VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstängning - Låg klornivå  (läst 4087 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeWee

Vinterstängning - Låg klornivå
« skrivet: oktober 19, 2020, 16:07:05:05 »
Första året med pool och lite funderingar kring stängning.

Vattnet är äntligen under 10grader men saltklorinatorn har varit avstängd länge och klornivån (fritt) är i det närmaste 0 (0,07 uppmätt med Poollab 1.0,  0,08 totalt). Ph är 7,56. Vattnet är rent och klart. Men det står i instruktionen att man ska ha en del klor, 1-3ppm, i vattnet vid stängning. Behöver jag göra något åt den låga klornivån och vad i så fall?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2020, 16:23:26:26 »
Folkpool har det som de kallar för Aktionchock, men valfri tillverkare av kalciumhypoklorit går bra. Kör med det innan du vinterstänger, annars är det stor risk att det är en grön pool du öppnar i vår.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2020, 17:34:33:33 »
Hej,

För att komma upp i 2,8 ppm FC med kalciumhypoklorit behövs 40g/10000 liter.
22kr/40000liter

Följ inte produktbeskrivningen. Det ger en verklig chock på 14 ppm FC.


Lös gärna upp det i vatten innan tillsättning.

Det går att använda klorin för detta. Blir tyvärr lite dyrare till en pool (80kr/40000liter).

MVH
Roger
« Senast ändrad: oktober 19, 2020, 21:07:46:46 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2020, 20:58:15:15 »
Hej,

Det som är bra är att du kommit ner till 10 grader.

Fritt klor är då mycket stabilt och sönderfaller mycket långsamt.
Vilket betyder att din desinfektion med klor kommer att vara kvar mycket länge vid lägre temperaturer.

Roger

Utloggad PeeWee

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2020, 08:42:03:03 »
Tackar så jättemycket för svaren! Inser att det är helt meningslöst att åka och prata med Folkpool här i stan, de som jobbar där har verkligen ingen koll alls  <dontkn>

Jag har folkpools aktionchock hemma så för att ta mig från 0 till 2-3ppm FC i min pool som idag har bra precis 40000l i sig så har jag i 140-160gr aktionchock. Om jag hade haft i det som folkpool skriver dvs nära 800gr, vad händer då egentligen vid dessa förutsättningar framöver om FC sönderfaller mycket långsamt?

Hej,

För att komma upp i 2,8 ppm FC med kalciumhypoklorit behövs 40g/10000 liter.
22kr/40000liter

Följ inte produktbeskrivningen. Det ger en verklig chock på 14 ppm FC.


Lös gärna upp det i vatten innan tillsättning.

Det går att använda klorin för detta. Blir tyvärr lite dyrare till en pool (80kr/40000liter).

MVH
Roger
« Senast ändrad: oktober 20, 2020, 09:12:13:13 av PeeWee »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2020, 18:23:57:57 »
Själv hade jag turen att handla i en butik/Folkpool där personen hade mer än 30 års erfarenhet.

Produkten aktionchock ger doseringen 14 ppm FC. Tanken med denna produkt är att chocka sitt vatten. Alla motsvarande produkten ligger i denna storlek.

Men det är samma kalciumhypoklorit som i deras dagsklor. Alla kalciumhypokloritprodukter innehåller samma mängd klor 65-70% Anledningen till det har med beslut av EU och USA att göra.

Om aktionchock används för vanlig klorering kan det vara bra att hålla koll på doseringen som jag skrev tidigare. 

Chockar sitt vatten gör man av två orsaker. Döda mikroorganismer eller för att driva bort bundet klor.

Är vattnet rent och inte luktar kanske man inte ska chocka sitt vatten. Det är ju inget problem med vattnet.

Är det fel på vattnet och kanske klorförbrukningen är hög. Då har man mikroorganismer och bör ligga på en högklorhalt tills mikroorganismerna är borta.

Har man bundet klor. Tex. 0,5ppm. Då kan man ”chocka” sitt vatten med kalciumhypoklorit.
Mängden klor som ska tillsättas är då 10*0,5=5 ppm FC. Alltså det räcker att höja klorhalten till 5 ppm.

Har man CYA måste även hänsyn tas till det.

Så vad kan hända vid det som brukar kallas superchock (10-15ppm FC). Vilket är mycket hög klorhalt.

Har kloret något att reagera med så förbrukas kloret. Om vattnet är rent och kallt kommer klorhalten vara hög under en längre tid.

Kloret skulle kunna bleka poolen, Vidare ökar pH rejält vid denna typ av chock. Det skulle också kunna påverka poolen.

Dessa superchock används för att lösa alla problem med en åtgärd.

Enligt mig och många i världen chockas det alldeles för mycket i våra vatten. Så varför chocka sitt vatten om det inte behövs?

Det var bra att du skrev 2-3 ppm klor. I kallt och rent vatten räcker denna mängd. När temperaturen i vattnet sjunker ytterligare så avtar risken för att mikroorganismer ska öka.

Lägger ut klippet om chock igen.
https://www.troublefreepool.com/threads/shocking-salt-water-pools.190194/

Slutade själv med dessa ”chockningar” för 5 år sedans.

Anledningen till många instruktioner och produkter har att göra med att de flesta vill ha en enkel lösning på sitt vatten. Helst en tablett i veckan.
En app i telefonen ska meddela om något är fel. Då tillsätter man en tablett till.


Roger
« Senast ändrad: oktober 20, 2020, 20:09:30:30 av Roger. »

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2020, 16:58:33:33 »
Jag läser detta som att jag borde dosera lite mindre chockklor vid vinterstängning än vad jag gör?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #7 skrivet: oktober 30, 2020, 09:01:45:45 »
Jag brukar bara lägga ned lite extra klor "på känsla" (Typ ett par extra puckar) så jag får minst 5 ppm när jag stoppar cirkulationen.
Det brukar fungera bra.
HAr provat bara stänga med "normala" nivåer och klart vatten, men då blev det grönt på våren, så lite nivå behövs det nog även om vattnet ser klart ut på hösten när man stänger.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #8 skrivet: november 01, 2020, 18:38:20:20 »
Beror ju lite på.

CYA-baserat klor eller inte?

Har man inte CYA är 5 ppm mycket. Har man CYA kan 5 ppm vara mycket lite.

7,5-%-metoden ger en närmare sanning om FC?

Roger

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #9 skrivet: november 01, 2020, 21:01:24:24 »
Ingen cya för mig, hur borde chockkloret (granulat) doseras vid vinterstängning till 40kubik?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan