VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Era upplevelser av tystgående pump  (läst 15016 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad guigzy

Era upplevelser av tystgående pump
« skrivet: juni 18, 2014, 10:41:54:54 »
Hej!
Vi går i tankar om att gräva ner pool till nästa vår(antingen Classic 2,5x5 eller Octavia 3,1x5,1 från folkpool).
Kruxet är att vi bor i ett radhus där tomten enbart är cirka 10x8 meter stor. Vi har sedan angränsande granntomter åt en långsida och en kortsida.
Vi har tänkt ut det mesta gällande placering av pool, trall och plank.

Det enda jag känner mig lite osäker inför är pumpen och ljudet dessa kan ge ifrån sig. Vill ju inte störa grannarna för mycket.

I och med att vi inte har något förråd eller garage i närheten av poolområdet är vår enda möjlighet att gräva ned pumpen under trallen bredvid poolen.
Det enda alternativet jag kan se är att köpa en tystgående pump.

Men hur tysta är dessa egentligen? Någon som har erfarenhet?
I och med att vi kommer ha trall runt hela tomten och dessutom plank är jag rädd att det kan bli en del resonans.

Pumpen som vi kollat lite på är ju vattenkyld. Innebär det att den inte är i lika stort behov av utrymme som en pump med fläkt så man kanske kan fylla pumputrymmet med något ljudisolerande material?

Tack!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2014, 12:50:57:57 »
Jag har en Pahlens P01 bronspump. Jag kan konstatera att subjektivt kommer 90% av ljudet från elmotorns fläkt och det luftflöde som den ger upphov till. Pumphus/impeller låter väldigt lite i denna pump.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad guigzy

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2014, 15:22:49:49 »
Ok! Tack för svar!

Har du den nedgrävd? Hur upplever du ljudet vid "poolside" isf?

Utloggad MathiasS

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2014, 18:09:07:07 »
den står i ett öppet källarutrymme så det är väl ungefär samma sak som att ha den under trallen, ljudmässigt. Man hör ju pumpen men jag tycker inte det är ett stort problem. Dock kommer jag nog ge mig på några försök till ljuddämpning av motorn när tid finns.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2014, 00:09:02:02 »
Vi har en Pahléns bronspump, äldre modell. Den lät rätt högt innan vi gjorde ett lagerbyte på den, men nu tycker jag rakt inte att ljudet är störande. Men visst, en vattenkyld motor kan du säkert få väsentligt tystare. Nackdelen blir väl att det finns fler saker som kan krångla och att den säkert är svårare att göra service på. Men en vanlig poolpump får man ju inte bygga in direkt. En bekant till oss gjorde detta, varefter pumpen brann av överhettning.

Om du utöver poolpumpen även skall ha en värmepump så får du ju titta på den samlade ljudbilden. En värmepump kan du ju definitivt inte bygga in på något sätt.

Utloggad guigzy

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2014, 14:23:44:44 »
Vi har en Pahléns bronspump, äldre modell. Den lät rätt högt innan vi gjorde ett lagerbyte på den, men nu tycker jag rakt inte att ljudet är störande. Men visst, en vattenkyld motor kan du säkert få väsentligt tystare. Nackdelen blir väl att det finns fler saker som kan krångla och att den säkert är svårare att göra service på. Men en vanlig poolpump får man ju inte bygga in direkt. En bekant till oss gjorde detta, varefter pumpen brann av överhettning.

Om du utöver poolpumpen även skall ha en värmepump så får du ju titta på den samlade ljudbilden. En värmepump kan du ju definitivt inte bygga in på något sätt.

Ok, ja det är ju inte bra om servicen är krånglig.

Men låter verkligen en värmepump så fasligt mycket? Har för mig att det mest surrar lite lätt från de nyare varianter som finns?

Känns just nu som eventuellt poolköp står och faller med hur man kan lösa ljudet från pumpen. Bor som sagt väldigt tätt inpå grannar.
Svårt att få sig en bild av hur det låter av en vanlig pump kontra en tystgående. Känner ingen som har pool för tillfället så kan inte "test-lyssna"...

Brukar poolföretagen ha pumpar i butik för test? Har en folkpool i stan...

Utloggad TommyC

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2014, 20:28:06:06 »
Folkpool i Järna brukar ha ett antal pooler igång. Poolstore i Täby höll på och byggde en pool utanför butiken förra sommaren. Det finns säkert många fler runt om i landet. Om du promenerar runt i ett villaområde så hör du pumparnas surrande.

Värmepumparna har ett lite dovare fläktljud. Det kan säkert vara ganska störande att ha nära sin uteplats men den borde gå att skärma av så att grannen inte hör så mycket av den.

Vattenkyld cirkulationspump låter som en bra lösning, jag har aldrig hört en sån.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Betongpool

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2014, 09:51:05:05 »
Vi har en Astral vattenkyld pump inköpt från SvPoolfabriken för sex år sedan, det man hör är ett "skvalande" läte från vattnet då man aldrig får bort all luft under locket. Själva pumpen har ett lågt surrande ljud men eftersom den är vattenkyld har vi byggt in den helt i en låda då vi har en sovrum några meter från och det fungerar bra. Vill du ha en tyst pump är det vattenkyld du ska köpa. 

Utloggad guigzy

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2014, 13:24:24:24 »
Vi har en Astral vattenkyld pump inköpt från SvPoolfabriken för sex år sedan, det man hör är ett "skvalande" läte från vattnet då man aldrig får bort all luft under locket. Själva pumpen har ett lågt surrande ljud men eftersom den är vattenkyld har vi byggt in den helt i en låda då vi har en sovrum några meter från och det fungerar bra. Vill du ha en tyst pump är det vattenkyld du ska köpa.

Ok tack! Det känns ju lugnande :)

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2014, 17:11:09:09 »
 Letar också efter en tystare pump. Verkar som Pahlens har en vattenkyld pump, hittar den på Pahlens norska hemsida,  men inte på den svenska.
http://www.pahlennorge.no/index.php?page=sirkulasjonspumpe-i-plast-vannkjolt-0-60---1-5-kw
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag