke...över hela huset >rulla< >rulla< >rulla<

LOTTERÖD





En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #29 skrivet: juli 09, 2008, 08:27:37:37 »
Nja, "stopp ett tag"... ::)
Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...?  <dontkn>
Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna.
Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form?  <hmm>
"Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta....  >rulla<
Tror dig  ::) skrev detta för att det kanske kan vara till hjälp till dem, som bygger själva och kan styra var grejerna ska sitta, m a o i all välmening,  jag har ingen erfarenhet av någon annan pool än vår egen, igår hade vi 32 grader i "hela" poolen, bara med taket & lite sol mellan skurarna  :D

Konstant helikopterförbud  >:D >:D ....He-He-He....Ok, hittade något annat, som kan ta mig till Ekeby  <antman> men funderar fortfarande på, om jag tycker att du ska få ett gratis pooltäcke...över hela huset >rulla< >rulla< >rulla<
LOTTERÖD
Häftig bild med skön höjd- och rymdkänsla! (...förstår att jag nu också måste hålla koll på vindriktning då du kringgick "helkopterförbudet" så smart...inte bra - börjar känna jag "lever farligt"...  >rulla< )
Var i all välmening härifrån också, självklart  O0 (du ser, redan här "darrar" man...  :o )- som jag skrev är det logiskt det som du pekar på men std.lösningen ("uppeplacering") är väl en kompromiss ur prishänseende och praktisk hantering kan jag tänka?
Det optimala för optimal cirkulation borde kanske egentligen vara t.ex. 2 riktningsbara inloppshål både uppe och nere samt utlopp både via botten (placerat längst bak) och skimmer <hmm> men ett sådant arrangemang kräver då bl.a. större pumpdimensionering för att vara effektivt likvärdigt std.konceptet - egentligen konstigt man inte ser det som föreslaget alternativ men som sagt, beror troligen på en acceptabell kompromiss med hänseende till praktisk hantering, kostnad och att det trots allt fungerar i de flesta fall med std.konceptet.   
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag