CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Reva i liner  (läst 9846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Affe

Reva i liner
« skrivet: juni 07, 2011, 17:35:43:43 »
Igår när jag dammsög så upptäckte jag en reva på botten som är ca 3-4 cm. Inte kul såklart då jag gjorde linerbyte förra året. Och jag har ingen som helst aning vad som orsakat revan. Vad jag kan se idag så har det inte läckt ut mycket vatten alls.
Jag har tänkt att laga linern med tillhörande lagningskit. Hur länge kan man förvänta sig att en lagning kan hålla? Kan det hålla linerns livslängd eller är jag tvungen till att byta liner inom något år?

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: Reva i liner
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2011, 01:06:53:53 »
Så ledsamt... En tanke, det går inte att ta det på hemförsäkringen om den var nylagd och hel förra året?

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Reva i liner
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2011, 07:14:54:54 »
Hej.
Tråkigt att höra. Men det är som med första repan på den nya bilen.
Om bara lagningen göres med omsorg och enligt anvisningarna bör den hålla i många år.
Lycka till,
Lars

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Reva i liner
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2011, 08:53:09:09 »
Vi provade reparera grannens liner med speciellt kit, både det som följde med vid köpet, och ett nytt fräscht, limmet fäste inte alls, trots att vi följde anvisningarna.

Någon annan som har liknande erfarenheter?

Det slutade med att vi pumpade ur vattnet och använde vanligt kontaktlim, det satt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Affe

SV: Reva i liner
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2011, 21:40:24:24 »
Jag gjorde ett försök att laga revan igår kväll. Det var inte lätt kan jag säga. Min sambo tryckte ner mig med borsten  ;D men det var väldigt svårt att stanna på samma ställe utan att ha något att hålla i.  Den genomskinliga plastbiten man ska lappa med blev sladdrig och utdragen när limmet kom på. Så den var otroligt svår att få på plats på ett bra sätt. Det mesta va revan blev lagat men tyvärr så fäste inte ena änden av plastbiten så några mm är inte täckt.
Jag funderar på att försöka få bort så mycket av plastbiten som möjligt och istället ta en bit av överskottet på linern och limma dit. Kan det vara en bra ide tro? Jag får förmodligen sänka vattennivån så det blir enklare att göra ett riktigt jobb. Men jag har inte så stor lust att tömma ut uppvärmt vatten just nu. Skulle jag kunna vänta till slutet av sommaren med att laga detta eller är det dumt att vänta så länge? Det läcker inte mycket. På ett dygn ca en halv cm, och då har jag inte haft poolen täckt pga att jag vill få ner klorhalten lite. Jag tror betongtäckmattan under linern hindrar att det inte läcker mer. Men det är bara vad jag tror  :). Jag är väldigt tacksam för svar på mina frågor eller förslag på hur jag kan göra för att får ordning på min liner.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Reva i liner
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2011, 21:45:12:12 »
Har du betongtäckmatta är det inte säkert att det läcker alls, det kan vara avdunstningen som står för de 5 mm som försvinner varje dygn.

Grannen hade p.g.a. isen ett spräckt lamphus, och när isen p.g.a. läckan sjunk ned mot botten gjorde lampan en reva i poolinern, men vattennivån slutade sjunka vid lamhållaren, revan i linern verkade inte läcka alls, tack vare betongtäckmatta på väggen.

Reparera vill man ju trots allt, men det är troligen inte någon panik om det inte sjunker så mycket att det blir för dyrt att hålla nivån på en bra nivå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Reva i liner
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2011, 20:26:10:10 »
Hej,

Jag hade tidigare en vintertäckning som jag fäste i tältpinnar som jag stack ner i springor mellan marktegel. En höst tog stormen tag i poolskyddet som lyfte och en stor tegelsten hamnade i poolen som fick en 10 cm lång reva på botten. Ingenting läckte ut tills några unga badgäster av nyfikenhet började känns hur långt de kunde peta in sina fingrar i revan - då började det läcka ut stora mängder vatten. Jag har 160 cm baddjup och det var omöjligt att stanna kvar nere på botten för att laga linern. Jag lånade ett blybälte av en dykare. Viktigt att vika ihop lagningslappens limmade sida (vik sidorna inåt så att limmet får så lite vattenkontakt som möjligt) när du dyker. Min lagning höll i flera år och satt stabilt när jag bytte liner för 3 år sedan.
Ge inte upp! 
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Holton

SV: Reva i liner
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2011, 07:44:47:47 »
I vår förra liner blev det tidigt en läcka, redan första veckorna. Den sprack i en svets. Hur som, när vi lagade tog vi inte den där sladdriga medföljande genomskinliga plasten, vi klippte av en bit av linern, ja på vår så drar man linern över kanten så att säga, och då var det lätt att klippa till en lagom bit. Smackade på rejält med lim, vek biten dubbel, dök ner och la biten på plats, tryckte sedan fast med tårna. Satt efter ett dygn så ordentligt att den inte gick att få loss. Nu har vi, pga fler sprickor, bytt linern, och den där första lagningen sitter som bara den, gick inte att slita loss.

Vi provade den medföljande genomskinliga laglappen nyligen, skulle fixa förstärkta hål i soltäcket för att fästa en upprullare, i alla fall så rekommenderades just detta förfarande med den genomskinliga laglappen, men det var totalt värdelöst, den genomskinliga blev sjukt sladdrig, och ändrade form och blev större och tunnare och skrynklade till sig så att den släppte hela tiden, jag rekommenderar att du använder en bit riktig liner istället.
Lycka till.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Affe

SV: Reva i liner
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2011, 16:04:47:47 »
Jag har nu i några dagar kontrollerat vattennivån och jag har kommit fram till att det inte läcker tack vare betongtäckmattan som ligger under linern. Tur måste man ha ibland  :). Men självklart ska jag laga revan ordentligt.

I vår förra liner blev det tidigt en läcka, redan första veckorna. Den sprack i en svets. Hur som, när vi lagade tog vi inte den där sladdriga medföljande genomskinliga plasten, vi klippte av en bit av linern, ja på vår så drar man linern över kanten så att säga, och då var det lätt att klippa till en lagom bit. Smackade på rejält med lim, vek biten dubbel, dök ner och la biten på plats, tryckte sedan fast med tårna. Satt efter ett dygn så ordentligt att den inte gick att få loss. Nu har vi, pga fler sprickor, bytt linern, och den där första lagningen sitter som bara den, gick inte att slita loss.

Vi provade den medföljande genomskinliga laglappen nyligen, skulle fixa förstärkta hål i soltäcket för att fästa en upprullare, i alla fall så rekommenderades just detta förfarande med den genomskinliga laglappen, men det var totalt värdelöst, den genomskinliga blev sjukt sladdrig, och ändrade form och blev större och tunnare och skrynklade till sig så att den släppte hela tiden, jag rekommenderar att du använder en bit riktig liner istället.
Lycka till.

Jo jag håller absolut med om det du säger om den genomskinliga lagningslappen. Väldigt svår att använda. Jag ska ta och klippa till en bit av liner och limma dit. Jag har även vart förbi olika poolfirmor för att höra vad de har för tips. Har vart lite olika bud. En poolfirma sa att en lagning håller nått år eller 2 om man har tur. En annan säger att det kommer hålla lika länge som linerns livslängd. Sen frågade jag vad de tycker om att ta en bit liner och limma dit istället för plastbiten. Någon tyckte det lät bra en annan sa att det är svårare att limma liner mot liner och att plastbiten var elastisk och bra för ändamålet. Lustigt med så olika svar men ändå kul att höra lite olika åsikter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag