VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattennivån sjunker i poolen  (läst 1781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calm

Vattennivån sjunker i poolen
« skrivet: juli 17, 2020, 10:43:49:49 »
Hej!
Jag upplever att vattennivån sjunker en del i poolen under en dag/natt. Har Googlat en del och allt från trasig liner, läckage i slangar till avdunstning. Många olika teorier. Detta forum har också en massa trådar om detta. Men inte kommit fram till något exakt svar.
Jag ska göra fler tester framöver men gjorde en under natten.

- Ingen cirkulation var på under natten.
- Ca 26-27 grader i poolen under natten.
- Linern är ny för i år.
Från runt kl 22 till kl 10 dagen efter hade det sjunkit ca 5 mm.  På min pool som är ca 50 kvm så är det ju runt 250 liter. Pooltaket är proppfullt med kondens. Han vi köpte pooltaket av sa något i stil med att han också hade haft problem med vattenavgång via taket. Att det kondenserade och rann ner utanför poolen så han hade en speciallösning med någon film som gjorde att vattnet rann ner i poolen igen och inte utanför på trallen. Taket är högt ca 1,8 m på högsta stället.
Är det rimligt att det avgår så mycket vatten via avdunstning och kondens? Hur är det i era pooler med pooltak?

Jag har en lösning där jag kan kontrollera om det är vatten i botten under linern och den visar inte på något vatten i botten av poolen än så länge.
Nästa steg är att börja kolla tätningar vid skimmer och inlopp men det kräver att jag tömmer poolen på en massa vatten. Men om det var problemet så borde jag ha vatten i botten under linern.
Ska göra en specialare idag med lister på insidan av taket som gör att vattnet trillar ner i poolen igen istället för utanför.
Blir en massa tester framöver.



Poolgiganten

Henrik2k

  • Gäst
Henrik2k
SV: Vattennivån sjunker i poolen
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2020, 12:22:23:23 »
Hej, har tyvärr inte svar på din fråga men har ungefär samma fråga samt kan ge mitt resultat.

Poolen är 4x10, 1.5djup
Fyllde den till 2 rutor för en vecka sedan har haft täcke på varje dag, detta är ett tjockt täcke som är fäst i sidorna så varken vatten eller luft kommer in eller ut, håller värmen bra. Nu en vecka efter öppnar jag täcket ser den ligger på 3.5 rutor det är ca 3.5cm den tappat på en vecka.

Vatten temp 30-31 vattenpump går dygnet runt från lågt varvtal till ökat under dagen.

Har jag en läcka tro eller är det normal avdunstning?

Utloggad TommyC

SV: Vattennivån sjunker i poolen
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2020, 16:07:48:48 »
5 mm på 12 timmar låter väldigt mycket men kanske blir det så om all kondens på insidan av taket rinner utanför poolen  <hmm>

Här syns en bild på insidan av vårt tak: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9134.msg68715#msg68715

Vi har nu tappat 2-3 mm totalt på två dygn. Då ingår ett minimalt droppande från ventilen till bottenavloppet som inte tätar helt.
« Senast ändrad: juli 17, 2020, 19:50:35:35 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Calm

SV: Vattennivån sjunker i poolen
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2020, 10:53:56:56 »
Gjorde en test med cirkulationen på under natten med samma resultat. Ca 5 mm ner från kl 21 till kl 10.

Utloggad TommyC

SV: Vattennivån sjunker i poolen
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2020, 12:19:05:05 »
Kan du se om det är något större flöde av vatten som rinner på takets räls? 20 liter per timme eller 3,5 dl per minut skulle synas. Det låter orimligt mycket. Jag gissar på läcka. Det första stället att kolla är runt lampan. Där är det störst hål och svårast att få tätt. Brutalmetoden som jag använde kanske inte lämpar sig i en linerpool. Jag tog en skelettpistol med en silikonpatron och tätade under vattnet hela vägen runt armaturerna till lampa och inloppen. Det blev kladdigt och osnyggt men tätt. Det är inte säkert att detta hjälper beroende på armaturens konstruktion och var den eventuella läckan finns.

Annars är det gamla (trista) rådet att stänga av cirkulationen och vänta tills nivån slutar sjunka. Det kan ju ta ett par veckor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: Vattennivån sjunker i poolen
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2020, 23:05:15:15 »
Håller med! Snoka runt lite först.

Utloggad TommyC

SV: Vattennivån sjunker i poolen
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2020, 07:45:25:25 »
Någon föreslog att ställa en hink med vatten under pooltaket och studera hur vattennivån i hinken varierar. Är temperaturen runt hinken representativ så får man facit på hur mycket som dunstar. Börja med helt full hink och registrera nivån under minst en vecka.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Calm

SV: Vattennivån sjunker i poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2020, 12:53:15:15 »
Bra tanke. Testar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan