VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Strö cement i sanden på botten?  (läst 3918 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkrassman

Strö cement i sanden på botten?
« skrivet: juni 26, 2011, 18:52:46:46 »
Bara en tanke och någon som kanske testat?

Har precis rivit av sandbotten som nu är packad och fin och slät. När vi väl börjar använda poolen så kommer det säkert bli märken i sanden efter fötter osv. En tanke som slog mig är om man skulle ta vanligt standardcement och strö över sanden och sedan vattna det för att få botten lite hårdare.

Några inputs?

Mvh Jocke

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: Strö cement i sanden på botten?
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2011, 21:21:41:41 »
Egentligen ingen aning - men det känns väldigt stumt? Alltså, som ni skulle få en stum skorpa... Kan den sen av någon anledning spricka så borde ju linern gå åt pipsvängen direkt, klämd som den isf måste bli. Därför man armerar plattorna kanske?

Vi hade en liten rund enkel ovanmarkare som vi satte själva. Vibrade noga och la matta. Såg inga spår i botten av den enfärgade turkosa linern, trots att många vuxna och större barn badade i den.

Men jag vet att folk på något sätt verkar få hälmärken, även om jag inte förstår hur det går till. I vår nästa pool, en rejäl variant, valde vi mosaikliner. Främst för att den var snygg, men vi fick då också lära oss att det var en slags 'försäkran' mot att eventuella märken inte skulle synas för ögat på samma sätt.

Kan också tänka mig att en infälld belysning om kvällarna avslöjar mer än dagsljus.

Summa summarum skulle jag hellre ta dubbel (eller trippel) matta om jag oroade mig. Och se till att packa väldigt noga.



Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Strö cement i sanden på botten?
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2011, 22:42:41:41 »
Fullständigt meningslöst.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Strö cement i sanden på botten?
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2011, 12:41:03:03 »
Jag har 100mm stenmjöl 0/8 och på det ca. 10 mm sättsand 0/3 och sen nålfiltsmatta från Bauhaus på det. Inga som helst märken i botten...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Strö cement i sanden på botten?
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2011, 07:26:53:53 »
Hej,

Vi som har pool med "böldpest" på botten har isolering typ frigolit, den är inte tillräckligt hård. Tror sanden funkar som den är, utan cement.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad cg_joh

SV: Strö cement i sanden på botten?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2011, 10:30:27:27 »
Jag har 100mm stenmjöl 0/8 och på det ca. 10 mm sättsand 0/3 och sen nålfiltsmatta från Bauhaus på det. Inga som helst märken i botten...

//Anders

Vi har något liknande, makadam väl packad och ovanpå natursand, också välpackad, och matta. Efter 5 år har vi inte något hälavtryck.


Utloggad leifa.k

SV: Strö cement i sanden på botten?
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2011, 10:01:29:29 »
Nedgrävd Folkpool. Nedifrån upp, viraduk av plast (http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Viraduk) Kommer inte riktigt ihåg nu, med det blev 3 olika fraktioner, vilket det översta var 0-4 mm, falsade 70 mm jackofoam+matta, inga hälmärken. Kanske beror på mina förmaningar till alla ungar att inte hoppa i med hälarna först? Och dyyrt blev det...
7,6 X 4,5m. pool från j&f.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag