VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: nybörjare....  (läst 7567 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cast

nybörjare....
« skrivet: februari 22, 2007, 14:06:23:23 »
Nu har vi kommit så långt att vi har bestämt oss att bygga en pool 3*6 med pooltrappa. Vi har hittills tittat på Folkpool, Miamipool, Poolkungen och Svenska Poolfabriken, men har otroligt svårt att bestämma oss! Vilken kan ni rekommendera?

Sedan undrar vi lite om vad hela bygget kommer att kosta. Vad kostar det att schakta och förbereda marken inför poolbygget? Tycker ni att det är värt att anlita någon att bygga poolen eller är det helt ok för en normalhändig person att bygga poolen själv? Hur lång tid (hur många arbetstimmar) måste vi räknar med från det att grävmaskinen kommer tills vi kan bada?

Många frågor....


Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: nybörjare....
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2007, 16:01:41:41 »
Hej,

Det finns några som har berättat vad dom betalade, på fourmet.
Bla har jag sagt, för min förra pool så fick vi lägga ca: 200 000:-
Då är allt inkl, värme, gräv osv.

Jag tror att du får lägga minst en månad.

//Janne

Ps: Jag byggde den själv.
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: nybörjare....
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2007, 19:56:34:34 »
Hej cast och välkommen. :)

Nu kan jag bara svara för vad jag tyckte om att bygga Svensk. Poolfabs pool.

Det vi gjorde var att låta grävaren, gräva hålet, givetvis :D, och fakta bort massorna, sen i med singlet och paddade och fixade botten i våg. Vi hade ingen lust att skottkärra singel!!
Sen byggde vi vidare själva, med några vänners hjälp. Det vi inte gjorde själva var maskineriet, slangkoppling, etc, det fick en poolägande rörmokare göra pga tidsbrist. Frun ville det skulle bli klart!!  <antman> ::)

Vilken du än väljer så bör man i många moment vara två/tre stycken. En normalhändig tror jag helt klart kan göra det. Man brukar få en väldigt bra support från poolfirman också.

Kostnaden för kalaset beror ju mycket på vad du väljer att ha runt poolen och vad poolen kostar. Någonstans mellan 100 000-200 000:- beroende på pool.

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: nybörjare....
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2007, 21:05:59:59 »
Du kan kika på min budget här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=158.msg9308#msg9308

bidda har också lagt ut sin budget i hans projekttråd.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: nybörjare....
« Svar #4 skrivet: februari 22, 2007, 22:57:27:27 »
Du finner min her. Med varmepumpe og nye utemøbler så kommer nok slutsummen til nærmere 200'.

Utloggad cast

SV: nybörjare....
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2007, 14:36:08:08 »
Det börjar luta mot en Folkpool 3x6 med en "vanlig" trappa, dvs. 150.
Det verkar betydligt mer komplicerat att bygga en pool av Poolkungen och när vi jämförde priserna mellan Folkpool och Svenska poolfabriken var det Folkpoolen som var billigare. Finns det någon kvalitetsskillnad mellan dessa två pooler?
Nu får vi bara bestämma oss för poolöverdraget - och det verkar inte lätt! Ni som har småbarn, vilka poolöverdrag har ni? Vi har funderat en del över hur komplicerat det är att stänga poolen och hur pass säkra överdragen verkligen är.
Har någon av er en Poolsafe transparent från Folkpool? Det känns att det är ett överdrag som är ok att hantera - eller vad tycker ni?

Utloggad nippon

SV: nybörjare....
« Svar #6 skrivet: februari 25, 2007, 17:47:34:34 »
Största skillnaden mellan folkpool och Svenska poolfabriken är väl materialet i stommen.
Trä resp. rostfritt.

Pool-Guard, poolsafe m.fl. kräver att trappen är placerad i en kortsida.
I övrigt kan man grovt säga att man får vad man betalar för, ju dyrare desto bättre.
Särskilt ur säkerhetssynpunkt.
Poolsafe är bra och lätthanterlig och lätt att montera. Pool-Guard, dyrt, svårt och bra!

Sen finss det ett otal andra pooltäckningar också, Safe T-Cover från Miami tex.

Utloggad cast

SV: nybörjare....
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2007, 18:14:53:53 »
Men finns det ett  bra överdrag för pooltrappa på långsidan?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: nybörjare....
« Svar #8 skrivet: februari 25, 2007, 20:49:29:29 »
Hej,

Vad är bra ?, det är ju helt enkelt så att har man trappan på sidan så blir t.ex pool-guard inte klockrent. Vår pool ligger helt inom "plank" och vi har helt enkelt fattat beslutet att under badsäsong är det bubbelplast som gäller. Säkerhetstäckningen kommar på om vi skall bort eller så. Säkerhetstäcket är det som ingick i vårt paket och är press av typ finmaskigt nät med gummistroppar i imponerande antal. Det hela är format efter trappan mitt på långsidan och till en 9 x 4,5 pool inte helt enkelt att hantera. Som lök på laxen så beslöt vi oss att ha ett slätt trädäck så i normalläget finns inga fästen till stropparna på plats. Vi måste plocka fram och fästa plank runt hela poolen och sen dra på täcket, ett litet projekt. Vi har valt allt själva och tycker ända att det är bra. Så jag tror att det handlar om att övertyga sig själv vad man vill och sen köra på i det spåret.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad nippon

SV: nybörjare....
« Svar #9 skrivet: februari 25, 2007, 22:24:27:27 »
Hej Cast

Nej det är som Housedad skriver, det alternativet går bort om man vill ha ett överdrag typ
Poolsafe, Pool.Guard eller liknande.

Med trappan på långsidan är det stroppade övedrag med en flik för trappan, som gäller.
Eller staket som sagt...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan