CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Får man vad man betalar för??  (läst 33343 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Highlander

Får man vad man betalar för??
« skrivet: maj 17, 2010, 10:44:54:54 »
Står i begrepp att skaffa pool till familjen och råddar runt bland alla återförsäljare, visste inte att det fanns så många olika poolförsäljare i detta kalla land.....

Bor nära Folkpool i Södertälje men har insett att de samt Miamipool ligger i en ganska hög prisklass.
Min fråga är om man får vad man betalar för? Är andra billigare alternativ såpass mkt sämre? Har tittat en hel del på Rubinpools åttaformiga pooler med klart mer tilltalande grundpriser eller är det så att det tillkommer massa kringkostnader med saker som inte finns med i Rubinpools poolpaket men som ingår hos t ex Folkpool och Miamipool?

Tittar fr a på följande:

Miami Pool Kidney 3967-SP 72.600:-. Storlek 3,9 x 6,7 m
djup 1,45 m (baddjup 1,35m). Yta 20,3 m2.
Volym 26,4 m3. Komplett poolpaket (se sidan 10)
med sandfilter 500. Pump 0,75 hk 3-fas samt en
belysning.

http://www.rubinpool.se/produktinfo.php?id=48

http://www.folkpool.se/swimmingpool/pool-paket-pris/octavia     3,6x6,6 i family versionen

Priserna skiljer sig ju onekligen åt. Är t ex Rubinpool så mkt sämre eller lever Folkpool och Miamipool på sitt varumärke och tar de priser de vill?


Vad värmer man lämpligast upp en sådan storlek av pool i Sthlmstrakten om man vill ha runt 28-30 grader i poolen?
Räcker det med en 9kw pump? elvärmare verkar ju inte så hett med tanke på elpriserna.....Solfångare känns lite vanskligt...

Funderar även över poolskyddet eftersom vi har en 4 och 6-åring samt grannar med småttingar. De poolskydd som brukar följa med de flesta paket (typ blå överdrag med snappfästen runt poolen) är dessa barnsäkra eller måste man gå upp till typ Miamicover II alt Pool-Safe el dyl. Vill ha ett poolskydd där barnen ska kunna "ramla"/av misstag gå på osv.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2010, 12:48:32:32 »
Hej,
jag var i samma sits som du förra hösten... Det är inte lätt... Jag hade "turen" att ha två kollegor som köpt från Miamipool och Folkpool. Ena monterade själv (Miamipool) och andra köpte "komplett" med montering.
Vad det gäller kvalitet så är det ju så att de "dyrare" funnits lite längre på marknaden och är "större" men det säger egentligen inte så mycket om kvalitet på grejerna. Både Folkpool och Miamipool håller, vad jag förstått, bra service och svarar gladeligen på frågor om installation, etc.

Vad det gäller Rubinpool så köpte jag själv en Åtta (3,5x5,4x1,5 m) därifrån (titta gärna i min byggtråd). Kontakt och leverans har gått väldigt bra och de har även hjälpt till lite "extra" vid frågor och jämförelser. Nu sista tiden har det dock varit lite sämre eftersom de tydligen har väldigt mycket att göra och verkar stressade. De har lovat återkomma men inte gjort det, svar på e-mail har dröjt några dagar, etc. Men som sagt det har fungerat väldigt bra tidigare så jag hoppas det är övergående och blir bättre efter värsta "stressen" lägger sig där...

9kw VP ska räcka (Brillix THP100 t.ex.). VP är ju det bästa om man vill hålla en konstant temp. någorlunda billigt. Solfångare är ju bra ur miljö och kostnadsperspektiv men utan kombination med el-patron eller VP vet du inte vad du har för temp. utan varierar efter väder och med kombination har du en ganska hög investeringskostnad.

Pooltäckning måste du kolla så den är "säker", alla är inte det och de flesta som kommer med är inte säkra. Vi köpte ett Zabra pooltak som även klarar vintern så man slipper vinterplåtarna.

Poolkungen kanske du skulle kolla också, de har rätt bra priser och en pooltäckningar.

Jag vill inte rekommendera något specifikt, kolla runt, ring runt (framför allt) och se vad som passar er bäst.

Inga frågor är för "dumma"... ska du montera själv kommer du att ställa många sådanna ännu...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2010, 12:55:11:11 »
Jag skulle vilja säga att man får vad man betalar för, när det gäller pooler som när det gäller det mesta annat man köper.
Som jag ser det bör man vara ärlig med sig själv och fråga sig vad man vill ha ut av poolen.
En dyrare pool har som regel en stomme som håller i minst 25 år, medan de billiga har tunnare stommar, sämre rostskydd och rimligen inte håller lika länge.
En billigare pool kanske inte heller på samma sätt ökar husets värde den dag det är dags att sälja.

De billigare poolerna har dock den stora fördelen att även de som inte är gjorda av pengar kan ha råd att unna sig den lyx det är att ha en egen pool, och jag tycker definitvt att det är bättre att köpa en billig pool som kanske inte håller jättelänge än att aldrig kunna ta steget att köpa pool alls.

Lokala leverantörer/återförsäljare är en fördel, men det kostar också att ha den typen av service, vilket gör att poolerna blir lite dyrare.

Jag skulle vilja påstå att du när du käper en billig pool får:

Lite sämre material (tunnare plåtar, sämre rostskydd och ibland tunnare liner, mindre sandfilter, billigare/klenare/bullrigare pumpar, billigare in/utlopp o.s.v.)
Sämre service, oftast ingen lokal återförsäljare.

Jag har en kompis som köpt en pool från J&F och visst var det klena prylar, men väl på plats och med vatten i ser man inte om prylarna kostat 30 000 eller 130 000.
På 10-15 år vet båda jag och min kompis vem som gjort den långsiktigt bästa affären, för måste han göra om hela projektet igen så kommer det ändå att vara dyrare att köpa billigt två gånger än att köpa dyrt en gång...

När garantin på min stomme går ut kommer jag att vara runt 70 år, och då tror jag nog att någon annan får ta smällen om det behövs en genomgripande renovering, förhoppningsvis barn eller barnbarn.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2010, 13:30:42:42 »
Även Rubinpool lämnar 25 års garanti på stomme och 6 år på liner. Folkpool har 5 år på liner och Miamipool bara 2 (!) enligt deras broschyr...

Rubinpool liner är visserligen "bara" 0,6 mm medan Miamipool t.ex. är 0,75 så visst är det skillnad.

Jag håller inte riktigt med Rickard i att "man får vad man betalar för"... Visst, jag kanske behöver byta liner om 8 år istället för 10 men ser man på att min hela budget (inkl. pool-tak, poolsten, VP) ligger på 120' jämfört med min kollega som betalt över 200' (utan tak) så är jag villig att ta den smällen.

Pumpen har du säkert rätt i att jag har en "sämre" men den utgör ju bara någon tusenlapp i helheten...

Vad det gäller husets värde med en "märkespool" tror jag bara det gäller om man har något mer "exklusivt" som t.ex. kidney formad eller en med "inbyggt" spa/bubbelbad.

Som du säger Rickard, när den väl är nergrävd så ser man inte skillnad på en för 120' eller för över 200...  ???

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2010, 13:53:56:56 »
Tack för de snabba svaren!
Här har man tydligen en del att fundera över....
Har plöjt igenom massor av trådar nu och kommit fram till att de står mellan de tre jag nämnt ovan.

Har dock varken tid eller kunskap för att själv montera ihop och här verkar både Folkpool och Miamipool ganska bra med hantverkare. Finns det samma för Rubinpool?

Jag kan nog fixa utgrävning och igenfyllning byggande av poolområdet, men jag kommer behöva hjälp med montering samt all dragning av slangar och el. Kort sagt vill jag ha någon som "installerar" poolen och färdigställer efter jag grävt gropen.

Men som sagt priset skiljer sig ju en del och man undrar om kvaliten skiljer lika mkt....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2010, 13:58:26:26 »
Väljer man en billigare pool har man naturligvis gjort den avvägning du gjort.
Väljer man en dyrare har man gjort den avvägning jag gjort, dessutom byggde ju vi för 8 år sedan och då fanns det inte alls lika många billiga alternativ.
Jag påstår inte att jag gjort rätt, jag försöker bara ge bakgrunden till det val jag gjorde, och vad som rimligen avgör prisskillnaden.

Sen tar de förstås lite betalt för att de har ett namn, och ett gott rykte om sig, de som är lite dyrare.
Tillverkning i Sverige kostar också mer än tillverkning i låglöneländer, och den saken får också vägas in när man köper - alltså om man tycker att det är bra att vi kan ha tillverkning i vårt egent land.

Helt uppenbart kan man idag bygga en pool riktigt billigt om man letar och jämför, och kanske plockar prylar från lite olika håll, kanske t.o.m importerar själv.
Jag säger inte att det finns några sätt som är fel, men det ÄR en viss trygghet i att köpa från tillverkare som funnits ett tag och som säljer produkter som är beprövade i vårt klimat.

Att köpa lågprisimport eller importera själv är inte bra för landet, men de flesta tänker inte på sånt när de investerar, och det är egentligen en helt annan fråga, men ändå nåt som jag brukar väga in i mina beslut, är det inte allt för stor prisskillnad väljer jag gärna Svenskt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2010, 13:59:22:22 »
Jag håller inte riktigt med Rickard i att "man får vad man betalar för"... Visst, jag kanske behöver byta liner om 8 år istället för 10 men ser man på att min hela budget (inkl. pool-tak, poolsten, VP) ligger på 120' jämfört med min kollega som betalt över 200' (utan tak) så är jag villig att ta den smällen

//Anders

Är det en budget där du gjorde allt själv eller är det inkl. diverse hantverkare?

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2010, 14:06:17:17 »
.

Sen tar de förstås lite betalt för att de har ett namn, och ett gott rykte om sig, de som är lite dyrare.
Tillverkning i Sverige kostar också mer än tillverkning i låglöneländer, och den saken får också vägas in när man köper - alltså om man tycker att det är bra att vi kan ha tillverkning i vårt egent land.

.

Det är väl lite denna bit jag är ute efter. Är det två bra produkter typ Saab v.s BMW där den ena är ännu lite bättre samt lite premium eller är det att jämföra mer budget á la Kia v.s BMW  där man ställer billig funktionaliltet mot kvalitet/premium, utan att trampa ngn på tårna för mkt...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2010, 14:19:43:43 »
Jag tycker inte att man skall chansa med poolstommen, det blir så mycket arbete att reparera en stomme som inte håller måttet, både uteplats och markarbete kan behöv göras om, vilket kan bli dyrt om man inte gör allt själv och återanvänder allt material.

Men som sagt, det är knappast någon i detta land som ännu vet hur länge de biliga plåtpoolerna med 0.6 mm plåttjocklek håller, så jag kan varken säga bu eller bä i denna fråga med någon form av säkerhet.

Vet inte hur tjock plåt miamipool har i sina stommar, men det skulle förvåna mig om det inte var tjockare än 0.6 mm.

Rubinpools stomme är 0.8 mm tjock, och med den garantin de lämnar bör de vara rätt trygga för att den håller.

När det gäller lågprisförsäljare med långa garantier måste man dock tänka lite själv också och inte bara förlita sig på garantierna, finns leverantören kvar på 10-25 år?
Har du följt alla anvisningar för utgrävning, dränering o.s.v. som krävs för att garanti skall gälla?

Det finns många exempel på företag som startar upp i nya heta branscher och säljer billigt i stort antal, men som direkt försvinner när/om det framkommer t.ex. någon form av serie eller fabrikationsfel, eller att produkten som sådan håller för låg kvalitet, de har inte ekonomi eller personalresurser för att orka ta ansvar för sina produkters undermåliga kvalitet.
De kanske inte ens haft en tanke på att finnas kvar under lång tid, utan bara mjölka ut det gottaste under de första gyllene åren för att sedan hoppa på en ny växande bransch, och börja pumpa ut massor av billiga produkter i den branschen.

Jag anspelar definitivt inte att detta skulle vara fallet med just Rubinpool, men det är sånt som också kan spela in när man jämför en dyr leverantör med en billig.
Har sett sånt hända i poolbranschen, men framför allt i värmepumpsbranschen, där det hänt flera gånger.

Åttformiga pooler är billiga mycket tack vare sin snillrika konstruktion som blir mer eller mindre självbärande, så en stor anledning till att man ofta ser runda och åttformiga pooler till lågpris är just konstruktionen som sådan, man kan tillverka dem billigt, det går bra att montera, och de håller garanterat ett antal år.
« Senast ändrad: maj 17, 2010, 15:06:41:41 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2010, 15:13:51:51 »
Hej, jag igen...  ;)

120' är alla grejer och för grävfirma som gjorde hela underlaget (dränering, isolering, stenmjöl, bortforsling) för ca. 40'.

Rubinpool 1,5 meter djup har 0,8 mm plåt.

En av orsakerna till att jag valde Rubinpool tillslut var just att det skiljer väldigt lite i "kvalitet" i specifikationerna jämfört med "märkesgrejerna". Dock ska man ju tänka på att även om en liner är 1 mm tjock kan den vara gjord i ett sämre material och hålla sämre än en som är 0,6 och där vet man inte hur det ligger till egentligen förrän efter just 6-8 år.

Precis som Rickard så säger jag inte vad som är rätt eller fel, bara utgår från mina egna resonemang och hur jag kom till ett beslut...

Skoda för 10 år sedan var inte mycket att ha men idag är det ärligt talat inte stor skillnad mellan att köra en Skoda eller en Audi. Idag är det i princip samma grejer fast Audin är dubbelt dyrare men är då lite tystare och har lite mer "blänk"... Visst känner man sig snyggare i Audin och man ler lite mer när man pratar om den, men är den bättre att använda egentligen...???  <dontkn>

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag