VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Installation glasfiberpool  (läst 2828 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timmen

Installation glasfiberpool
« skrivet: maj 15, 2018, 01:59:57:57 »
Hej. Ny på forumet och tar tacksamt emot era råd. Har tjuvläst en del här under tiden som vi letade och senare beställde en pool. Valet föll på en glasfiberpool 7x3,5m.

Min fråga är säkert enkel för er att svara på. Vad använde ni att återfylla med? Har fått rekommendationen att använda cementgrus, detta går att köpa färdigt men är ganska dyrt och man måste använda allt materialet under dagen det blir levererat. Det härdar med hjälp av markfukten så det går inte att ha det liggande. Kortsidorna fylls med stenmjöl 0-8 Några andra förslag på material eller sätt att blanda själv på? Tack för ett fantastiskt forum i denna pooldjungel.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Installation glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2018, 06:45:38:38 »
Verkar finnas flera olika rekommendationer, allt från torrcement till singel.
Min kompis byggde en pool liknande din med någon form av sprutad isolering utvändigt, den skulle återfyllas med singel.
En annan kompis byggde en pool "Åttan" från JF-fritid, nedgrävd ca 0.5 meter, den skulle återfyllas med torrcement.
Så länge skalet på poolen inte skadas av singel så borde det inte vara ett problem att återfylla med det istället för någon form av torrbetong.
Enda fördelen jag kan tänka mig att använda torrbetong är väl om man av någon anledning vill eller måste lyfta upp poolen för att reparera eller flytta den, att det då skulle vara möjligt om man återfyller med torrbetong (Utan att fyllnadsmassorna rasar in när man lyfter poolen).
Men det förutsätter ju i så fall att det är bra "släpp" på hela konstruktionen, finns där förstyvningsvinklar och sånt pålagt utvändigt så blir den ändå omöjlig att lyfta utan att gräva runt först.
Säkrast är väl att verifiera det du tänk med leverantören så att garantierna inte förfaller.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Installation glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2018, 07:40:58:58 »
Vår PP-Pool skulle med återfyllas med torrcement eller liknande, jag tog hem en pall cementsäckar och hällde i gruset/sanden allteftersom vi återfyllde, och det har bevisligen funkat (poolen står ju fortfarande kvar och har inte spruckit  ;D )

En annan anledning till att återfylla med typ torrcement är att du kan tömma poolen på vatten utan att sidorna trycks in, så fick jag det förklarat för mig iallafall.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Installation glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2018, 09:49:10:10 »
Det finns sedan några år en EU norm (EN 15288-1 och EN 15288-2) som säger att en pool måste vara konstruerad för att kunna ställas fritt på marken och hålla för att vattenfyllas.
Det finns en risk att försäkringar kan vara ogiltiga om något händer med en pool där normen inte följts.
​Om denna norm blir regel så kommer många, framförallt billigare glasfiberpooler och PP-pooler, inte få säljas längre.

Enda anledningen att återfylla med cement eller betong är för att poolkonstruktionen är för klen.

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Installation glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2018, 11:15:10:10 »
Skummade igenom dessa standards, hittade absolut inget som påpekar något om att en pool måste kunna stå fritt vattenfylld, dessa standarder verkar mest behandla publika badanläggningar tyckte jag, och det är ju inte riktigt det vi pratar om här...

Dessa direktiv har dessutom redan gällt i 10 år...

Jag missade kanske något?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan