Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tömma poolen eller ej?  (läst 6901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmolkom

Tömma poolen eller ej?
« skrivet: juni 18, 2011, 21:29:16:16 »
Hej!
Jag är en ny poolägare av en Poolguard från mitten av nittiotalet. Har tyvärr ingen erfarenhet av pool sedan tidigare och vet tyvärr inte när den användes senast. När vi öppnade poolen, var det mycket löv på botten, en död råtta samt 2 döda grodor vilken borde innebära att den inte har använts på flera år. Den ser ut som en risig pool från ett sunkigt motell i USA, där ingen har badat på ca 5 år... Det var ett dödsbo som sålde så infon om användingen är knappvändig. Har försökt fått tag på någon som kan komma och hjälpa oss men det verkar vara svårt att hitta någon innan midsommar...
Vad skall vi göra?
Byta ut allt vatten?
Hyra en poolrobot och klorchocka?
Tacksam för input.

Poolgiganten

Utloggad LUS

SV: Tömma poolen eller ej?
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2011, 22:08:09:09 »
  Ekonomimodellen är ju att svabba allt för hand så det är löst så att säga. Sen byta vattnet i etappar, 1/3 åt gången tex. Tömma fylla, tömma fylla osv, Sen gå på med chockklorering, allt "skit" måste bort så blir det enklare!
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad Erica

SV: Tömma poolen eller ej?
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2011, 00:30:45:45 »
Hej och välkommen hit ! Även med mycket goja i poolen går det att få rent. Vi hjälpte en gång några goda vänner att få igång en pool som stått rejält länge och som var full med löv och alger - tjockt alglager på botten. Vi tog först håven och slevade upp så mycket som det gick. Sedan på med borst på skaft. Sedan fick den stå ett par dagar, så att det som rörts upp fick sjunka. Ny håvslevning... Efter detta var det så pass rent att det gick att bottensuga MED FILTRET I WASTE-LÄGE, d.v.s. så att vattnet bara passerade grovfiltret och sedan spolades direkt i avlopp utan att gå genom sandfiltret. Chockklorering och pH-justering och sedan hade de en tid med ganska täta backspolningar, plus att de handskrubbade längs vattenlinjen. Totalt tog väl det cirka en månad att få en fin pool av det hela igen. I deras fall var alla maskinerier intakta, inget var sönderfruset eller så.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Tömma poolen eller ej?
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2011, 00:08:10:10 »
Hej!
Jag är en ny poolägare av en Poolguard från mitten av nittiotalet. Har tyvärr ingen erfarenhet av pool sedan tidigare och vet tyvärr inte när den användes senast. När vi öppnade poolen, var det mycket löv på botten, en död råtta samt 2 döda grodor vilken borde innebära att den inte har använts på flera år. Den ser ut som en risig pool från ett sunkigt motell i USA, där ingen har badat på ca 5 år... Det var ett dödsbo som sålde så infon om användingen är knappvändig. Har försökt fått tag på någon som kan komma och hjälpa oss men det verkar vara svårt att hitta någon innan midsommar...
Vad skall vi göra?
Byta ut allt vatten?
Hyra en poolrobot och klorchocka?
Tacksam för input.
Håller i mångt med "Erica" om förfaringssätt och egen erfarenhet 2009 innebar beslut om klorering i ca. 1 mån. för att komma i balans så det blir väl mer en tids- och kostnadsfråga du har att ta ställning till.

Bif. länkar från min "alg-resa":
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3668.msg30840#msg30840
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5485.msg40672#msg40672

Lycka till!

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: juni 20, 2011, 00:11:52:52 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad psau

SV: Tömma poolen eller ej?
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2011, 12:31:02:02 »
Efter att ha läst på borde jag nog inte tömt poolen helt på det sättet jag gjorde ;-)

Men denna gången lyckades det finfint!

Hade ett par RIKTIGA pumpar som tömde poolen på under timmen, sen var det bara att skura med skurborsten och sen fylla på igen....

Bakgrunden var att tidigare ägaren hade haft en "minimalistisk" syn på poolskötsel.....

Det som tog tid var att återfylla poolen....
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad jonasmolkom

SV: Tömma poolen eller ej?
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2011, 13:40:50:50 »
Hej!

Tack för all bra info!
Poolen är av träkonstruktion, finns det risk att den "rasar in" om jag tömmer den?
Mvh Jonas

Utloggad psau

SV: Tömma poolen eller ej?
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2011, 14:19:14:14 »
Det är alltid en risk när man tömmer den, beroende på hur hårt packat materialet runt omkring är, vad som ligger runt mm. I mitt fall chansade jag poolen är från 68 eller tidigare. Plywood skivorna ruttna och linern stenhård.... Men poolen är tät och går och bada i ;-)

Det finns de som stämpar upp med reglar när man tömmer...

Själv tror jag på lite magkänsla, ny pool med bra dränerande material runtomkring, försiktighet förespråkas. Gammal pool med halvdan kvalite på återfyllnaden, dvs jord mm kan du NOG vara lite friare i din tömning...


MEN detta är hur jag resonerar med MIN pool och det kan vara helt annorlunda mot hur din pool fungerar ;-)
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Milkshaken

SV: Tömma poolen eller ej?
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2011, 20:54:12:12 »
Som Psau skriver, men samtidigt så är det så att, på VINTERHALVÅRET så rör sig marken som mest, tjälen kommer tjälen går....
Om du tar en snabb tömning av allt på sommaren så är risken i princip obefintlig att den skulle rasa in....
Men vet du med dig att du inte har tid att göra allt på samma dag/ar... så låt det vara  tills du får mera om tid istället...
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan