VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vendelsöpoolarens byggtråd  (läst 18447 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Vendelsöpoolarens byggtråd
« skrivet: juni 02, 2008, 10:53:37:37 »
Nu har vi äntligen bestämt oss!
Prova-på-poolen (ovanmarkare) från Primastar blev precis vad vi tänkt oss; en pool som visade oss vad vi ville ha ut av en pool och var den skulle stå på tomten...nu får den gå vidare till någon annan som kanske har en 4,6 m* 1,07 Primastar som sin drömpool! Måste bara orka/hinna sätta ut en annons  ???.


Nu blir det en markpool på 8*4*1,5 istället; nedgrävd med belysning.
Djupare info om poolen och teknik kommer senare...

Bygger nog ett litet teknikrum sen så att Bidd@ ( <love>) kan få se foton.

Känner mig lite stressad över om vi ska bygga en romantrappa nu på en gång eller ta det som nästa års investering. Men en trappa kommer det att bli förr eller senare! 

Kära poolare! Måste få utnyttja er erfarna markpoolsbyggares kunskaper för följande fråga:
Dränering!? Vi bor på en gammal sjöbotten. Det är 15 cm jord/gräs överst sedan är det ren sandstrandssand nedåt. Måste jag lägga ner dräneringsrör, brunn mm?

Så här ser Primastarpoolen ut som skall flytta hemifrån snart:
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Poolgiganten

Utloggad evets32

SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2008, 12:27:47:47 »
Jag hade exakt samma botten som du och funderade i samma banor som dig. Dränering eller inte. Bestämde mig dock för att lägga ner slag och ställa dit en brunn. Vad jag har märkt nu är att det kommer en hel del vatten i den brunnen så det var nog ingen dum ide att ha den. Tror iofs att marken hade klarat av att hålla undan vattnet men....... När man ändå bestämt sig för att bygga är inte några meter drän slang och en brunn några större penhar. Skulle rekomendera dig att lägga slang och sätta en brunn.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2008, 12:39:25:25 »
Håller med - spara inte på de "småslantarna" i det stora hela...  ;D
Hade själv grundvattnet långt under planerad poolbotten men ser också att det trots det kommer en hel del vatten i brunnen, snacka inte om förra sommaren med allt regn....
Känns tryggt att veta att det inte ligger och "trycker på utan försvinner iom. bottendräneringen -rekommenderas.  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2008, 15:51:37:37 »
Givetvis ska du dränera!
Min pump går med jämna mellanrum och har så gjort hela året. Vilket betyder att grundvattnet är för högt. Det visade sig också när de grävde gropen och vattnet kom fram. Nu har säkert vattnet hittat nya vägar och de tar ju den lättaste vägen vilket blir in i dräneringsrören och sen ner i min brunn. Därifrån pumpar jag bort det till kommunens ledningar. Allt sköter sig som planerat och jag är glad idag att vi la dit dräneringen. Utan den så hade poolen stått i vatten.

Pumpen går i ca 3 min varje gång den tömmer brunnen.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2008, 17:38:32:32 »
Tack för era svar!  O0

Jag hade exakt samma botten som du och funderade i samma banor som dig. Dränering eller inte.

Läste ditt svar och kontaktade en byggingenjör som kom hit och kikade, han trodde inte att det skulle bli några problem men att ändå göra någon form av dränering (jag hade ditt svar ekande i bakhuvudet). Han föreslog en lösning med dränering som skall luta ut ur poolgropen och sedan ner mot en sluttning på tomten.
Jag lägger in bild sen när det är gjort.

Hade själv grundvattnet långt under planerad poolbotten men ser också att det trots det kommer en hel del vatten i brunnen, snacka inte om förra sommaren med allt regn....

Hade förträngt förra sommaren :(. Det är inte så mycket pengarna (eller inte alls) utan allt jobb runt omkring. Äsch, visste väl egentligen att ni skulle rekommendera dränering men någonstans i mitt blonda huvud så hoppades jag väl... >rulla<

Givetvis ska du dränera!
Min pump går med jämna mellanrum och har så gjort hela året. Vilket betyder att grundvattnet är för högt.

Jag har inte problem med högt grundvatten. Tomten är sluttande och består -som sagt- av sjöbotten (bor nära sjön Drevviken). Men med tre markpoolsägares "Dränera!!!" ringande i öronen (ögonen?) så blir det så nu!


Tack alla tre för att ni tog er tid att svara mig!  <love>
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2008, 15:16:06:06 »
Fortsätter med min "egen" byggtråd  O0!
Nu har pordränskivor beställts (10 cm tjocka) för markisolering samt isolering mot stödmurarna i Lecablock som skall byggas.
Imorgon kväll kommer minigrävaren som vi hyrt så snart sätter bygget igång med full fart  <antman>

Självklart kommer det en fråga till er experter:
Har någon av er ett bottenavlopp monterat? Och dessutom foton på hur ni gjort?
Skulle bli s**tglad om vi kunde få se hur det ser ut på "riktigt", via länk till er byggtråd, hemsida eller inlägg i "min" tråd. (tänk er en bedjande änglasmiley här...)
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2008, 00:43:31:31 »
Ska bli kul att följa ditt bygge  O0
Det här forumet var min räddning i många frågor, så mycket mer trovärdigt än de poolsäljare som bara vill sälja "sin" grej.

Just bottenavlopp saknar jag men det är kanske för att jag fyllde och delvis tömde ett par gånger pga vissa småläckage vid lampinfattningarna, dessutom när jag sänker vattennivån vid vintern. Visst fungerar det med en 700 kr pump från Jula som varit bra för annat också men man vill ju ha allt  8)

En lite fundering också, om man skulle dela upp en del av återcirkulationen och inte ta allt via skimmern kanske man skulle få med lite av det som samlas i hörnen? Inte för att det är otrevligt att stå och dammsuga, det är rätt mediterande, men ändå?

Någon annan som har bottenavlopp?
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2008, 10:02:52:52 »
Tack Happy Digger!
*bumpar tråden* och försöker få någon med bottenavlopp att reagera... :) för n å g o n forumist måste väl ändå ha bottenavlopp?  :o

Tar en fråga till: har alla cirkulationsdetaljer i vit plast men funderar på att beställa de "synliga" delarna till belysning och skimmer i rostfritt. Vad tror ni? Kan jag kombinera plaststommarna till belysningen & skimmern med rostfria detaljer (kallas reservdelar O0) och spara ett antal "lusentappar"?
Inloppen (2 st) kostar småpengar i sammanhanget så de byts i så fall ut helt.
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2008, 12:48:35:35 »
Lycka till
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2008, 14:27:31:31 »
Tack Happy Digger!
*bumpar tråden* och försöker få någon med bottenavlopp att reagera... :) för n å g o n forumist måste väl ändå ha bottenavlopp?  :o

Tar en fråga till: har alla cirkulationsdetaljer i vit plast men funderar på att beställa de "synliga" delarna till belysning och skimmer i rostfritt. Vad tror ni? Kan jag kombinera plaststommarna till belysningen & skimmern med rostfria detaljer (kallas reservdelar O0) och spara ett antal "lusentappar"?
Inloppen (2 st) kostar småpengar i sammanhanget så de byts i så fall ut helt.
Bottenavlopp - tankar fanns i projekteringen men slutgiltigt avstod vi, mest för att inte riskera få ngt. läckage som i ett sådant fall kanske inte är helt lätt att åtgärda  <hmm> (ville undvika ev. "worst-cases" sett till "nytta") - stannade vid lösning att vid ev. tömning köra med dränkbara pumpar a ca. 250-300:-/st. och som drar runt 6-7 kubik/timme.

Rostfria detaljer - i vårt fall var det inte samma mått för plast vs. rostfria delar så det blev antingen eller - stannade för rostfritt i alla pooldetaljer utom 1 st. extra inloppsmunstycke i trappan som behölls i plastvitt/trappfärgen.

Har inte ångrat besluten i något av fallen.  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #10 skrivet: juni 12, 2008, 14:10:44:44 »
Tack Samses!

Poolbadaren: du (och HappyDigger) har antagligen kostat mig ett bottenavlopp nu  ;)
Man kan kanske gräva ner den i rabatten och plantera någon söt perenn i den?  ;D
Syftet med bottenavloppet var att få extremt bra cirkulation. Kanske någon dag i framtiden när det ändå ska bytas vatten att det blir ett sidoutlopp - om jag tröttnar på att dammsuga...

Mina slutsatser so far:

1. Inser att läckage k a n bli ett problem.
2. Det finns dränkbara pumpar.
3. Inte ens HappyDigger har allt.. ;D
4. Bottenavloppet är säkert skitsnyggt i rabatten med en murgröna i.


Rostfria detaljer - i vårt fall var det inte samma mått för plast vs. rostfria delar så det blev antingen eller - stannade för rostfritt i alla pooldetaljer utom 1 st. extra inloppsmunstycke i trappan som behölls i plastvitt/trappfärgen.

Du har rätt! Har kollat nu och självklart är det olika mått!  :(
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #11 skrivet: juni 12, 2008, 15:38:57:57 »
Kanske någon dag i framtiden när det ändå ska bytas vatten att det blir ett sidoutlopp - om jag tröttnar på att dammsuga...

Ang. sidodammsugarinlopp....föreslår att det monteras in redan nu vid "nybygget" och "i förebyggande syfte" då det bör ha separat egen rörledning till sandfiltret - lättare att få på plats innan all fyllnadsmassa och annan marktäckning lagts...
Även om man kanske aldrig tröttnar <dontkn>  på att "filosofiskt pooldammsuga" så kommer det en tid när man inser hur bekvämt det trots allt är med en aut. pooldammsugarrobot....  O0 - finns det då redan sidouttag på långsida för detta så är det bara till att plugga i!
Som sagt, enklare att lägga in nu än senare och småsummor i det stora sammanhanget.... - rekommenderas!  O0

(Jag är också övertygad om att det blir skitsnyggt med din "bottenavlopps-blom-dekoration" - framför allt bekymmersfriare...)

Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #12 skrivet: juni 15, 2008, 14:16:27:27 »
Hej på er!
Har nu bestämt att det blir ett sidoutlopp i poolen och en bottenutlopp i rabatten! ;)
Men huh vad jobbigt allt är... ju mer man läser, desto svårare blir det  :D.
Har lagt upp en mängd trådar och bilder från forumet som genvägar på skrivbordet (bl.a några av Bidd@s teknikteckningar).

Det är bara att konstatera att jag helst av allt skulle vilja ha de flesta av er som "bästa och närmsta grannar"!
Visst det skulle bli svindyrt med Bidd@s influenser men tänk att rätt det skulle bli från början!? Han skulle slänga ihop ett teknikhus på en kvart som man inte skulle behöva skämmas för.
HappyDigger skulle "svänga förbi" med sin egen grävmaskin och garva åt att vi grävde gropen för smal på bredden när hyrde in maskin  :-\. Poolbadaren skulle eliminera risken för galvaniska strömmar och allas vår ängel Fia skulle komma förbi med uppslag om prylar att köpa och länkar till alla dessa herrans många sidor... och sen skulle 50 forumister sitta i trädgården och dricka paraplydrinkar, busgroggar och bira!

Nä, nu får jag sluta dagdrömma  :'(
Men jag hittade en rutchkana på Blocket igår!  <antman>
Jag struntar nog i att berätta för er att jag glömde fråga om storlek (den såg ju sååå stor ut på bilden!). Visst, den var hög (närmare 2 meter) och lååång men den är så smal så jag inte ens har vågat prova rumpan mot den än  ;D

Men  <sol> skiner här!

Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2008, 23:16:42:42 »
Tänkte visa hur djävligt det ser ut på vår tomt just nu!  ;D

Bilden är tagen 2½ våning upp. Poolen (Poolkungen oval 4,2 *8,2 *1,5) ska ligga med kortsidan mot huset. En stor altan kommer att gå runt hela härligheten. De fyra stolparna på höger sida i bild är en del av det plank som skall insynsskydda från gatan samt fortsätta en bit ner mot grannen. Altanen bli nästan 6 meter åt höger i bild, 3,5 meter mot grannen rakt fram samt ungefär lika mycket mot grannen åt vänster.
Längst ner i bild mot huset kommer en pooltrappa att sitta i "svängen" till höger (inte mitt på kortsidan) och en Klassik C pooltak står på önskelistan. Närmast huset kommer en altan som bli mycket högre än övriga altanen så därifrån kommer man att gå ner via trappor till poolaltanen.

Alla delar av altanerna kommer att "bindas" ihop med hjälp av plank, dörrar och staket till en enhet.

Funderar fortfarande på var jag skall ha all teknik. Jag har tre alternativ - som jag ser det;
1) Ta in det i källaren där jag inte har något ordentligt avlopp
2) Bygga ett teknikrum under altanen som är isolerat
3) Bygga en liten lekstuga där allt kan stå
Har ett tag på mig innan det blir akut med ett beslut  <hmm>


Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #14 skrivet: juni 30, 2008, 23:39:15:15 »
"Vi" har alla haft det för "dj-t" på tomten under byggprojektens gång...mer eller mindre  >:D
...gillar vattenkannan på bilden... O0 ser ut att vara väl förberett inför poolfyllningen.... ;)
Lycka till!
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #15 skrivet: juni 30, 2008, 23:41:55:55 »
"Vi" har alla haft det för "dj-t" på tomten under byggprojektens gång...mer eller mindre  >:D
...gillar vattenkannan på bilden... O0 ser ut att vara väl förberett inför poolfyllningen.... ;)
Lycka till!

 ;D....och där fick jag dagens skratt!  ;D
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #16 skrivet: juli 02, 2008, 00:48:15:15 »
Äsch då, det där ser ju rätt rimligt ut ::)
Jag passade på att dränera huset samtidigt som vi höll på med poolen och det var jordhögar överallt. Ville väl bara bekräfta alla som sa att jag bara lekte med min grävmaskin 8)
 
Vi drog in tekniken i källaren (tvättstugan) vilket är jätteskönt. Inget pumpljud ute (vilket iofs går att få med vattekylda pumpar) men framför allt att den står tempererat och inte fryser. Vårt avlopp svalde inte backspolningen (blöt erfarenhet) så då blev det en slang ut igen för den. Det är även ganska lätt att tömma slangarna inför vintern men vem vill tänka på det nu ;)

Tror att alla tre alternativen är bra och att ni kan välja det som är enklast och passar tomt och hus bäst.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #17 skrivet: juli 05, 2008, 12:22:36:36 »
Tack HappyDigger! Skönt att höra att alla tre alternativen skulle kunna funka (med rätt modifiering).

En ny fråga till er forumister:

Så här långt är jag med:
- Backventil när pumpen står högre än poolen.
- Kopplas så nära utloppet/skimmern som möjligt (den lägsta punkten).

Nu har jag bytt ut mitt bottenutlopp till ett sidoutlopp (ännu ej monterat). Ska jag ha en backventil där med? Om svaret är "ja"; kan jag kombinera rördragningen och ha endast en backventil? Sidoutloppet kommer att bli den lägsta punkten.

Frågan blev rör-ig  ;D men jag tror att ni fattar...  <love>
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #18 skrivet: juli 06, 2008, 12:02:42:42 »
Tack HappyDigger! Skönt att höra att alla tre alternativen skulle kunna funka (med rätt modifiering).

En ny fråga till er forumister:

Så här långt är jag med:
- Backventil när pumpen står högre än poolen.
- Kopplas så nära utloppet/skimmern som möjligt (den lägsta punkten).

Nu har jag bytt ut mitt bottenutlopp till ett sidoutlopp (ännu ej monterat). Ska jag ha en backventil där med? Om svaret är "ja"; kan jag kombinera rördragningen och ha endast en backventil? Sidoutloppet kommer att bli den lägsta punkten.

Frågan blev rör-ig  ;D men jag tror att ni fattar...  <love>
* Backventil är säkert rätt (Har ingen själv trots pump drygt 1 meter över vattenytan / "självhållning" av vattnet vid avstägning innebär att jag vid dygnsstarterna inte pumpmässigt drar "torrt")
* Så nära poolvattnet som möjligt låter också rimligt (lägsta punkten är dock troligen rören som ligger under skimmernivå - spelar mindre roll, backventilsfunktionen är där ändå.

Det som "bekymrar/intresserar" mig är statementet "bytt ut mitt bottenutlopp till ett sidoutlopp" (jag var med i rek. om att inte ha bottenutlopp i förhållande till läckagerisker/svåråtgärdat vid problem - i sidouttagsrek. från mitt håll har det enbart gällt att vara till sep. dammsugaranslutning) - hur är "tänket" i detta?  <hmm> Skall du cirkulera via det också samtidigt med skimmerutsuget eller enbart användas vid tömning? Eller ligger det så långt ner så du tänker ha det som just enbart bottenutlopp? (verkar inte troligt för då måste det vara bättre med bottenutsug trots allt)
Som jag tolkar det är "tänket" att det skall ingå i std. cirkulationen? eftersom du är inne på att koppla samman dem / backventilskopplat - varför vill man cirkulera ut via 2 ställen (stör det inte sas. flödesriktningar och splittar "normala" strömningar med 2 utlopp?  <hmm>
Möjligt jag tappade den röda tråden...?  <dontkn> (...men frågar man inte kan man inte lära ngt...) 
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #19 skrivet: juli 07, 2008, 21:57:53:53 »
Tack för din respons Poolbadaren!
Du fick mig att tänka några varv till och att lusläsa de stora tillverkarnas kataloger.  O0

Det blir hängslen och livrem för oss och vår pool: dubbla utlopp (skimmer + utlopp) och dubbla inlopp.
Utloppet hamnar ca 50cm under skimmern och kommer att ha en avstängningsventil.
Poolen blir så pass stor så det känns som om vi lika gärna kan "bre på" och få ordentlig cirkulation av vattnet. Har ett sandfilter på 150 kg med passande pump.

Här har det spöregnat hela dagen så inget har blivit gjort med poolen  :-\.
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #20 skrivet: juli 07, 2008, 22:48:58:58 »
Tack för din respons Poolbadaren!
Du fick mig att tänka några varv till och att lusläsa de stora tillverkarnas kataloger.  O0

Det blir hängslen och livrem för oss och vår pool: dubbla utlopp (skimmer + utlopp) och dubbla inlopp.
Utloppet hamnar ca 50cm under skimmern och kommer att ha en avstängningsventil.
Poolen blir så pass stor så det känns som om vi lika gärna kan "bre på" och få ordentlig cirkulation av vattnet. Har ett sandfilter på 150 kg med passande pump.

Här har det spöregnat hela dagen så inget har blivit gjort med poolen  :-\.
Verkar vara planerat stor filterkapacitet och pump - ger säkert bra cirkulationsförutsättningar.  O0
Tänkte dock försöka ge dig ett "tänkevarv" till...  ;D Om man nu skall ha 2 utlopp kanske det skall vara "by-the-book" ändå, dvs. i bottnen trots allt? (jag vet, jag blev "jobbig" nu...  >:D )
http://www.pahlen.se/images/ompooler/Om_Pooler.pdf

"Nya" tänket kommer av att det blir ju "vinst" i ett bottenuttag med att kunna suga tomt bassängen om det behövs (med ett sidouttag 50 cm under skimmer saknas en bit - opraktiskt) - ev. läckagerisk på sidan eller bottnen kan kanske kvitta sett till arbetsinsats och åtgärd i sådant fall...?  ::)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #21 skrivet: juli 07, 2008, 23:32:04:04 »
Verkar vara planerat stor filterkapacitet och pump - ger säkert bra cirkulationsförutsättningar.  O0
Tänkte dock försöka ge dig ett "tänkevarv" till...  ;D Om man nu skall ha 2 utlopp kanske det skall vara "by-the-book" ändå, dvs. i bottnen trots allt? (jag vet, jag blev "jobbig" nu...  >:D )
http://www.pahlen.se/images/ompooler/Om_Pooler.pdf

"Nya" tänket kommer av att det blir ju "vinst" i ett bottenuttag med att kunna suga tomt bassängen om det behövs (med ett sidouttag 50 cm under skimmer saknas en bit - opraktiskt) - ev. läckagerisk på sidan eller bottnen kan kanske kvitta sett till arbetsinsats och åtgärd i sådant fall...?  ::)

Du har nog rätt i det. Kanske att det blir ett uttag längre ner (nära botten) istället  <hmm>.
Bottenarbetet på poolen är klart nu så bottenutloppet blir en "blominstallation i rosenrabatten"  ;D men det finns inget som hindrar att (sido-)utloppet placeras längre ner.
Även om du blev "jobbig" så uppskattar jag verkligen att du lägger ner tid med mig i tänket!  <love>
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #22 skrivet: juli 08, 2008, 09:48:48:48 »
Låter som en bra idé att då lägga det så långt ner det bara går på sidan/under skimmer sett till praktiskt avändande både i cirkulationsavseende och för optimalt sätt vid ev. tömningsbehov  O0 om nu bottenarbetet är klart och det inte går att komplettera med "blomsterutsuget"...  ;D
Kankse kan det vara idé att ha med någon form av "acess" ("shakt") redan nu till nedersta insuget för enkel tillgång OM något dj-s  >:D

"Tiden" vi alla Forumister "lägger ner" bottnar väl i ett "egetintresse" av att finna fram till "projekts optimala lösningar" (egna såväl som andras) samtidigt som det förhoppningsvis kan ge viktiga guidelines och goda råd/lösningar till både nya och etablerade "poolare" - för frågor finns och sett till hur mycket "man själv undrat över" tycker jag för egen del att det är kul och intressant att försöka bidraga med både råd och egna erfarenheter till denna ypperliga "pooldatabas"  O0

"Bottenarbetet på poolen är klart nu" - var är bilderna?  <antman>  <hmm>
(...och självklart vill jag se "f.d. bottenutloppet" på bild i sin nya roll som en "blominstallation i rosenrabatten")  >rulla<

Starten och planerna verkar på topp (vattenkannan framme och fylld/beredd...  ::)) så fortsatt lycka till!  8)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Ingvar

SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #23 skrivet: juli 08, 2008, 11:59:22:22 »
Jag tycker att du gör helt rätt som placerar utloppet på sidan av poolen lite längre ned. Ett utlopp i botten av poolen är i princip helt omöjligt att fixa om det blir läckage. Ett läckande utlopp på sidan av poolen går däremot att komma åt och fixa från utsidan genom att gräva sig ned lite.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #24 skrivet: juli 08, 2008, 19:45:14:14 »
Halloj Vendelsöpoolaren    O0 ;)

Lägger in lite bilder på hur våra två inlopp sitter i förhållande till poolbottnen, båda är placerade på den ena gaveln, ca. 25 cm upp, samt hur skimmern är placerad på motsvarande gavel.

Varför inloppen ligger så långt ner i poolen, beror på ,enligt Steelpool, att då får man cirkulation på hela vattenvolymen i poolen, de har erfarenhet av deras offentliga poolbyggen, annars sker den bara i den övre 1/3 delen och på bottnen står vattnet nästa still.

Drar man nu poolvattnet genom värmepump, solfångare eller annat för att det ska bli "uppvärmt" och inloppet sitter ca. 40 cm under vattenytan, så undrar jag hur lång tid tar det innan hela vattenvolymen i poolen är uppvärmd. Är det bara varmt 1/3 del ner och svinkallt på bottnen  <dontkn> <dontkn>

Vill också se blominstallationen på bild.......tror att den sitter som en keps ;D ;D ;D

LOTTERÖD

En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Ingvar

SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #25 skrivet: juli 08, 2008, 22:48:05:05 »
Jag har båda inloppen nära ytan, och ändå inget problem att snabbt få upp värmen i djupdelen av poolen. Jag tror att det är bra att ha ena inloppet riktat nedåt. Jag upplevde en gång strax efter uppstart av poolen en viss skillnad i temperatur i ytvattnet mot i djupdelen, men den skillnaden försvann sen direkt i och med att vattnet blandas i samband med dammsugning och bad.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #26 skrivet: juli 08, 2008, 23:44:22:22 »
Jag har båda inloppen nära ytan, och ändå inget problem att snabbt få upp värmen i djupdelen av poolen. Jag tror att det är bra att ha ena inloppet riktat nedåt. Jag upplevde en gång strax efter uppstart av poolen en viss skillnad i temperatur i ytvattnet mot i djupdelen, men den skillnaden försvann sen direkt i och med att vattnet blandas i samband med dammsugning och bad.

Hej Ingvar ! Förstår precis vad du menar, våra inlopp är riktade lite snett nedåt och lite ut mot 8 meters poolväggarna, om man nu inte badar eller dammsuger = rör inte om i vattnet, då får du temp.skillnader i poolen, var märks den då kroppslig...känns det kallt om fötterna när du går i.

I vår pool har allt vatten samma temperatur, fast ingen har varit i och rört om.

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #27 skrivet: juli 09, 2008, 00:10:24:24 »
Nja, "stopp ett tag"... ::)
Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...?  <dontkn>
Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna.
Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form?  <hmm>
"Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta....  >rulla<
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #28 skrivet: juli 09, 2008, 03:19:55:55 »
Nja, "stopp ett tag"... ::)
Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...?  <dontkn>
Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna.
Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form?  <hmm>
"Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta....  >rulla<


Tror dig  ::) skrev detta för att det kanske kan vara till hjälp till dem, som bygger själva och kan styra var grejerna ska sitta, m a o i all välmening,  jag har ingen erfarenhet av någon annan pool än vår egen, igår hade vi 32 grader i "hela" poolen, bara med taket & lite sol mellan skurarna  :D

Konstant helikopterförbud  >:D >:D ....He-He-He....Ok, hittade något annat, som kan ta mig till Ekeby  <antman> men funderar fortfarande på, om jag tycker att du ska få ett gratis pooltäcke...över hela huset >rulla< >rulla< >rulla<

LOTTERÖD





En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #29 skrivet: juli 09, 2008, 08:27:37:37 »
Nja, "stopp ett tag"... ::)
Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...?  <dontkn>
Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna.
Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form?  <hmm>
"Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta....  >rulla<
Tror dig  ::) skrev detta för att det kanske kan vara till hjälp till dem, som bygger själva och kan styra var grejerna ska sitta, m a o i all välmening,  jag har ingen erfarenhet av någon annan pool än vår egen, igår hade vi 32 grader i "hela" poolen, bara med taket & lite sol mellan skurarna  :D

Konstant helikopterförbud  >:D >:D ....He-He-He....Ok, hittade något annat, som kan ta mig till Ekeby  <antman> men funderar fortfarande på, om jag tycker att du ska få ett gratis pooltäcke...över hela huset >rulla< >rulla< >rulla<
LOTTERÖD
Häftig bild med skön höjd- och rymdkänsla! (...förstår att jag nu också måste hålla koll på vindriktning då du kringgick "helkopterförbudet" så smart...inte bra - börjar känna jag "lever farligt"...  >rulla< )
Var i all välmening härifrån också, självklart  O0 (du ser, redan här "darrar" man...  :o )- som jag skrev är det logiskt det som du pekar på men std.lösningen ("uppeplacering") är väl en kompromiss ur prishänseende och praktisk hantering kan jag tänka?
Det optimala för optimal cirkulation borde kanske egentligen vara t.ex. 2 riktningsbara inloppshål både uppe och nere samt utlopp både via botten (placerat längst bak) och skimmer <hmm> men ett sådant arrangemang kräver då bl.a. större pumpdimensionering för att vara effektivt likvärdigt std.konceptet - egentligen konstigt man inte ser det som föreslaget alternativ men som sagt, beror troligen på en acceptabell kompromiss med hänseende till praktisk hantering, kostnad och att det trots allt fungerar i de flesta fall med std.konceptet.   
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vendelsöpoolarens byggtråd
« Svar #30 skrivet: augusti 13, 2008, 08:46:43:43 »
Vendelsöpoolaren: Undrar lite nyfiket... Hur har det gått med bygget....?  <dontkn>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan