VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underlag till Intexpool  (läst 20001 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

Underlag till Intexpool
« skrivet: maj 18, 2012, 09:26:56:56 »
Hej,

Tack för ett bra forum med mycket svar!!

Jag har kommit över en rund Intex Ultra Frame, 5.44 x 1.32 till ett bra pris och funderar nu över underlaget. Jag hade inte tänkt att gräva ner den utan först jämna ut med lite jord, padda det, lägga på stenmjöl, padda även det och sedan lägga på spontad cellplast och sedan poolen på det. Där stödbenen ska stå tänkte jag göra uttag ur cellplasten och lägga i marksten eftersom jag misstänker att cellplasten inte håller för belastningen från benen.

Verkar det här sunt eller är kostnaden för isolering (1800:-) onödig?

Jag har på sikt tänkt att komplettera med solfångare från primastar, därav isoleringen under poolen, som kommer att ligga på ett tak ca 3.5m högre än poolen och funderar på om den pump som ingår är tillräckligt stark? Det är en sandfilterpump från Intex som klarar ca 6000l/h.
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Underlag till Intexpool
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2012, 18:03:57:57 »
Du bör ta bort gräsmattan innan du börjar förbereda poolbotten.
Rutten gräsmatta luktar hemskt!

Om du ska ha isolering så lägg den före stenmjölet o sist en bottenmatta typ konstgräs för att skydda linern.
Annars kan du få ex. hälavtryck i cellplasten, vattnat o paddat stenmjöl blir hårt o står emot detta mycket bra.
Jord - isolering tejpa skarvarna - stenmjöl minst 5 cm - bottenmatta.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anders S

SV: Underlag till Intexpool
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2012, 19:23:57:57 »
Hej,

Ok, tänkte inte på att gräsmattan kunde börja lukta illa, bara att börja gräva :-)

Jag har titta på en spontad isolering som finns på bauhaus, XPS 50, som verkar ordentligt hård men det kanske inte fungerar även om man lägger en konstgräsmatta uppepå? Spontant skulle man vilja ha isoleringen närmast poolen men det kanske inte har någon betydelse ur isoleringsperspektiv?
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Utloggad Hagalund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norra Östergötland
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Underlag till Intexpool
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2012, 17:32:10:10 »
Kan bara instämma i att INTE ställa poolen direkt på gräsmattan. När poolen tas ner till hösten är det under poolen och på botten på poolduken fullt med en svart sörja av ruttet gräs som luktar gammal dynga (i bästa fall). Inte kul. Detta misstag gjorde vi inte om fler ggr. Numera har vi fint sand/grus under och ingen stank när säsongen är slut :-)
Sedan år 2008 har vi en Intex rörpool på 16,8 m3 med sandfilter "Popular" från Primastar.

Utloggad Anders S

SV: Underlag till Intexpool
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2012, 14:20:51:51 »
Ok, har nu grävt bort gräset, lagt markduk och 8-16 på den. Paddat och försökt få det så plant det går. Lagt (tejpat och limmat) fasade XPS-skivor från Byggmax på gruset och längst upp en konstgräsmatta från Bauhaus. Många lager blir det...

Efter att ha fyllt upp poolen kan jag konstatera att det är svårare än man tror att lägga grus i våg... Det skiljer ca 3cm mellan högsta och lägsta punkten. Kan också bero på att det satt sig lite under tyngden av 26 kbm vatten. Eventuellt blir det att plocka bort ner till gruset i höst/vår, lägga en markduk (till) ovanpå gruset och stenmjöl på den för att få det bättre i våg.

Än så länge har jag inte kunnat se några isoleringsskarvar "igenom" mattan och duken, men Intex-dukens mosaik-mönster döljer ju å andra sidan det mesta.

Nu återstår diskussionerna runt uppvärmning (räcker en värmepump på 5kw för att hålla 25-26 grader? just nu pendlar det mellan 15 och 19) och ett trädäck runtomkring, fast trädäcket får nog vänta till nästa sommar.

Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Utloggad Helene

SV: Underlag till Intexpool
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2012, 21:18:33:33 »
Den bör räcka om du vill ha 25-26 grader men kan nog bli lite för liten om du vill höja några grader. Vi har en i den storleken till en pool lika stor som din men kompletterar med solvärme och håller värmen runt 29 grader.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad Anders S

SV: Underlag till Intexpool
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2012, 15:09:43:43 »
Sådärja, beställt en XHP100 från rubinpool. De lär enligt dom komma innan helgen (lär nog bli målfoto på det...) och med lite slangar och kopplingar på det så har jag i alla fall helgsysselsättning!
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan