VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PP Pool eller Glasfiber?  (läst 5882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freddahl

PP Pool eller Glasfiber?
« skrivet: december 07, 2007, 07:25:29:29 »
Funderar och funderar vilken sorts pool det skall bli, allt från ovanjord (Palmyra) till PP pool eller glasfiber.
Har väl nästan bestämt att lägga lite extra pengar på hållbarhet och kvalitet, lång livslängd m.a.o.

Har hört lite olika vilken som sägs vara marknadens bästa pool.
Vill gärna ha era synpunkter och erfarenheter.

Vad är bäst, PP pool eller glasfiber?

/Freddahl

Poolgiganten

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #1 skrivet: december 07, 2007, 15:37:19:19 »
Svårt att säga vilket som är bäst eftersom vi tycker olika. Oftast så tycker man om det man själv har om man inte har gjort ett dåligt val. Nu har jag inte så lång erfarenhet av min pool men riktigt förtjust i den är jag allt.

Välkommen hit till forumet och lycka till med ditt val framöver.

Du kan följa mitt bygge i forumet på
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1700.0

eller bilder på min hemsida
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #2 skrivet: december 17, 2007, 17:15:52:52 »
Inleder med att klargöra att jag inte kommer att påstå att jag vet vad som är bäst.

Däremot har vi nyligen gått igenom hela beslutsprocessen och kommit fram till ett beslut som är grundat på vad vi tror blir bäst för just oss. Och att ta del av den kanske kan vara till glädje för någon som är i startfasen.

Vår tomt ligger nära en å (både horisontellt och vertikalt) och under jordtäcket lurar en mycket mustig blålera (gammal sjöbotten). Risk föreligger därmed för vatteninträngning både från ån och från grundvattnet. Vi vill ha en pool i marknivå eftersoom en upphöjd pool skulle bli rätt fult på vår platta tomt.

Våra prioriteringar: 1) Totalentreprenad med helhetsansvar 2) Funktion och utseende 3) Kostnad.

Därmed absolut inte sagt att priset varit ointressant. Dock var utgångspunkten att det är bättre att plöja ner 300' i ett lyckat poolprojekt än 150' på ett som man får göra om eller skotta igen efter 2 år. Vi tillhör också den skara som tror att en tempererad pool aldrig går att räkna hem ekonomiskt. Även om man räknar in värdestegring och ett antal sommar-charterresor som man inte åkt på. Kostsamt att skaffa och att ha men värt pengarna tror och hoppas vi.

Vi började plöja marknaden i somras och en traditionell linerpool var vår grundidé. Främst för att alla vi känner som har pool har sådana och dels för att vi inte hade koll på alternativen. Det faktum att Folkpool har en anläggning blott 3 mil hemifrån var naturligtvis också tilltalande.

Efter att ha kontaktat ett antal tillverkare insåg vi att det inte skulle vara några problem med att köpa en linerpool. Värre var dock att hitta någon som var villig att gräva ner den och än värre att hitta någon som var villig att både sälja poolen och gräva ner den.

Vi fick kontakt med ett antal grävare/montörer som inte hade tid/lust/energi att ens komma och titta på tomten när de fick klart för sig var den låg och att det var lerigt. Vissa anläggare/montörer konstaterade att det var direkt idiotiskt att ens fundera på att ha en linerpool med våra förutsättningar. Vattnet skulle komma in mellan liner och stomme och stommen skulle kunna flyttas och förstöras av vattentrycket. Andra menade att "det kanske skulle kunna gå". Några av pooltillverkarna/säljarna menade mer entusiastiskt att det inte var några som helst problem utan bara "att göra som man alltid gör". Och med tanke på att en poolsäljare är nöjd när han levererat 2 pallar poolgrejor till tomtgräns och en faktura i postlådan så la vi större betydelse vid domedagsprofetiorna från de som skulle ansvara för jobbet. Något molokna konstaterade vi att det kanske helt enkelt inte skulle bli någon pool för vår del.

Sen blev det Hem- och Villamässa i Älvsjö. Hela familjen åkte dit och jag gjorde det med en enda mycket specifik målsättning. Att antingen hittta en pool-partner eller också få bevisat för mig att det aldrig skulle bli någon pool för vår del. Jag besökte samtliga poolutställare. Några leverantörer sa "Nej det går inte", andra sa "det kanske skulle kunna gå" och en sa att "Det går och jag tror vi vet hur, ge mig kontaktuppgifter så hör vi av oss". Han har för övrigt fortfarande inte hörts av.

Rundvandringen fortsatte med allt från "Nej" till "inga problem men vi gör inte jobbet".

Till dess jag kom till en kille som hade med sig ett gigantisk badkar i glasfiber. Han lyssnade på min beskrivning av tomten och farhågorna om grundvatten och instabilitet, han förklarade att
1) Glasfiberpoolerna han sålde skulle stå pall
2) Han visste hade installerat pooler i liknande lägen
3) Han kunde på ett seriöst och detaljerat sätt redogöra för de extraåtgärder som behövde vidtas (betongbalkar med vertikalt spända kättingar i poolkanten, dräneringsrör och -brunn och olika typer av grovlek på olika materialskikt etc).
4) Han var beredd att göra hela jobbet och ta totalansvar från första spadtag till första doppet.
5) Han kunde få poolen i marken redan i november 2007 (mässan var i ¨månadsskiftet september/oktober)

Jag sprang och hämtade familjen och även min fru fick ett gott intryck av mannen med glasfiberbadkaret. Vi lämnade mässan med löfte om offert direkt efter mässan.

Nu kommer det lite reklam som någon forumansvarig får ta bort om det anses stötande. Mejla mig isåfall för kontaktuppgifter. Mannen heter Anders och hans företag heter Interpools (www.interpools.se). Glasfiberpoolerna tillverkas av Polyfaser.

Offerten kom punktligt och omfattade allt vi pratat om. Efter lite diskussioner och ändringar per telefon skrev vi på kontraktet i mitten av oktober och den 12 november togs första grävtaget i trädgården. 14 november låg poolen på plats och drygt 1 vecka senare var hålet utfyllt och poolen vattenfylld.

Där är vi idag och det är helt enligt planen. Vi ville ha själva poolen på plats för att i lugn och ro kunna "känna in" och planera hur vi vill ha det runtom. I efterhand känns det ganska bra eftersom tomten ser ut som en krigszon efter poolbygget, och det känns rätt skönt att ha det gjort så att senvinter/vår kan ägnas åt att göra fint istället för fult...

Men, på frågan om det vi valt "är bäst" har jag absolut inte svaret. Jag hoppas dock att det blir bra. Jag har redan träffat en olyckskorp (som f ö säljer linerpooler) som menar att min pool kommer att ploppa upp som en kork och att en linerpoool hade varit det enda gångbara alternativet...

Det är som det brukar vara: Man hittar någon som man känner förtroende för som är villig att ta den grad av ansvar som man önskar och sen håller man tummarna.

Lycka till i ditt sökande och hoppas att du delger poolforumet dina slutsatser.

Vad det blev? En Polyfaser Samos med integrerat elektriskt lamellpooltäcke och värmepump från Palens.
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #3 skrivet: december 18, 2007, 23:50:57:57 »
Hej
Har också en glasfiberpool (Korfu) från polyfaser inköpt av Aquagrip i Påarp hösten 2006 och är idag väldigt nöjd med den.
Det kan jag däremot inte säga att jag var när den ploppade upp pga högt grundvatten, enormt regnande och en idiot till ägare som glömde sätta i kontakten till dräneringspumpen. Med detta vill jag råda er alla att dränering runt en pool är A & O. I övrigt så är jag övertygad om att liner pooler kommer att minska då allt är lättare med glasfiber. Veck, underlag, hål och annat skit som det hela tiden skrivs om existerar inte och den är fantastiskt härlig att glida omkring i med sin mjuka formgivning och den är också väldigt lätt att sköta.
En annan sak som jag undrar över är hur i h-te ni kunde hålla värmen på 28 grader långt in september. Jag har Pahléns "lilla" VP och den skulle lätt klara av att värma mina 29 kubik men det kan jag inte hålla med om. Vi hade solfolien på så fort vi inte badade men när tempen sjönk i luften på slutet så kom vi bara upp i 23-25 grader.
Någon annan som har problem med detta eller har tips om vad jag ska göra för att hålla min trivselvärme på 28-30? Antar att det hade hjälpt med ännu ett skydd typ presenning så att inte den kalla luften rör vid vattenytan men jag vill inte hålla på med en massa extra jobb.
Snälla kom med tips och lösningar!
Mvh Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #4 skrivet: december 19, 2007, 10:16:42:42 »
Inga tips, men däremot frågor!

Fråga 1: kan det vara så att du har grundvatten stående runt poolen som kyler ner den effektivt  <hmm>
Fråga 1: hur många av dygnets timmar jobbar din VP för att "bara" klara 23-25 grader?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #5 skrivet: december 19, 2007, 18:03:48:48 »
Någon annan som har problem med detta eller har tips om vad jag ska göra för att hålla min trivselvärme på 28-30?
Mvh Tom
Byt VP så går det nog bättre. Jag håller lätt 18,5 grad nu när det är runt 0 grader ute. Om en vecka så kan jag tala om hur det går omkring 25 garder vilket jag hade tänkt att hålla mellan jul och nyår.
Sen är ett pooltak en bra investering.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #6 skrivet: december 19, 2007, 22:02:32:32 »
Inga tips, men däremot frågor!

Fråga 1: kan det vara så att du har grundvatten stående runt poolen som kyler ner den effektivt  <hmm>
Fråga 1: hur många av dygnets timmar jobbar din VP för att "bara" klara 23-25 grader?

Hej
Inget grundvatten kvar längre. Har två dränkpumpar som står kopplade alltid. (Ifall en skulle stanna)

Jag provade olika tider på VP'n. Ett tag körde jag 5.00-23.00 men då det inte räckte så ringde jag poolsäljaren som sa att jag skulle korta ner tiden!!!! Konstigt tyckte jag men han sa att den kyliga luften tidigt på morgonen och sent på kvällen kylde ner ytan på vattnet och det var bara det kalla som kördes runt och gjorde mer skada än nytta.
Jag ändrade då till 9.00-20.00 och det blev faktiskt 1-2 grader bättre men trots det så låg det på 22 på morgonen och högst 25 på kvällen en bra dag.

På våren körde jag dygnet runt utan folie och då rök det om poolen på kvällen/natten men det ska väl inte behövas, eller? Då blir det ju dyrt som f-n...
Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad Frdde

SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #7 skrivet: december 26, 2007, 11:52:30:30 »
Hej. Håller med dig om att det är svårt att välja pool.
Satt för en tid sedan i samma sits.
Jag satsade på en pool som håller her länge som helst.
Jag byggde en lecapool som jag plastade invändigt.
Upptäkte många fördelar med detta bla kan bygga poolen precis hur som helst.
Man är inte bunden till något.
MVH FH


Utloggad freddahl

SV: PP Pool eller Glasfiber?
« Svar #8 skrivet: december 31, 2007, 10:46:00:00 »
Tack för svaren.

Lecapoolen,.... vad gick bygget på ungefär?

Mvh
Freddahl

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan