VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.  (läst 18727 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #30 skrivet: december 16, 2015, 15:28:37:37 »
Såklart det finns vettiga grejer att testa med, problemet är att privatkonsumenter inte riktigt har det behovet (eller lust att betala vad det kostar).
Professionell bärbar digital mätutrustning för frittklor, totaltklor, pH och titreringsutrustning för alkalinitet går loss på ca 25000kr. Då har du en mätnoggrannhet på 0,1 och det visar samma alla repeterade mätningar, kalibreringsutrustning medföljer, mätnoggrannheten för alkalinitet är 10.


Jag menade inte att privatpersoner skulle göra testet utan något oberoende testorgan som testade billiga konsumentprodukter med skiftande noggrannhet mot labbutrustning som referens. Sen kan konsumenten välja konsumentprodukt utifrån pris och hur bra den faktiskt mäter. För mig spelar det inte så stor roll om mitt armbandsur går 10 eller 50 sekunder fel men jag kan inte tänka mig att ha en klocka som visar +/-10 minuter fel från den ena gången till den andra. Men om ingen vet vad som faktiskt är rätt tid och inga tester görs, så är det ju omöjligt att veta om en klocka för 4000 kr visar mer rätt än en klocka som kostar 80 kr. Det kanske är den billigare klockan som visar rätt och den dyrare fel (just med klockor är det ju inte helt ovanligt). När det gäller klockor så är det ju lätt för konsument att veta vad som faktiskt är rätt tid. Med vikt är det annorlunda. Googlar man på "test av köksvåg" så hittar man många tester där man testar hur billiga konsumentprodukter klarar sig mot professionella mätinstrument. När det gäller utrustning för mätning av spakemi har jag inte hittat något oberoende test, varken svenskt eller internationellt.
« Senast ändrad: december 16, 2015, 16:20:11:11 av Kenneth »

Poolgiganten

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #31 skrivet: december 20, 2015, 14:52:33:33 »
Om vi ska översätta mätmetoder till klockor blir det väl ungefär så här:

  • Teststickor (oavsett om de avläses manuellt eller stoppas i ett instrument som presenterar resultatet digitalt eller på din telefon): En jättebillig kinaklocka där du inte ens kan lista ut om den menar dag eller natt.
  • Tabletter / droppar (som avläses manuellt): En analog klocka som du måste dra upp, har du glömt att dra den kanske den inte är visar rätt.
  • Tabletter / droppar (avlästa digitalt med genomlysning av testvattnet): En märkesklocka som går på batteri, troligtvis visar den ganska rätt.
  • Proffsutrustning: En klocka som kontinuerligt kommunicerar med den där radioklockan i tyskland.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #32 skrivet: mars 28, 2016, 15:34:30:30 »
Skakar liv i den övervintrade tråden, såg att ni diskuterade vilken vattenmätare man ska välja för att ha bra koll på värdena i poolen/spabadet. Jag gick själv i dessa tankar våren 2015 då jag tyckte det var svårt att avläsa färger mot en skala när man använde tabletter och de dessutom var rätt så dyra (ca 10 kr styck). Efter att ha läst på olika forum fastnade jag för en eXact iDip, den verkade vara bra, varje test kostar ca 1 kr, själva apparaten kostade ca 2000kr. Allt loggas i mobiltelefonen, inget måste men lite kul ;) Stort plus att man kan uppgradera appen och välja till fler tester om man vill. (Ja jag fattar att varje mätning sannolikt ändå blir dyrare med denna apparat, om man räknar in inköpskostnaden men det är känslan av att varje mätning kostar nästan ingenting och en rolig pryl att ha som väger upp).

Nu med en säsongs erfarenheter i ryggen kan jag sammanfatta det hela såhär:
Jag är mycket nöjd! Efter inkörningsproblem (jag förstod inte att man var tvungen att täcka behållaren med ett medföljande plastlock under testning) vilka avhjälptes av kundservice där jag köpte den, har jag testat vattenvärden i poolen en gång i veckan. Huruvida värdena är exakta är ju svårt att säga då jag inte haft ngn ännu dyrare referensmätare tillgänglig, men jag tycker att värdena har följt vad som är förutsägbart. Om många har badat har klorhalten sjunkit, har jag slängt i två klorpuckar har den fria klorhalten stigit osv. Hade ett tag väldigt svängigt pH, köpte till appen "alkalinitet" och mätte där upp 23, borde varit närmare 100. Köpte Alka+ och fick upp värdet till ca 90, pH var sedan mkt mer stabilt. Så jag kan rekommendera eXact iDip. Jag kan i nuläget mäta pH, fritt klor, bundet klor och alkalinitet. Det enda jag frågar mig nu, är om jag ska köpa nya stickor, de har ett års hållbarhet och har över 50 stycken kvar och går ut nu. Vi får se hur värdena beter sig när det snart börjar bli dags att dra igång poolen för säsongen.
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan