VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken typ av trappa?  (läst 5776 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StinaN75

Vilken typ av trappa?
« skrivet: april 07, 2013, 00:01:20:20 »
Hej,
Efter att ha hängt här på Poolforum från och till i ett halvår nu så har vi äntligen bestämt oss för att bygga pool. Har kommit fram till att vi ska mura i leca men står nu inför valet om vi ska ha en Roman end trappa eller om vi ska mura längs hela gaveln. Vi har små barn som inte är simkunniga och jag tänker mig att de ska kunna leka i trappan och en vuxen ska kunna sitta där samtidigt. Den ska alltså va skön att slappa i. Ni som har erfarenhet, vad skulle ni rekommendera för trappa? Får 2 barn och en vuxen plats samtidigt i trappan och hur högt går vattnet om man sitter på första steget? Blir man knappt ens blöt?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #1 skrivet: april 07, 2013, 09:35:32:32 »
Hej, välkommen hit och grattis till beslutet att bli poolägare. För att kunna rekommendera något avseende trappan måste man ju veta hur stor poolen skall bli. Trappa är bra, speciellt om man har barn, men tar ju en hel del utrymme, så är poolen liten kanske det tar för stor andel. Har ni extra plats för en trappa så är det ju bra. Vi har en inomhuspool och poolrummet sätter de yttre begränsningarna. Vi har ingen trappa men hade nog byggt en om vi byggt poolen idag.

Skall ni bygga i Leca så bestämmer ni ju själva trappans mått. Ofta brukar väl man om man sätter sig på första steget på en pooltrappa bli blöt men inte så mycket. Ställer man sig där blir man blöt om fötterna, inte mer.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #2 skrivet: april 07, 2013, 10:02:25:25 »
Vi har beställt en Aqvis pool med "lagun". Vi har haft trappa med små barn men det vi märkte var att det ofta blev trångt på trappstegen och om de hade haft mer utrymme så tror jag det skulle gått bättre och också en plats att "säkert" lära sig flyta och känna sig tryggare.
Aqvis har som sagt en "lagun", alltså bara ett enda stort "trappsteg". Det är klart att det är lite svårare att stiga i och ur poolen då det blir lite högre men sen fungerar det ju som s.k. GT hylla också.

Man nyttjar egentligen en trappa rätt dåligt, alltså väldigt få steg i den så vi tyckte att lagun skulle fungera utmärkt för oss!

Kanske något att tänka på?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad dr.frost

SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #3 skrivet: april 07, 2013, 22:51:30:30 »
Hej Stina
Tänk på att om du bygger en Roma end trappa så kommer du att behöva ett längre pooltak om du eventuellt vill ha ett sådant i framtiden.

Utloggad MathiasS

SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #4 skrivet: april 07, 2013, 23:17:59:59 »
Hej Stina
Tänk på att om du bygger en Roma end trappa så kommer du att behöva ett längre pooltak om du eventuellt vill ha ett sådant i framtiden.

Eller en kortare pool vilket är det enda rimliga ekonomiska alternativet....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad StinaN75

SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #5 skrivet: april 07, 2013, 23:22:47:47 »
Vi kommer att ha en rektangulär 4x8 men ska inte ha pooltak så för den sakens skull spelar det ingen roll. Lagunen ser ju schysst ut i Kidney men frågan är hur det blir i en rektangulär? Känns spontant som att en lagun tar lika mycket plats som en murad trappa. Eftersom jag vill kunna simma så talar det ju för att ha en extern trappa men vill ju kunna få plats där utan att ha båda ungarna i knät hela tiden... Usch vad svårt det är med alla val :-\

Utloggad StinaN75

SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #6 skrivet: april 07, 2013, 23:30:55:55 »
MathiasS! Vad roligt att du svarade, jag satt just och läste din byggtråd och håller på med att skriva ner vad man behöver till alla steg och hur lång tid det tog för att göra en tidsplan. Det är i så fall en exakt sån trappa som du har som jag vill ha. Får du plats att sitta i den med 2 barn utan att sitta på varann? Hur djup är den i stegen? Vet att du köpte på Poolstore men vet du vad märket hette?

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #7 skrivet: april 08, 2013, 09:17:29:29 »
Hej Stina, om ni skal mura en pool i Leca är det bara fantasin som begränsar hur trappan skal se ut. Själv önskade jag göra en trappa som samtidigt blev en "soffa", eller GT hylla, som många kallar det. På det sättet jag byggde trappan blir det också ett lite parti vid soffan där vattendjupet blir 80-90cm. Om ni beslutar att mura trappan själv, använd formelen "2 X steghöjd + steg djup = 63cm", så blir trappan god att gå i. Passar rett så bra när man använder Leca da en block är ca. 19cm hög. För min del ser det ut så här: 19cm X 2 + 25cm = 63cm. Om ni måste anpassa höjden för att få det att stämma, så er det bäst att ta justeringen på det nedersta steget. Det er inget problem om det första steget blir något högre. Kolla min byggtråd, så hoppas jag du får lite inspiration. Hör av dig om du har frågor. Lycka till med bygget!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Vilken typ av trappa?
« Svar #8 skrivet: april 08, 2013, 09:36:40:40 »
MathiasS! Vad roligt att du svarade, jag satt just och läste din byggtråd och håller på med att skriva ner vad man behöver till alla steg och hur lång tid det tog för att göra en tidsplan. Det är i så fall en exakt sån trappa som du har som jag vill ha. Får du plats att sitta i den med 2 barn utan att sitta på varann? Hur djup är den i stegen? Vet att du köpte på Poolstore men vet du vad märket hette?

Man får lätt plats en vuxen och två barn, trappan är ju 3m bred. Den har dock inget produktnamn vad jag vet. Här är lite mått:

http://www.poolstore.se/files/pooltrappa_roman_3m_110.pdf

och här är länken till artikeln: http://www.poolstore.se/produkter/trappor-stegar/trappor/roman-classic-300x110cm-3-steg-vit/

Hur gamla är ungarna? Jag gissar att dom inte speciellt länge kommer vilja uppehålla sig i trappan ändå.... På med armpuffarna och skicka ut dom på djupt vatten....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan