VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge  (läst 16602 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolmuppen

Hej, är helt ny på forumet, trillade in via byggahusforumet (tack för tipset Fia).
Nu till mina fråga, fast jag har iofs många...
Kommer ihåg vår grannen som kollade upp allt om pool, dess utformning, användning av kemikalier och kostnader m.m Lade tyvärr inte alltöf rmycket på minnet mer än att jag tycker mig minnas att vissa poolers utformning sparar tid & arbete.
Vill någon ge sig på en gissning om vad för slags pool det kan vara?

Jag tycker att åttan-poolerna ser väldigt fräscha och kul ut, vi har rektangulär form på huset och vill bryta av detta med poolen. Känns som att storlek 3X6 eller 4X8 är de rätta måtten för oss. En sak vet vi och det är att vi definivit vill ha solfångare MEN hur många krävs för en pool i den storleken och hur stor plats tar de? Har det att göra med poolens kubik (innehåll) eller ytan?

Ska man passa på att anlägga poolen i samband med bygget av huset eller bör man vänta?
 
Hur nära får en pool ligga huset?
Hur väljer man bottendjupet bäst? den ska nyttjas av en låång vuxen, en kortare och ett barn...

Ja det vart väl vad jag hade att fundera kring nu.

tacksam för tips & råd.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2007, 14:23:41:41 »
Satsa på 8 meters, det ger lite mer att simma i!
Solfångare monterade i söderläge bör vara ca 50% av poolens yta.
Poolen får nog ligga så nära huset du vill/törs lägga den, min ligger ca 4 meter från huset.
Anlägg samtidigt som huset, det blir billigare eftersom maskiner redan är där samt att du inte behöver förstöra tomten en gång till!
Standarddjup (om det finns) är 1,5 meter byggmått, det ger 1,4 - 1,45 baddjup och det passar väldigt bra, till riktigt små barn passar inget djup, dom måste passas hela tiden (förstås) men dom blir större, då kan t.ex en trappa vara ett bra ställe att plaska på!

Lycka till
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2007, 19:05:00:00 »
Hej och kul att du hittade hit :)

Beroende på vad du tänkt dig för solfånare så titta även på poolvärmepumparna. Till skillnad mot solfångarna så värmer de även då solen inte är framme och varmt vill man ha. Inge kul att bada i en kall pool   :(

Här har du en länk som visar pool nära huset.
http://web1.vattnet.com/s840100160/poolen.htm

Du hittar mer sådana poolhemsidor här.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=291.0

Annars kan jag bara instämma i vad RLA skriver.

Återkom gärna och berätta hur det går! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nippon

SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2007, 00:02:45:45 »
Vettiga synpunkter från RLA, lägg inte poolen för nära huset om du har möjlighet.

Tycker nog att du ska satsa på en rektangulär pool ev med brutna hörn, vill man bryta av
"fyrkantigheten" kan man lägga till en trappa.

Utloggad Poolnicke

SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2007, 04:47:46:46 »
Tycker nog att du ska satsa på en rektangulär pool ev med brutna hörn, vill man bryta av
"fyrkantigheten" kan man lägga till en trappa.

Varför verkar alla vara så förtjusta i rektangulära pooler? De är ganska tråkiga och intetsägande enligt mig.

Tittar man på den rådande trenden när det gäller komersiella bad så ska visst alla kommuner ha ett äventyrsbad idag med friformspool. Om nu detta säljer bäst i dessa sammanhang varför verkar de flesta bygga fyrkantiga pooler privat? Brist på fantasi eller är det de fyrkantiga som ger bäst marginal till poolsäljare och tillverkare.

Själv skulle jag satsa på en friformspool om jag skulle bygga pool igen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad PelleSthlm

SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2007, 10:08:03:03 »
Fördelen med rektangulär pool är ju det att du kan montera dit en större trappa samt att du har fler alternativ när det gäller poolöverdrag i och med dess enkla geomteriska form. Dock så krävs det ju en starkare konstruktion än t ex den åtta-formade poolen i och med att den rektangulära poolen inte är självbärande. Detta resulterar ju i att den kostar en slant extra jämfört en åtta-formad pool med samma ytmått.

När det gäller placering av pool i närheten av huset så är det rekommenderade avståndet beroende av vilken grund huset har (källargrund, krypgrund etc)...

Utloggad Poolmuppen

SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2007, 10:18:45:45 »
Tack för alla svar so far.
Vad vart det rekommenderade avståndet från huset? Det blir torpargrund dvs krypgrund för vår del.
Med tanke på solläget så tror jag att poolen minst måste ligga 5 m från huset iofs...för att få så myket sol som möjligt hela dagen.

Friformspoolerna ser ju otroligt häftiga ut men hur häftigt är det behöva specialbeställa allt poolskydd m.m när det gäller? Gissar att det blir hutlöst dyrt eller?

Hur fungerar det, om man har värmepump då skippar man solfångarna helt och vice versa eller kan man ha bådadera? En annan grej vi funderat kring är: vart placerar man själva reningsverket, hur långt ifrån kan man ha det? För vårt garage kommer ligga en bit ifrån huset (tomt med lite speciell tomtgränser)
Det är ju bättre att ha dte klart för sig redannu än inse att hoppla..

mvh

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2007, 11:03:57:57 »
Friformspoolerna ser ju otroligt häftiga ut men hur häftigt är det behöva specialbeställa allt poolskydd m.m när det gäller? Gissar att det blir hutlöst dyrt eller?
Priset beror på hur du gör, som jag gjort är det standardgrejer och inte dyrare än till en rektangulär pool!

Citera
Hur fungerar det, om man har värmepump då skippar man solfångarna helt och vice versa eller kan man ha bådadera? En annan grej vi funderat kring är: vart placerar man själva reningsverket, hur långt ifrån kan man ha det? För vårt garage kommer ligga en bit ifrån huset (tomt med lite speciell tomtgränser)
Det är ju bättre att ha dte klart för sig redannu än inse att hoppla..

mvh

Det går utmärkt att köra VP ihop med solfångare, låt solen värma när det går, övrig tid VP.
Ska du investera i både så kan du nog inte räkna hem pengarna så bestäm dig för ett uppvärmningsalternativ!

Hur långt bort ligger garaget? 10? 15? 20 meter? det går att fixa, grövre slangar minskar flödesmotståndet, större pump kanske? är det inte mer 10 meter så tror jag inte du behöver bekymra dig (beroende på vilka grejer du har)
Och om det är för långt finns ju möjligheten att gräva en pumpgrop!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad PelleSthlm

SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #8 skrivet: februari 20, 2007, 11:27:56:56 »
När det gäller överdraget så kostar det nog inte mycket mer för att det är en specialform utan det är väl mer så att du inte kan välja till automtiska eller halvautomatiska täckningar i samma utsträckning som när du har en rektangulär pool.

Utloggad Poolmuppen

SV: Vilken är den bästa poolen? samt andra frågor kring poolbygge
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2007, 13:34:34:34 »
hej,
alltså blir fortfarande inte klok på uppvärmingen, kan man ha en pool med endast uppvärmning genom solfångare men då kan man riskera att få kall pool om solen uteblir eller?
Och har man både och (pump och solfångare) så väljer man vilket man vill ha igång? Dyrare men värt det kanske för inte är det väl som att sätta av och på en bastu direkt, det tar väl tid att värma upp...

Ursäkta om jag blir frågvis men det snurrar så mycket i huvudet.
Man vill kunna bada även då det är inte är solsken, men ändå försöka hålla nere kostnaderna för uppvärmning. Och poolen ska ligga utomhus med ca 15 meter ifrån garaget (om vi får igenom bygglovet på garaget dvs så som vi hade tänkt annars kommer garaget än närmre)

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan