CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vi skal bygge en Thermopool  (läst 49732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #40 skrivet: mars 24, 2012, 19:38:49:49 »
Hei.

Her er et bilde av trappen etter at "teppeleggeren" har hatt fri utfoldelse... Finnes vel bedre resultater.   :)

Poolgiganten

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #41 skrivet: mars 24, 2012, 20:51:23:23 »
Og så var lineren kommet. Vi hadde bestilt mønstret blå mosaic, så vi fikk et aldri så lite sjokk da vi åpnet kartongen og så den brune lineren som lå der. Viste seg heldigvis at dette bare var en beskyttelse.  ;D  Inni lå den som vi hadde bestilt, dvs riktig type. Har brukt dagen på å henge den opp. Det gikk egentlig veldig greit. Lineren hadde en liten mothake som gjorde at den ble hengende i sporet sitt når den først var dyttet på plass. Brukte "støvsugertrikset og fikk fjernet masse av luften. Det gjorde det også lettere å se om lineren lå noenlunde sentrert i poolen. Det blir veldig spennende å se hvordan den legger seg i trappen. Gummilisten/pakningen som låser lineren i poolveggen var umulig å få på plass for hånd. Brukte en trekloss og dunket lett med en hammer. Da gikk det bedre. Har så smått begynt å fylle vann. Koblet hageslangen til dusjen og dermed fikk vi varmt vann ut i poolen. Husets varmepumpe har dermed gått konstant i hele ettermiddag...
Må også slenge på en kommentar om overbygget. Solen har steiket i hele dag og det er utrolig hvor varmt det blir under dette taket. Ingen tvil om at det vil bidra positivt på varmebudsjettet!

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #42 skrivet: mars 24, 2012, 20:55:17:17 »
Vann folkens. VANN!  :D

Utloggad Fia

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #43 skrivet: mars 24, 2012, 23:39:56:56 »
Nu är inte badet så långt borta. O0
Ser supersnyggt ut! O0
Gillar verkligen din trappa! <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad MathiasS

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #44 skrivet: mars 25, 2012, 06:39:24:24 »
Angående liner och trappa....: Trappan verkar vara custom-byggd av dig själv? Kom linern färdiganpassad till denna trappa? Vem säljer liners som är svetsade för trappa?

....och dessa legobitar med radie, är det Dorocells Thermomur? Hittar inte dessa byggelement hos Dorocell.

Jag har ju siktat in mig på en romantrappa, men inte hittat någon annan lösning än en i glasfiber som då blir vit utan liner. Inte snyggt. Denna lösning blir mycket finare, men jag trodde att det krävdes platssvetsning av linern och det har jag valt bort pga kostnaden för det.

« Senast ändrad: mars 25, 2012, 06:59:25:25 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #45 skrivet: mars 26, 2012, 00:35:49:49 »
Takk takk, Fia.
Ja det kjennes litt uvirkelig når man er så nærme slutten på dette prosjektet. Det var selvfølgelig helt umulig å holde ungene unna når de hørte at det sildret i vann under pooltaket. Så da de endelig fikk komme uti (i ca 3cm vanndybde  ;D ) så var det som å slippe kyrne ut fra fjøset om våren. Interressen og entusiasmen er det ingenting å si på. Hehe.

Men så til etterlyste fakta; Hele poolen er en pakkeløsning levert av Grønt Fokus i Norge. Der er romersk trapp en opsjon man kan velge. Hvem som egentlig produserer Thermoblokkene vet jeg faktisk ikke. Mulig man kan leite frem noe på nettsidene deres... Men jeg husker fra byggingen at det kunne virke som om det var forskjell i konsistensen på de rette blokkene og de som ble brukt i buen. Jeg tror kanskje blokkene i buen har høyere trykkfasthet enn de rette.
I min poolpakke hadde man en viss frihet til å plassere trinnene slik man selv ønsket det (korte trinn og lange trinn). Lineren ble først bestilt etter at trappen var ferdig støpt. Det esensielle da var selvsagt å ta nøyaktige mål. Jeg gjorde dette med millimeter presisjon, men det viste seg å være unødvendig. Alle millimetre var rundet av til nærmeste hele centimeter når den endelige måltegningen ble sendt til produsenten. Det er forøvrig et firma som heter Plastica. http://www.plasticapools.net

I en slik trapp så blir det naturligvis en del skjøter/sveiser. Bildet under viser en skjøt jeg er bekymret for. Se på det utvendige hjørnet på det nest-nederste trinnet. Her må det jo bli en enorm belastning på et lite punkt i og med at lineren skal strekkes i tre forskjellige plan. Vi får se om noen dager. Fyllingen av poolen blir den første styrketesten.

Hilsen Turbo
« Senast ändrad: mars 26, 2012, 00:47:48:48 av GamboTurbo »

Utloggad DJME

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #46 skrivet: mars 26, 2012, 07:57:11:11 »
Grattis Turbo!
Nu är det inte långt kvar till bad. Ser fantastisk fint ut.

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #47 skrivet: mars 27, 2012, 08:24:44:44 »
Hei igjen alle poolare.
Nå skal jeg spørre dere til råds:
Jeg skal fylle sand på filterbeholderen og har fått med 100kg der sanden er 04-08mm og 50kg der sanden er 1-2mm. Vil tro at man skal den groveste sanden på toppen slik at de store partiklene blir filtrert bort først. Men kan det være en ide å legge noe av den groveste sanden rundt collector armene i bunnen av filteret, for å unngå at småsand blir med tilbake til poolen ved normal filtrering?
Hva gjorde dere når dere fylte filteret med sand?

Mvh Turbo

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #48 skrivet: mars 27, 2012, 11:35:03:03 »
Hej! Har för mig att i mitt hayward filter så har jag 4-8 mm alltihop.
Finns väl en risk att så fin sand åker igenom o hamnar i pool inget kul.
Har kollat på ditt bygge m jämna mellanrum enormt jobb du gjort
väldigt snyggt, hoppas det blir bra vid trappan med ser lite lurigt ut. O0
Roland J  8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #49 skrivet: mars 30, 2012, 08:17:56:56 »
Hei igjen.
Takk for all skryt! Det hjelper definitivt på motivasjonen.  :)
Nå har jeg fylt i 25kg 0,4-0,8mm i bunn av filtertanken.  Da la sanden seg like under collector-armene. Fylte deretter på med 20kg av den groveste sanden (1-2mm) slik at alle collectorarmene ble dekket. Nå blir det å fylle på resten av den fineste sanden og avslutte med 30kg grov sand på toppen.
Ellers har jeg siden sist laget hull i lineren til bunnavløpet. Oppdaget at den første kuleventilen (som går mot sluk i pumperom) ikke holdt tett. Den lekker forbi selve kulen, altså ingen ekstern lekkasje. Tok kontakt med Grønt Fokus og de tok dette på garanti uten videre diskusjon. Bra!
Ellers så venter jeg fortsatt på å få startet sirkulasjonspumpen. Hadde fått levert med feil dimensjon i hovedforsendelsen. Grønt Fokus ettersendte to av riktig type, men de sendte det med vanlig pakkepost. Så nå har det snart gått en uke fra jeg tok kontakt til delene forventes ankommet. Det er veldig lang tid for en ivrig poolbygger...

Hilsen Turbo

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag