CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nya inlopp och skimmer  (läst 843 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lorant

  • Gäst
Lorant
Nya inlopp och skimmer
« skrivet: juli 05, 2020, 10:01:51:51 »
Hej!
Jag håller just nu på att byta liner, den gamla satt här när vi flyttade in och var säkert riktigt gammal. Utöver det så fanns det inget breddavlopp utan in och utlopp gick genom stegen.

Har nu grävt upp runt utsidan av poolen och ska installera ett breddavlopp och två inlopp.
Det jag funderar på är placeringen av ovan nämnda.
Planen som det ser ut nu är att sätta breddavloppet på långsidan närmast pumphuset cirka en halv meter från kortsidan. Är dock lite mer osäker på inloppen. Kan man sätta dem i trappan (gaveltrappa som byggs nu) och rikta strålarna rakt ner mot kortsidan lite mot breddavloppet?
Eller ska man ha dem på långsidan diagonalt mot breddavloppet. Hur ska man i sådana fall rikta strålarna? En mot trappan och en mot breddavloppet?

Sätter man dem i trappan, kan man ha dem högst upp straxt under vattenlinjen? Får man då tillräckligt med rörelse av vattnet närmare botten vid trappan?

Frågorna är många, hur har/hade ni gjort?

https://imgur.com/nL0EIFe

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Nya inlopp och skimmer
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2020, 11:03:25:25 »
Skimmer på långsidan ca 50 cm från kortsidan, inloppen på bortre kortsidan , riktade rakt ut , ev den på skimmersidan riktad något mot skimmern, då får du en optimal ytrensning,, det andra inloppet skjuter rakt längst andra långsidan och skickar smutsen in i infångningen när den når andra kortsidan .

Bär sitta ca 30-40 cm under vattenytan , en del förespråkar högre upp, men jag vill ha skjuts på strålen o att den når långt ut , inte att den tar vattenytan för snabbt eller ger ljud

Lorant

  • Gäst
Lorant
SV: Nya inlopp och skimmer
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2020, 11:18:45:45 »
Bra input! låter vettigt.

Fick höra att ifall man planerar på att skaffa pooltak kommer skimmern att vara i vägen om den sitter på långsidan. Oklart om vi någonsin kommer vilja lägga 100.000+ på ett pooltak dock.

En annan fråga som dök upp var botten och väggarna. Efter en del surfande så tänkte jag lägga cellplast av XPS typ 5 mm tjock på sandbotten för att sedan lägga Bauhaus konstgräs balkongmatta utan dränering på det. Tänkte också att mattan ska ligga på trappstegen också och tänkte även använda samma matta till väggarna.
Har dock inte sett andra som lägger mattan på väggen utan använder annat, men det borde väl ändå funka utmärkt?

Utloggad nyburjare

SV: Nya inlopp och skimmer
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2020, 23:35:44:44 »
Det enklaste är att ha en delad skena där, som du tar av när du gör ren skimmern.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag