VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svårt att få till täckning på ovanmarkpool. Hur har ni gjort?  (läst 2374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JessicaochMarcus

Vi har en Bestway ovanmarkpool på 5,5 m i diameter som vi i år skaffat en värmepump till. Poolen är täckt med dess medföljande täcke varje natt, och det ligger självklart på när vi inte badar.

Nu har det ju regnat och blåst kraftigt och täcket håller på att sjunka, samt att man riktigt ser hur värmen ryker ut uppåt eftersom täcket delvis nu ligger under vattenytan. Vi har fått spänna fast hela täcket med rejäla klämmor för att det inte ska blåsa bort helt.

Hur har ni andra löst detta?


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Svårt att få till täckning på ovanmarkpool. Hur har ni gjort?
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2020, 11:26:40:40 »
Jag har ingen lösning som jag vet fungerar men funderar på om en uppblåsbar boll t ex en så kallad balansboll liggande i mitten av poolen skulle hjälpa till.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Persmul

SV: Svårt att få till täckning på ovanmarkpool. Hur har ni gjort?
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2020, 22:48:42:42 »
Kolla med plastman.se, de har bra skydd som ev kan passa över rörpooler. Vi är helnöjda med vårt skydd, dock till stålkantspool (vi fick bygga en speciallösning, men har sett att de har fästen för just rampooler, ring o snacka med dem)

Utloggad JessicaochMarcus

Tack för svar.

Boll i mitten tror jag blir svårt; hur får man den att ligga där när man försöker montera dit skyddet?

Plastman.se var nytt för mig; men skyddet kostar ju mer än vad poolen gjorde! Detta får vi fundera mer på - alternativt leva med att värmen pyser uppåt när det är kallt och regnigt ute (som denna sommar).

Utloggad butthead

SV: Svårt att få till täckning på ovanmarkpool. Hur har ni gjort?
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2020, 16:59:24:24 »
Sånt täcke har jag bara på vintern. Kör solfilm. Den värmer (fett bra) på dagen och isolerar på natten. Köpte min på primastar.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad henrik79

SV: Svårt att få till täckning på ovanmarkpool. Hur har ni gjort?
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2020, 11:04:49:49 »
Sånt täcke som på bilden är värdelöst som dagligt täcke. Köp solfilm/bubbelplast från plastman/poolklor, gärna my500. Det blir lite tungt att rulla av och på utan hjälpmedel men det håller värmen bra och är tusen gånger bättre än den där presenningen som följer med. Den ska vi endast använda till vintertäckning.

Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
SV: Svårt att få till täckning på ovanmarkpool. Hur har ni gjort?
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2020, 15:39:11:11 »
Bubbelplast är bäst. Flyter på ytan, superlätt att ta bort och sätta på. Jag upplever att vi tjänade ett par grader värme också (värmepumpen går mindre per dygn)
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Utloggad Snorlars

SV: Svårt att få till täckning på ovanmarkpool. Hur har ni gjort?
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2020, 17:45:56:56 »
+1 på bubbelplast.
Jag köpte till min runda med diameter på 4,56m. Den kom som fyrkantig så fick klippa till den så gott det gick.
Har haft den tre säsonger nu och den gör så att poolen max tappar 2-3 grader över natten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan