VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén Infinity?  (läst 1817 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mickelin

Tjälldén Infinity?
« skrivet: juli 25, 2020, 20:31:52:52 »
Har påbörjat planeringen för nästa sommars bygge. Har läst de flesta byggtrådar och är ganska säker på att det blir en Tjälldéns, men med en twist. Vill gärna ha en infinity-kant på ena kortsidan och undrar om någon gjort något liknande? Tänker att man bara kapar ca 10 cm i nederkant på blocken på kortsidan och gör en liten formgjutning av krönbalken i de två hörnen. Sedan skär man två snitt i linern och viker över den lägre kortsidan. Vad tror ni om det? Ett litet tråg av lecablock nedanför kanten och bufferttanken nedgrävd i anslutning till teknikrummet.

Poolgiganten

Utloggad Moana

SV: Tjälldén Infinity?
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2020, 22:01:32:32 »
Km inte svara på om det funkar, bortsett från att jag inte velat klippa i en liner, men finns det inte företag som säljer riktiga infinitypooler så att du inte behöver göra om en som inte är det?
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Mickelin

SV: Tjälldén Infinity?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2020, 20:19:35:35 »
Det gör det säkert, men kostar nog skjortan. Jag vill använda ett beprövat gör-det-själv-koncept, och då är det väl Thermoblock eller Tjälldéns som ligger närmast tillhands. Jag tänker mig något i denna stil:

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén Infinity?
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2020, 20:53:45:45 »
Detta med att "klippa" tror jag inte på.

Men, det borde vara möjligt att få en fabrikssvetsad liner efter dina mått. Idag finns det ju tillochmed fabriksgjorda liners som klär in en gaveltrappa, så speciellt svårt att göra är det ju inte. Då skulle linern kunna sträckas ut över overflowkanten.

Kan inte heller se några problem med att korta ner väggen lite och göra en tjockare krön-gjutning, men jag är ingen tjälldenexpert. Det låter rimligt iaf. Med en Thermopool vore det inget märkvärdigt.

Systemet med vattentankar för att hantera overflow kräver nog mer tanke än själva poolväggen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mickelin

SV: Tjälldén Infinity?
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2020, 22:43:17:17 »
Ja, specialbeställd eller platssvetsad liner får det nog bli. Då kan man ju ha liner över hela framsidan och i tråget också. System för bufferttank har ju flera här på forumet byggt för overflow, så det känns inte så omöjligt. Den svåraste nöten blir nog pooltaket, i synnerhet som jag egentligen, efter mätningar ute på tomten idag, helst skulle vrida poolen 90 grader och ha overflow längs (del av) långsidan. Även tak med skena bara på ena sidan kräver väl en kant att rulla på. Kanske någon sorts fjäderupphängda hjul? Hm, får fundera vidare.
« Senast ändrad: juli 26, 2020, 22:51:33:33 av Mickelin »

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén Infinity?
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2020, 23:19:11:11 »
Pooltaket vill man ska sluta tätt mot trall/däck i nederkant. Gör det inte det så kommer det att läcka in kalluft som gör det obekvämt och hindrar en komfortabel lufttemperatur under pooltaket. Det räcker med några få millimeter glapp för att göra en markant försämring. Fundera på om du kan få till ett poolhus istället för vanligt pooltak.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mickelin

SV: Tjälldén Infinity?
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2020, 15:12:10:10 »
Bra input, det hade jag inte tänkt på. Men vad menar du med poolhus? Som ett uterum med skjutväggar? Annars kan en enkel lösning på takfrågan vara en lös balk som man lägger på plats på det lägre krönet när man rullar på taket.

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén Infinity?
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2020, 22:16:42:42 »
Ett poolhus skulle ha till största delen fasta väggar med skjutdörrar för att släppa in solen . Den idén grundas på att vi väldigt sällan skjuter ifrån mer en ett par meter av pooltaket runt poolens mitt. Håller man 31-33 grader vattentemperatur så är luften under taket ungefär samma temperatur eller lite drygt det. Då vill inte vi öppna taket om det inte är minst 25 grader utetemperatur och soligt. I praktiken så badar vi nästan alltid under taket.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan