Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Velandet pågår för fullt  (läst 7613 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Velandet pågår för fullt
« skrivet: september 01, 2013, 18:28:51:51 »
Jag har velat lite fram o tillbaka mellan olika poolstommar. Först var jag inne på en Folkpool, men fick dålig respons från den lokala säljaren.
Det jag tittar på är rostfri pool eller PE-pool. Det jag är mest sugen på är väl PE i o med att det känns som det är kemiskt resistent och enkelt att montera.
Rostfri pool är också bra tror jag och enklare att isolera väggarna på. Men nu undrar jag om man inte skulle kunna isolera väggblocken till Sv. Poolfabrikens PE-pool med fogskum? De har ju en struktur som gör det lite knepigt att få in isolering i vägg elementen...
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #1 skrivet: september 01, 2013, 20:08:43:43 »
Fogskum låter jobbigt.

Måste man motfylla PE-poolen? Annars kunde man ju tänka sig att ha någon lös isolering i kulform som du kan hälla dit. Visst finns det väl frigolitkulor att köpa? Förutsätter också att du ska ha trall och inte marksten runt poolen förstås...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Valle

SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #2 skrivet: september 01, 2013, 20:39:45:45 »
Jag byggde min pool med Leca 25 vilket är åldersbeständigt, isolerande, starkt och förhållandevis billigt om man fuskar lite själv och murar.
MVH Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #3 skrivet: september 02, 2013, 05:51:14:14 »
Jag tror att till PE poolen så föreskriver man återfyllning med sand, så isoleringen får nog vara ganska stum mot väggarna.

Nästa velande-punkten är trappa eller stege? Är det verkligen värt att lägga till för en trappa? Jag har inget att jämföra med....
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #4 skrivet: september 02, 2013, 06:13:20:20 »
Kan vara skönt att ha någonstans att sitta.
För äldre personer är det definitivt en fördel med trapp, folk som är lite till åren eller lite fysisk klena av någon anledning kan ha svårt att ta sig upp ur poolen om man bara har stege.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #5 skrivet: september 02, 2013, 06:28:52:52 »
...och för mindre barn eller barn som är ovana vid vatten är det en perfekt plattform att börja bada från. Här vill vi verkligen inte vara utan trapp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #6 skrivet: september 02, 2013, 07:36:39:39 »
Trappa är skönt att ha. Vi hade det på vår förra pool, när vi bodde i USA. Tyvärr medgav inte utrymmet en trappa när vi byggde vår nuvarande pool (inomhus). Trappa är som sagt väldigt trevligt, både för barn och vuxna, men vi ansåg inte att det var så värdefullt att vi ville offra en meter på bassängens längd och att göra poolrummet större gick inte för att vi då kom för nära en annan byggnad på tomten.

Utloggad Rasmus

SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #7 skrivet: september 02, 2013, 13:18:23:23 »
Jag är en stark förespråkare för trappa. Har haft pooler med och utan. Skulle säga att största delen av mitt badande sker sittandes på trappan, med vatten överaxlarna och utblåset skönt masserandes i ryggen :-)
Med små barn så är det även toppen då de kan våga sig ner i vattnet i små etapper.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #8 skrivet: september 02, 2013, 15:04:52:52 »
Vi har inga småbarn, men pooltrappan skulle jag aldrig vilja vara utan! Otroligt skönt att ha en avsats att sitta på med en drink i handen i solgasset!  O0
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Velandet pågår för fullt
« Svar #9 skrivet: september 04, 2013, 13:00:11:11 »
Ok, trappa får det bli...
Betongpool finns inte med i bilden (tidsåtgången är inte hanterbar) och jag tittar för fullt på Ellips rostfria stomme. Men hur står sig en galvad stomme liknande den från Poolstore Flexipool eller Lainex Combi pool? Det ser ut att kunna bli billigare med en galvad stomme och fortfarande med ett snabbt montage. Är galv lika bra som rostfritt (eller lika dåligt)?

Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan