CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Era upplevelser av tystgående pump  (läst 15004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #10 skrivet: juni 20, 2014, 17:39:51:51 »
För vår del tycker vi att det ljud som är högst/mest störande oftast är ljudet från avfuktarna. Är det tyst i övrigt i rummet hörs de ju tydligt. Vi kör dem dock ine när vi inte badar. Har vi party eller så är ljudnivån i rummet högre så hör man dem inte, så det är inget problem heller. Vi skall ha midsommarfest ikväll, ingen lär höra varken pump eller avfuktare då.

Om man skulle få ned ljudnivån på själva poolpumpen maximalt borde man nog ha två pumpar - en mindre (tystare) för den vanliga cirkulationen och en större för backspolning av filtret. Alla vanliga filtrerpumpar blir ju överdimensionerade just för att klara backspolningen.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #11 skrivet: juni 21, 2014, 10:16:45:45 »
Två pumpar är bara försvarbart om man köper billigt skräp. Ska man ha kvalitetspumpar är det billigare att komplettera fartkontroll a la NFO Sinus som funkar med jfb......men det har vi ju snackat om tidigare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad guigzy

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #12 skrivet: juni 21, 2014, 12:35:35:35 »
För vår del tycker vi att det ljud som är högst/mest störande oftast är ljudet från avfuktarna. Är det tyst i övrigt i rummet hörs de ju tydligt. Vi kör dem dock ine när vi inte badar. Har vi party eller så är ljudnivån i rummet högre så hör man dem inte, så det är inget problem heller. Vi skall ha midsommarfest ikväll, ingen lär höra varken pump eller avfuktare då.

Om man skulle få ned ljudnivån på själva poolpumpen maximalt borde man nog ha två pumpar - en mindre (tystare) för den vanliga cirkulationen och en större för backspolning av filtret. Alla vanliga filtrerpumpar blir ju överdimensionerade just för att klara backspolningen.

Ursäkta min okunnighet... men avfuktare har du för att din pool är inomhus väl? Inget jag kommer behöva då jag bara vill ha en enkel utomhuspool :)

Men tolkar det som att de tystgående pumparna går tyst över lag.

Borde med andra ord fungera bra att gräva ned pumpen för att få bort ljudet.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #13 skrivet: juni 21, 2014, 12:59:49:49 »
Var i landet bor ni? Finns ju massor med poolare här som du skulle kunna komma och göra studiebesök hos.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tobbelu

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #14 skrivet: juni 21, 2014, 13:14:22:22 »
Har precis installerat en Pentair Intelliflo (0,3-3 hk), variabel.  Det är den outstanding tystaste pumpen på marknaden, dessutom extremt energisnål. De vattenkylda varianterna säljs i princip inte längre, då det varit en del problem med dem. I en sådan har du ändå högt varvtal konstant vilket lätt skapar resonansljud. Pentairen kör jag nu på 1000 rpm ( då drar den 150 watt att jfr mot vanlig 1hk som drar det fyrdubbla). Pumpens kapacitet är då 7-8 kubik/tim vilket är absolut tillräckligt för en vanlig 4x8 pool om man kör den dygnet runt. Sedan kan du programmera den hur du vill över dygnet, busenkelt och bra. Du sparar dessutom en hel del slitage på övriga delar. Det är även erkänt bra för vattenkvaliteten att filtrera det långsamt istället för snabbt. I de varvtalen, ca 1000 rpm,  har pumpen en ljudnivå om 45 db, den är nästintill helt tyst.  Jag kan varmt rekommendera den även om den är rätt pricy (ca 15 tkr). Tänk dock på att du sparar in energikostnaden på ca 4 år jfr vanlig pump samtidigt som det är positivt för miljön O0

Utloggad guigzy

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #15 skrivet: juni 21, 2014, 17:46:24:24 »
Har precis installerat en Pentair Intelliflo (0,3-3 hk), variabel.  Det är den outstanding tystaste pumpen på marknaden, dessutom extremt energisnål. De vattenkylda varianterna säljs i princip inte längre, då det varit en del problem med dem. I en sådan har du ändå högt varvtal konstant vilket lätt skapar resonansljud. Pentairen kör jag nu på 1000 rpm ( då drar den 150 watt att jfr mot vanlig 1hk som drar det fyrdubbla). Pumpens kapacitet är då 7-8 kubik/tim vilket är absolut tillräckligt för en vanlig 4x8 pool om man kör den dygnet runt. Sedan kan du programmera den hur du vill över dygnet, busenkelt och bra. Du sparar dessutom en hel del slitage på övriga delar. Det är även erkänt bra för vattenkvaliteten att filtrera det långsamt istället för snabbt. I de varvtalen, ca 1000 rpm,  har pumpen en ljudnivå om 45 db, den är nästintill helt tyst.  Jag kan varmt rekommendera den även om den är rätt pricy (ca 15 tkr). Tänk dock på att du sparar in energikostnaden på ca 4 år jfr vanlig pump samtidigt som det är positivt för miljön O0

Det tipset tackar jag för! Var inhandlades denna goding?

Utloggad Erica

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #16 skrivet: juni 21, 2014, 19:30:34:34 »
Två pumpar är bara försvarbart om man köper billigt skräp. Ska man ha kvalitetspumpar är det billigare att komplettera fartkontroll a la NFO Sinus som funkar med jfb......men det har vi ju snackat om tidigare.

Nja, tidigare gällde väl diskussionen energisparsynpunkten, nu handlar det om ljudnivå. Hur detta slår om man skulle frekvensreglera pumpen vet jag inte. Går den långsammare så väsnas den förstås mindre, men enl. min man ger frekvensomriktare ofta ett pipande ljud från elmotorn. Han har ju planerat att testa detta men inte kommit till skott hittills.

Vad det gäller kvalitetspumpar eller riktigt billiga sådana skulle man ju kunna tänka sig en kompromiss om man har två pumpar. Den lilla, som går nästan jämt, där köper man en med god kvalitet och livslängd. Den stora, som bara körs vid backspolning, där håller troligtvis även en budgetpump väldigt länge för det blir ju väldigt få driftstimmar.

Utloggad Erica

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #17 skrivet: juni 21, 2014, 19:34:55:55 »
Har precis installerat en Pentair Intelliflo (0,3-3 hk), variabel.  Det är den outstanding tystaste pumpen på marknaden, dessutom extremt energisnål. De vattenkylda varianterna säljs i princip inte längre, då det varit en del problem med dem. I en sådan har du ändå högt varvtal konstant vilket lätt skapar resonansljud. Pentairen kör jag nu på 1000 rpm ( då drar den 150 watt att jfr mot vanlig 1hk som drar det fyrdubbla). Pumpens kapacitet är då 7-8 kubik/tim vilket är absolut tillräckligt för en vanlig 4x8 pool om man kör den dygnet runt. Sedan kan du programmera den hur du vill över dygnet, busenkelt och bra. Du sparar dessutom en hel del slitage på övriga delar. Det är även erkänt bra för vattenkvaliteten att filtrera det långsamt istället för snabbt. I de varvtalen, ca 1000 rpm,  har pumpen en ljudnivå om 45 db, den är nästintill helt tyst.  Jag kan varmt rekommendera den även om den är rätt pricy (ca 15 tkr). Tänk dock på att du sparar in energikostnaden på ca 4 år jfr vanlig pump samtidigt som det är positivt för miljön O0

3 kW låter som en våldsamt överdimensionerad pump om man inte har en riktigt stor pool. Finns inte denna eller något liknande i mera måttlig storlek (och pris) ?

Vad det gäller enrgisparandet får man ju i sin uträkning inte glömma bort att det mesta av eleffekten kommer poolen tillgodo som värme. Har man elvärmare sparar man lika mycket som man förlorar så att säga, har man värmepump så är ju elenergin dyrare än värmeenergin från värmepumpen.

Utloggad guigzy

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #18 skrivet: juni 21, 2014, 20:02:42:42 »
Folkpool har en ny vattenkyld pump som heter Silensor... 1.2 hk, 230V 1-fas, 21 m3/tim.
Pris 8500:-

Nån som vet något om denna? Eller säger siffrorna ovan något bra eller dåligt?
Är som sagt helt novis i ämnet...

Utloggad Erica

SV: Era upplevelser av tystgående pump
« Svar #19 skrivet: juni 21, 2014, 20:27:32:32 »
Ursäkta min okunnighet... men avfuktare har du för att din pool är inomhus väl? Inget jag kommer behöva då jag bara vill ha en enkel utomhuspool :)

Men tolkar det som att de tystgående pumparna går tyst över lag.

Borde med andra ord fungera bra att gräva ned pumpen för att få bort ljudet.

Nej några avfuktare behöver du inte till en utomhuspool. Inomhus är det nödvändigt med avfuktare om man inte skall tvingas ha en överdriven ventilation som kostar en massa i energiförbrukning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag