VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bottenmatta och vatten fyllnad  (läst 6018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats1

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bottenmatta och vatten fyllnad
« skrivet: oktober 13, 2010, 21:34:47:47 »
Hejsan,
Har nu leksand i botten och har tänkt fylla poolen med vatten så jag kan återfylla och låta det stå över vintern.
Några frågor dock, som botten matta har jag tänkt mig balkongmatta från Bauhaus är det något som rekommenderas då den är av bredden 4m?
Önskar också några bra knep för att lyckas med snap-in linern vill inte få några veck i botten då det är lite kyligare ute?
Markpool 8x4m mosaik med roman trappa, lösvirke och formplyfa

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2010, 08:15:04:04 »
Jag har ingen erfarenhet av den matta du tänker lägga, men det är nog viktigt att den är helt syntetisk för att det inte skall bli någon typ av förruttnelse/nedbrytning/bakterietillväxt.
Så om det går kolla att den är helsyntetisk är det nog en fördel.

Att sätta en liner när det är kallt ute är nog betydligt besvärligare än när det är varmt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pennan

SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2010, 10:10:33:33 »
Sätta liner så här års är betydligt svårare. Se till att den har legat varmt ett dygn innan. Har du bastu kan du lägga in den där några timmar innan montering (inte alltför varmt förstås :) ) Sätt gärna linern en solig dag också, det underlättar lite.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2010, 17:01:12:12 »
Kan nog bli rätt knepigt att spänna linern över kanten med tanke på temperaturen men vissa har ju byggt ett litet tält med presseningar och så hyrt en byggvärmefläkt. Fyll botten (5 cm) med varmt vatten från t.ex. duschen så går det bra att släta ut botten rynkor.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2010, 20:16:26:26 »
Hur mycket varmvatten har du tillgång till? Har du kommunalt så kan du alltid se till att hänga linern och sedan spola väggarna med varmt vatten så det sedan rinner ner och värmer botten. Även som anders säger så kan man bygga ett tält över och dra in en gasolvärmare för att få upp tempen och som någon tidigare nämnde så förvara linern inomhus, gärna på golvvärme om du har tillgång till det och ta sedan ut den först när du ska använda den.

Angående bottemattan så se till att den inte har noppror då dessa senare kommer synas igenom linern.
Vet att bauhaus har en matta som är okej som bottenmatta. Fråga personalen, dom lär veta vilken sort som tidigare sålts för samma ändamål.

Lycka till.

/Mvh Joel

Utloggad mats1

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2010, 20:37:39:39 »
Hej igen, tackar för era inlägg, jag hade istort sett tänkt göra som ni förklarar, jag har ett partytält 5x8 över poolen nu, skall padda leksanden i helgen och sätta matta på vägg och botten. Tänkte sätta in en gasolbrännare med fläkt när det är dags för liner och vatten fyllnad. Någon som har en bra lösning på hur man bäst stäcker ut botten så man inte får veck när man börjar fylla med vatten.
Har vår panna och grannens ger ca: 400l 50gradigt varmvatten att blanda ut.
Markpool 8x4m mosaik med roman trappa, lösvirke och formplyfa

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2010, 09:02:13:13 »
Se till att få linern så bra justerad som möjligt i hörnen och längs kanterna så den ligger "rätt". Jag slätade ut linern på botten först utan vatten så bra det gick. Fyll sedan på med ett par, tre centimeter vatten och börja i ett hörn med justeringen. Jag kröp på knäna och drog ut linern genom att "nypa" tag i den och dra så det blir slätt. Se till så att du inte drar för hårt i början eftersom du då kommer att dra ut linern från kanten/hörnet där du börjat!

Jag jobbade ut från hörnet i en "båge" och såg hela tiden till i början att gå tillbaka till hörnet/kanten och trycka in linern i hörnet/mot kanten där jag börjat med en rundad tunn plastlåda jag hade. Alltså om Linern "flyttat" ut från hörnet så tryck tillbaka den med något rundat som inte är för vasst i kanterna.

Ju längre från kanten du kommer desto mindre "nyp" kommer du att orka göra och det blir riktigt tungt mot slutet så börja hellre med lite för lite vatten än tvärtom...

Det kan gå så att du märker att linern inte riktigt räcker till när du kommer till andra sidan, då får du dra tillbaka så mycket så det är lika mycket "glapp" runtom, alltså både kortsida/långsida. När du sen fyller kommer vattnet att pressa ut hörnen ändå. Huvudsaken är att du ser till att få bort alla veck från botten.

När du sen börjar fylla kan du få veck på väggarna (det fick jag) och då är det enda du kan göra antingen att försöka dra uppåt eller bara se till att vecken ligger "neråt" så att det inte samlas smuts/skräp i vecket... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad mats1

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2011, 20:05:21:21 »
Hej igen, allt frös inne när jag var i full gång i nov-dec förra året, just nu är det 10cm bottenfrusen is i poolen  >:(.  Jag har inte gett upp utan väntar med spänning på värmen, har införskaffat värmepump, filter och pump undervintern. Har dock en fråga om snap-in listen och linern. I hörnen uppe mot listen hur skall man göra skära i snap-in eller försöka få en så liten radie som möjligt, tacksam för svar.
Ytterliggare en fråga någon som vet ett bra pooltak till ett bra pris dom är ju riktigt dyra dom jag sett.

Mvh
Mats 
Markpool 8x4m mosaik med roman trappa, lösvirke och formplyfa

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #8 skrivet: februari 02, 2011, 08:24:52:52 »
Om man skarvar snap-in-listen kant-i-kant i hörnen så är det väldigt besvärligt att snäppa in linern. Jag skulle lämna någon cm på var sida om hörnet. Skär inte upp snap-in-delen på linern!
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bottenmatta och vatten fyllnad
« Svar #9 skrivet: februari 02, 2011, 08:49:46:46 »

Ytterliggare en fråga någon som vet ett bra pooltak till ett bra pris dom är ju riktigt dyra dom jag sett.


Jag är väldigt nöjd med mitt Zabra... kanske inte "pooltak" i den vanliga bemärkelsen men det isolerar bra, är säkert, tål snö (behövs ingen annan täckning för vintern) och det går bra att simma under det vid regn/blåst...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag