VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tömning eller inte av pool över sommaren?  (läst 5693 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gilberto

  • Cool Pool
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Tömning eller inte av pool över sommaren?
« skrivet: maj 28, 2011, 10:00:19:19 »
Hej!
Vi har en utomhus pool (10 x 5 x 1,5 meter) med liner som kom med huset då vi köpte det. Har därför ingen erfarenhet med pooler.  :D
Vi reser till USA i 2 månader i sommar och vill helst tömma den så att den inte står och använder ström/vatten + att vi inte vill betala för skötsel/service av en pool som inte ska användas förrän kanske om ett år.
Nu undrar vi om liner, och poolen i allmänhet, kan ta skada av att inte ha vatten i sig i sommar. (vi kan ju alltid fylla på i höst och över vintern...).
Är det något vi ska tänka på? Vi har inte 100 % tilltro till att poolservice i området vill svara helt ärligt om vi frågar dem. Dom vill ju helst ha att vi kör poolen hela tiden så dom får sköta den.... O0

Tacksam för alla ideer och svar.
God pool sommar!
Gilberto
En riktig badare!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2011, 10:16:27:27 »
Välkommen hit ! Här finns allt i poolväg representerat, från standardpooler till speciella hembyggen.

Töm den inte om inte den är gjord för att klara detta ! Jordtrycket utifrån kan i så fall trycka ihop poolen eller om det finns högt grundvatten kan linern flyta upp. Men om ni täcker över poolen efter att ha klorerat upp vattnet ordentligt så lär den nog stå sig rätt bra även utan massor av skötsel. Täcka den måste ni kanske även om ni skulle tömma den, dels för att den samlar skräp annars, dels med tanke på risken att barn eller djur annars kan ramla ner i den.

Två månader är inte så särskilt länge. Och att tömma den blir nog inte direkt billigare. Allt vattnet skall sedan ersättas, kemikalier skall i och så vidare. De flesta pooler står ju fyllda även vintertid när inget badande sker (om det är utomhus).

Har ni någon form av övertäckning eller vintertäckning till poolen ? Vinterplåtar har ju ett par fördelar jämfört med vanligt pooltäcke, framför allt säkerhetsmässigt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2011, 10:52:16:16 »
Hej och välkommen,

Tror som Erica att det bästa är att inte tömma. Om ni har en täckning som stänger ute ljuset så lär det inte hända jättemycket. Och även om ni låter den bara stå så blir det en grön soppa som ni behöver pumpa ut och ersätta med nytt vatten när ni kommer hem, men det klarar poolen. Är den tämd är det risk för strukturella skador pga av marktryck. Allt under antagandet att det inte är en betongpool med liner, är stommen betong så är det väl bara att tömma :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Gilberto

  • Cool Pool
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2011, 12:11:53:53 »
Tack Erica och Housedad!

Härligt med forum som detta. När jag blir expert  ;D om några år, hoppas jag att kunna hjälpa andra.
Vi har vinterplåtar på fortfarande. Om jag förstår riktigt, föreslår ni att jag behåller vattnet i (även om det blir en grön soppa!) och rensar det till nästa sommar när den ska användas igen?

Även om det inte kommer mycket ljus in, blir det, förhoppningsvis för er i Sverige, varmt och soligt i sommar och alger bildas nog trots allt.
Om jag inte hör andras svar, tror jag det blir så...  O0

Med vänliga hälsningar,
Gilberto
En riktig badare!

Utloggad Erica

SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2011, 13:18:49:49 »
Varför inte hälla i ordentligt med klor innan ni åker och köra filtreringen en stund så att vattnet är hyffsat ? Då bör det inte ha blivit alltför grönt tills ni är tillbaka. Klorera/filtrera sedan vid hemkomsten även om ni inte tänkt att bada. Det man vill undvika är ju att det blir tjock algsoppa som kan färga linern så den blir svår att få ren. Men med vatten i poolen får du i varje fall inte några skador på poolväggarna eller någon liner som flyter upp från botten. Elkostnaden för att köra pumpen då och då är mycket liten. Det som drar energi är ju uppvärmning och det behöver ni inte förrän det är dags för bad.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2011, 13:38:28:28 »
Håller med Erica igen
Har ni möjlighet att köra cirkulation och filter på timmar gör det och låt det gå typ fyra fem timmar per dag, lite beroende på pumpens storlek, det är ju en rejäl balja ni har så pumpen är väl antagligen därefter :)

Om någon skall se till huset så be vederbörande att lägga i en klorpuck vid besöken, låt pucken ligga i påsen och klipp av hörnen så mycket det går utan att påsen delar på sig. På det viset varar puckarna längre, med det upplägget och kanske tre besök på två månader ser jag ingen anledning till att vattnet inte skulle vara i bra skick.
Antar då naturligtvis att poolen även om plåtarna ligger på är fylld och att cirkulation/filter är körbara under plåtarna. Jag kör själv på det viset under höstarna tills vattnet svalnat av, och ibland på våren tills det är dags att bada. På hösten slipper jag löv i poolen och på våren alla fröer och annat som träden dröser av sig då. Klorförbrukningen under plåtar dvs med de mesta ljuset borta är minimal och vattnet brukar vara perfekt klart när vi lättar på plåtarna.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2011, 14:56:11:11 »
Om ni låter poolen stå tömd så länge kommer linern att dra ihop sig i hörnorna.
Det återgår inte helt när man återfyller utan en viss radie kommer att vara kvar.
Dessa blir sedan ömtåligare än om linern smiter åt.
Det är därför poolfirmorna vill att en återfyllning efter vattenbyte ska ske bara efter någon dag.
Lycka till!

Utloggad aromata

SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2011, 18:29:22:22 »
Har ni vinterplåtar på tror jag att ni kan stänga av allt och åka. Algerna måste ha ljus för att leva, det är därför de är gröna (assimilation). Och skulle ni få lite alger så spelar det ingen roll. Med plåtarna slipper ni skit i poolen och ingen kan heller trilla i. Men att tömma poolen under så lång tid är för riskfyllt, som alla andra skriver.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tömning eller inte av pool över sommaren?
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2011, 22:41:30:30 »
Vi har en pool som inte används sedan 1997 med vinterplåtar på. Den har varit mer än halvfylld och vattnet är smutsigt av skräp. Inga alger eller något sådant....Så troligtvis är det bara att stänga igen och öppna upp när det passar.
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan