VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Linern slackar  (läst 23438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
Linern slackar
« skrivet: augusti 17, 2006, 14:53:04:04 »

På tredje säsongen händer det så.
Linern slackar och "bugglar sig" i området ovan vattenytan.
Nån som vet vad detta kan bero på?
Erfarenheter?
Nåt att göra något åt?

Antar man kan skruva bort sargen och försöka fästa upp linern på nåt sätt...
Eller?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2006, 14:58:57:57 »
Det jag hört, ryktesvägen, är att obra vatten kan få linern att växa, förstås kommer jag inte ihåg om det var lågt eller högt Ph som var orsaken, men jag är nästan säker på att det var Ph-fel som ryktet sa var orsaken!

Som sagt, hörsägen, men kan kanske vara värt att kolla upp!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2006, 16:10:05:05 »
Det brukar vara isen som på våren "lyfter" upp linern när smältvatten börjar rinna ned i poolen.
Jag har i alla fall lyckats stryka ned linern med handen, det är lite jobb, men det går!
Börja alltså så nära sargen som möjligt och stryk sedan ganska hårt med handen nedåt, varje gång du drar handen nedåt så kommer även linern att flytta sig lite, lite, men dock.

Numer har vi poolen helt fylld när den fryser, det gör att isen inte längre kan lyfta linern - har funkat i 3 år nu, inga fler slack i linern.
Alla pooler är dock inte konstruerade för att kunna lämnas helt fyllda över vintern, kolla med din leverantör innan du provar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Linern slackar
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2006, 16:11:08:08 »
Japp,för lågt ph har den påverkan på liner'n.
/A

Utloggad Svempa

  • Glad, nybliven poolägare.
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2006, 19:51:12:12 »
Det brukar vara isen som på våren "lyfter" upp linern när smältvatten börjar rinna ned i poolen.
Jag har i alla fall lyckats stryka ned linern med handen, det är lite jobb, men det går!
Börja alltså så nära sargen som möjligt och stryk sedan ganska hårt med handen nedåt, varje gång du drar handen nedåt så kommer även linern att flytta sig lite, lite, men dock.

Numer har vi poolen helt fylld när den fryser, det gör att isen inte längre kan lyfta linern - har funkat i 3 år nu, inga fler slack i linern.
Alla pooler är dock inte konstruerade för att kunna lämnas helt fyllda över vintern, kolla med din leverantör innan du provar.

Hejsan Rickard!
Vill först passa på at tacka för ett mycket nyttigt forum!

När du berättar att du inte tömmer/sänker vattennivån vaknar mitt intresse. Jag har själv varit inne på att plugga igen inlopp samt skimmers (ev kompletterar med skimmerlucka) och koppla från slangarna med hjälp av kulkoppl ventiler. Är jag inne på fel spår. Hur löser du det hela?
Mvh
Svempa
Pool: Opal Åttan 9,2x6m, 150cm djup från Nettopool.
Uppvärmning: Värmeväxlare

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2006, 00:11:57:57 »
Svenska poolfabriken har inlopp i brons, de tål att det fryser is, så gör även slangarna.
I utloppet skruvar jag ned "isflaskan" som skall göra att skimmern inte spricker (en luftfylld plastflaska som skruvas ned i utloppet)
Jag proppar dessutom in lite PET-flaskor för att fylla ut utrymmet i skimmern så mycket som möjligt med luft. Frigolit skall visst fungera bra det med.

Kort sagt, i alla hål där isen skulle kunna spränga sönder, fyll på med ett material som till stora delar innehåller luft.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2006, 09:31:32:32 »
Hm.
Två teorier. Ph-fel resp islyft.

Ph-felet har jag svårt att tro på.
Dels för att det ju ändå enbart handlar om den decimeter liner som befinner sig ovanför
vattnet, inte mycket vattenkontakt där annat än badskvimp. Då borde inte för lågt
Ph kunna göra så stor åverkan tycker man ju. Dels, mitt problem (hela Uppsalas)
är för högt Ph. Sveriges kalkrikaste dricksvatten finns här.
Det är Sänker Ph jag får gödsla med om något.
Mitt vatten har alltså inte lågt Ph.

Jag testade dock Rickards förslag igår. Hade lite svårt att tolka hur du menade först men till
slut klarnade det för mig (tror jag). Man trycker (hårt) bugglan neråt, successivt. Arbetar den neråt med
sträckt liner. Och se det funkade! Ju längre ner under vattnet desto mer fixerade vattentrycket den stora
hängande "blåsan" på linern. Till slut var det bara ett mycket skarpt och litet veck kvar på den
(ca 40-50 cm under vattenytan).
I kväll skall jag göra jobbet klart. Göra samma sak runtom i hela poolen
och arbeta ner vecken så djupt jag kan. Som jag kunde bedöma igår så kommer allt att lösa sig.
Även vecken kommer att försvinna.

Är det din egen teori det där med isen?
Genialt i så fall. Det skulle jag aldrig ha kunnat räkna ut/misstänka själv hur länge jag än grunnat.

Som sagt.
Eminent forum!
Tack.
« Senast ändrad: augusti 18, 2006, 10:07:32:32 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2006, 09:39:40:40 »
Jag har också fått förklaringen lågt pH, men tror inte på det heller.
Rent logiskt så anser jag att isen är det enda som kan göra så att detta inträffar, har dessutom sett att de flesta som sänker nivån i sin pool före vintern har dessa problem på våren. (även om linern var perfekt på hösten)
De flesta gör inget åt det utan finner sig i det hela, men jag anser att det går att åtgärda, och att man, genom att ha poolen fylld till brädden på hösten kan undvika problemen fortsättningsvis.

Betänk dock vad jag tidigare skrev om att alla pooler kanske inte är konstuerade för att lämnas helt fyllda inför vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2006, 13:17:13:13 »
Hej,

Jag har nästa exakt samma problem fast mina utbuktningar är inte ovanför vattenytan utan vid poolväggen under vattenytan och på bott, jag är i det närmaste helt säker på att det beror på att det står för mycket vatten runt poolen pga. att de enormt kraftiga regn vi haft här (skåne). Jag hade samma problem i våras efter snösmältningen, se tidigare inlägg (vatten bakom liner). Jag provgrävde ett litet hål och såg att vattennivån är ungefär på samma nivå som vattnet i poolen. Detta har gjort att vatten tränger in i de små utrymmen som finns melan plåtarna (miamipool)  vilket gör att linern buktar ut.

Marken i min trädgård är lera och när poolen byggdes grävdes ett hål som var lite större än själva poolen. Utrymmet mellan poolen och omgivande mark fylldes med dränerande grus. När det nu regnat har massor med vatten runnit ner i det området eftersom marken runt i kring som är lera inte dränerar bort vatten så bra. Jag har nu byggt en pumpgrop och ska försöka pumpa bort vatten. Under tiden som jag pumpar bort vatten ska jag försöka pressa tillbaka utbuktningarna.

/Anders

Utloggad aromata

SV: Linern slackar
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2006, 22:10:24:24 »
suezen,
Ditt problem har jag fått förklarat för mig av min poolinstallatör. För många år sedan när vår poolbalja var nyputsad och jättefin drog poolinstallatören fram en Hiltiborr modell större och borrade hål rakt igenom väggen i alla hörnen. När han såg att jag blev något uppretad förklarade han pedagogiskt att hålen är nödvändiga för att pressa tillbaka vatten som av någon anledning vill tränga in från marken och in mellan linern och muren.

Vår pool finns också i Skåne och vi har också lera och dränerande material runtom. Vi har inte dränerat runt poolen och har ingen pumpgrop. Vi har aldrig haft de problem som du beskriver.

Alltså hål i hörnen. Har du det? Annars får du vänta till nästa linerbyte .... om 15 år.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan