VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renoveringen glasfiber pool inomhus  (läst 1695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torben 71

Renoveringen glasfiber pool inomhus
« skrivet: februari 23, 2021, 12:26:13:13 »
Har en pool från 70 talet. Behöver byta ut skimmer, och ev bottenavloppet, tror bottenavloppet blir för omständigt ligger under poolen svårt att komma åt med att gräva samt in o ut loppet på sandfiltret. Sandfiltret är ett Triton filter är en spricka i plasten.
- Någon som vet om det finns delar att få tag på i Sverige. För sandfiltret hittar jag bara reservdelar från USA.

Tidigare ägare har tagit bort lampan och ersatte den med ett kammrörsbatteri  kopplat till en solpanel. Funkar på sommaren blir 25 grader.
-Vad finns det för uppvärmning alternativ under hösten o vintern. Har luftvatten Vp en äldre Bosch. Har funderat på att installera en värmepump från Gullberg o Jonsson.


 
« Senast ändrad: februari 23, 2021, 12:39:46:46 av Torben 71 »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Renoveringen glasfiber pool inomhus
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2021, 23:50:17:17 »
Vi har också inomhuspool. 4x8 m. Vad det gäller uppvärmning så har vi en luft-luft-värmepump som värmer poolrumet och eftersom vi håller det på samma temperatur som poolen och täcker poolen med ett pooltäcke när vi inte badar så behövs det inte mycket tillskottsvärme till poolen, ofta ingen alls. Vi har ett ventilationssystem  FTX med värmevxlare, plus avfuktare som vi bara kör i samband med bad eller när poolen inte är täckt.

Det finns väl ingen anledning att försöka byta ut bottenavloppet om det inte läcker där. Samma för skimmern faktiskt, fungerar den ok och du inte har någon läcka så är det ju enklast att ha den kvar så slipper du eventuella risker med att börja meka i glasfibern.

Vi har ett par sätt att köra i tillsatsvärme om det behövs: antingen med en värmeväxlare mot en luft-vattenvärmepump, eller med en 15 kW elvärmare. Den senare är ju rejält överdimensionerad och används inte ofta.En fördel med den höga effekten är dock att man kan köra den några timmar på natten när strömmen är som billigast och då höja temperaturen en hel del om vi t.ex. skall ha party eller något liknande.

Tänker du köra poolen utan att täcka den blir saker helt annorlunda - då krävs mycket kraftfullare avfuktning och större värmetillförsel. Poolrummet bör då ligga ett par grader över vattnets temperatur för att inte få för stor avdunstning.

Utloggad Torben 71

SV: Renoveringen glasfiber pool inomhus
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2021, 20:39:33:33 »
Poolen är 6x3  och ska vara täckt när den ej används. Allting håller tätt så jag tar o släpper tanken att byta ut skimmer o botten avlopp. Får lägga lite tid på att rengöra skimmern.
Gällande värmen så finns det 4 st stora element i pool rummet.  Värmer  på bra under sen höst vinter o tidig vår sämre under sommaren är kopplat till resten av huset.   Värmepump med Spetsvärme behövs och jag får fundera på hur jag löser det med solpanelen o kamrörsbatteriet. 
Hittar jag inga reservdelar till ett ok pris för sandfiltret blir det ev att investera i ett nytt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan