Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Verifiera ideer runt poolbygge  (läst 3937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

andersbe

  • Gäst
andersbe
Verifiera ideer runt poolbygge
« skrivet: maj 02, 2012, 20:12:01:01 »
Hej,
Nu har jag läst ett stort antal trådar och försökt samla ihop erfarenhet och kunskap inför mitt poolbygge. Min tanke är att köpa en 4,5m rund storpool ifrån J&F Fritid. Till denna pool köpa "deluxe" för större pump och några andra tillbehör. Ifrån Poolcenter Syd tänkte jag köpa en värmepump på 6,5kW. 5kW kan gå också, men jag tror det blir bättre att köpa den lite större värmepumpen. Värmepumpen är av märket Gullberg & Jansson. Soltäcke, automatisk dammsugare, poolvall i skummaterial, treväggskit och frakt tillkommer också.

Tänkte gräva ett runt hål i gräsmattan som är 5,5 meter. I hållet tänkte jag lägga följande
Markduk
15 cm grov makadam
markduk
2 cm stenmjöl
10 cm S200 isolering
5 cm stenmjöl
Filtmatta
Poolen, med poolvall i skummaterial

Poolen skall stå i Skåne på sandmark så jag tror inte det behövs några extra dranerings funktioner. Hålet blir ca 35 cm djupt, det gör att (132-35=97cm) 97 cm pool sticker upp. Runt poolen skall byggas ett trädäck på ca 80 cm höjd med något trappsteg upp till poolen, de sista 17 cm. Trädäcket skall även gå ut något över poolenkanten, för att avlasta poolen. Framför poolen blir det ca 5 meter trädäck och runt poolen blir det ca 0,5 meter. Poolen kommer bli som en "udde" ut ifrån trädäcket.

Något jag har missat? Några kommentarer?

Tack


Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Verifiera ideer runt poolbygge
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2012, 20:08:02:02 »
Hej o välkommen. :)
Stenmjölet mellan markduk nr 2 o isoleringen kan du strunta, i annars låter det bra.

Hoppas det blir en "Byggtråd" sen, så vi får följa med på ditt bygge! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pea

SV: Verifiera ideer runt poolbygge
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2012, 21:35:56:56 »
Litet tips, ex Poolmans Palmyra är betydligt bättre kvalitet än J&F pooler.
Grannen har en Storpool och jag byggde själv en Palmyra som första pool så jag har sett skillnaden..
Du köper ju värmepump av hög kvalitet så du verkar vara lite inne på det spåret.
Kan säga att pumpen och sandfiltret jag fick med till Palmyran kör jag fortfarande med till min murade pool, funkar kanon.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

andersbe

  • Gäst
andersbe
SV: Verifiera ideer runt poolbygge
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2012, 10:24:59:59 »
Tack för svaren!

En annan fundering är placeringen av värmepumpen. Det vore självklart smidigt att ställa den under trädäcket. Det är ca 40 m2 stort och 80cm högt. Det finns en hel del luft där under och trädäcket i sig är inte helt tätt heller.
Men där är alltid skugga där så verkningsgraden borde bli sämre, eftersom det är något svalare luft än om den står ute fritt. Vad finns det för erfarenhet runt detta?

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Verifiera ideer runt poolbygge
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2012, 20:04:10:10 »
En luftvärmepump fungerar lika bra i sol som i skugga. Den behöver bra luftgenomströmning för att fungera optimalt. Stänger du in den kan verkningsgrader nog försämras betydligt... Ska du ha öppet - eller glespanel - in under pooldäcket?

Rådgör med försäljaren av luftvärmepumpen om den klarar en placering under trädäcket. Lycka till med bygget!  :)
« Senast ändrad: maj 04, 2012, 20:08:42:42 av Inger Petersen i Kottebo »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Pea

SV: Verifiera ideer runt poolbygge
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2012, 02:44:24:24 »
Värmepumpen låter en hel del, speciellt på utblås sidan...
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan