CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Linern slackar  (läst 24194 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
Linern slackar
« skrivet: augusti 17, 2006, 14:53:04:04 »

På tredje säsongen händer det så.
Linern slackar och "bugglar sig" i området ovan vattenytan.
Nån som vet vad detta kan bero på?
Erfarenheter?
Nåt att göra något åt?

Antar man kan skruva bort sargen och försöka fästa upp linern på nåt sätt...
Eller?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2006, 14:58:57:57 »
Det jag hört, ryktesvägen, är att obra vatten kan få linern att växa, förstås kommer jag inte ihåg om det var lågt eller högt Ph som var orsaken, men jag är nästan säker på att det var Ph-fel som ryktet sa var orsaken!

Som sagt, hörsägen, men kan kanske vara värt att kolla upp!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2006, 16:10:05:05 »
Det brukar vara isen som på våren "lyfter" upp linern när smältvatten börjar rinna ned i poolen.
Jag har i alla fall lyckats stryka ned linern med handen, det är lite jobb, men det går!
Börja alltså så nära sargen som möjligt och stryk sedan ganska hårt med handen nedåt, varje gång du drar handen nedåt så kommer även linern att flytta sig lite, lite, men dock.

Numer har vi poolen helt fylld när den fryser, det gör att isen inte längre kan lyfta linern - har funkat i 3 år nu, inga fler slack i linern.
Alla pooler är dock inte konstruerade för att kunna lämnas helt fyllda över vintern, kolla med din leverantör innan du provar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Linern slackar
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2006, 16:11:08:08 »
Japp,för lågt ph har den påverkan på liner'n.
/A

Utloggad Svempa

  • Glad, nybliven poolägare.
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2006, 19:51:12:12 »
Det brukar vara isen som på våren "lyfter" upp linern när smältvatten börjar rinna ned i poolen.
Jag har i alla fall lyckats stryka ned linern med handen, det är lite jobb, men det går!
Börja alltså så nära sargen som möjligt och stryk sedan ganska hårt med handen nedåt, varje gång du drar handen nedåt så kommer även linern att flytta sig lite, lite, men dock.

Numer har vi poolen helt fylld när den fryser, det gör att isen inte längre kan lyfta linern - har funkat i 3 år nu, inga fler slack i linern.
Alla pooler är dock inte konstruerade för att kunna lämnas helt fyllda över vintern, kolla med din leverantör innan du provar.

Hejsan Rickard!
Vill först passa på at tacka för ett mycket nyttigt forum!

När du berättar att du inte tömmer/sänker vattennivån vaknar mitt intresse. Jag har själv varit inne på att plugga igen inlopp samt skimmers (ev kompletterar med skimmerlucka) och koppla från slangarna med hjälp av kulkoppl ventiler. Är jag inne på fel spår. Hur löser du det hela?
Mvh
Svempa
Pool: Opal Åttan 9,2x6m, 150cm djup från Nettopool.
Uppvärmning: Värmeväxlare

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2006, 00:11:57:57 »
Svenska poolfabriken har inlopp i brons, de tål att det fryser is, så gör även slangarna.
I utloppet skruvar jag ned "isflaskan" som skall göra att skimmern inte spricker (en luftfylld plastflaska som skruvas ned i utloppet)
Jag proppar dessutom in lite PET-flaskor för att fylla ut utrymmet i skimmern så mycket som möjligt med luft. Frigolit skall visst fungera bra det med.

Kort sagt, i alla hål där isen skulle kunna spränga sönder, fyll på med ett material som till stora delar innehåller luft.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2006, 09:31:32:32 »
Hm.
Två teorier. Ph-fel resp islyft.

Ph-felet har jag svårt att tro på.
Dels för att det ju ändå enbart handlar om den decimeter liner som befinner sig ovanför
vattnet, inte mycket vattenkontakt där annat än badskvimp. Då borde inte för lågt
Ph kunna göra så stor åverkan tycker man ju. Dels, mitt problem (hela Uppsalas)
är för högt Ph. Sveriges kalkrikaste dricksvatten finns här.
Det är Sänker Ph jag får gödsla med om något.
Mitt vatten har alltså inte lågt Ph.

Jag testade dock Rickards förslag igår. Hade lite svårt att tolka hur du menade först men till
slut klarnade det för mig (tror jag). Man trycker (hårt) bugglan neråt, successivt. Arbetar den neråt med
sträckt liner. Och se det funkade! Ju längre ner under vattnet desto mer fixerade vattentrycket den stora
hängande "blåsan" på linern. Till slut var det bara ett mycket skarpt och litet veck kvar på den
(ca 40-50 cm under vattenytan).
I kväll skall jag göra jobbet klart. Göra samma sak runtom i hela poolen
och arbeta ner vecken så djupt jag kan. Som jag kunde bedöma igår så kommer allt att lösa sig.
Även vecken kommer att försvinna.

Är det din egen teori det där med isen?
Genialt i så fall. Det skulle jag aldrig ha kunnat räkna ut/misstänka själv hur länge jag än grunnat.

Som sagt.
Eminent forum!
Tack.
« Senast ändrad: augusti 18, 2006, 10:07:32:32 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2006, 09:39:40:40 »
Jag har också fått förklaringen lågt pH, men tror inte på det heller.
Rent logiskt så anser jag att isen är det enda som kan göra så att detta inträffar, har dessutom sett att de flesta som sänker nivån i sin pool före vintern har dessa problem på våren. (även om linern var perfekt på hösten)
De flesta gör inget åt det utan finner sig i det hela, men jag anser att det går att åtgärda, och att man, genom att ha poolen fylld till brädden på hösten kan undvika problemen fortsättningsvis.

Betänk dock vad jag tidigare skrev om att alla pooler kanske inte är konstuerade för att lämnas helt fyllda inför vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2006, 13:17:13:13 »
Hej,

Jag har nästa exakt samma problem fast mina utbuktningar är inte ovanför vattenytan utan vid poolväggen under vattenytan och på bott, jag är i det närmaste helt säker på att det beror på att det står för mycket vatten runt poolen pga. att de enormt kraftiga regn vi haft här (skåne). Jag hade samma problem i våras efter snösmältningen, se tidigare inlägg (vatten bakom liner). Jag provgrävde ett litet hål och såg att vattennivån är ungefär på samma nivå som vattnet i poolen. Detta har gjort att vatten tränger in i de små utrymmen som finns melan plåtarna (miamipool)  vilket gör att linern buktar ut.

Marken i min trädgård är lera och när poolen byggdes grävdes ett hål som var lite större än själva poolen. Utrymmet mellan poolen och omgivande mark fylldes med dränerande grus. När det nu regnat har massor med vatten runnit ner i det området eftersom marken runt i kring som är lera inte dränerar bort vatten så bra. Jag har nu byggt en pumpgrop och ska försöka pumpa bort vatten. Under tiden som jag pumpar bort vatten ska jag försöka pressa tillbaka utbuktningarna.

/Anders

Utloggad aromata

SV: Linern slackar
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2006, 22:10:24:24 »
suezen,
Ditt problem har jag fått förklarat för mig av min poolinstallatör. För många år sedan när vår poolbalja var nyputsad och jättefin drog poolinstallatören fram en Hiltiborr modell större och borrade hål rakt igenom väggen i alla hörnen. När han såg att jag blev något uppretad förklarade han pedagogiskt att hålen är nödvändiga för att pressa tillbaka vatten som av någon anledning vill tränga in från marken och in mellan linern och muren.

Vår pool finns också i Skåne och vi har också lera och dränerande material runtom. Vi har inte dränerat runt poolen och har ingen pumpgrop. Vi har aldrig haft de problem som du beskriver.

Alltså hål i hörnen. Har du det? Annars får du vänta till nästa linerbyte .... om 15 år.

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2006, 14:05:52:52 »
Hej,

Eone, lyckades du få bort dina skarpa veck? I så fall hur gjorde du?

efter en del pumpande så har alla utbuktningarna i linern försvunnit och kvar är 4 stycken skarpa veck (ca 1 meter långa) som jag bara måste få bort.

Mvh
Anders

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2006, 11:11:43:43 »
Hej suezen

Jag är ledsen men vecken är och förblir kvar.
Detta var mycket svårare än jag först trodde.
Jag hade tänkt att fortsätta skjuta/trycka vecken neråt ända till botten
i tron att det väl där i skarvlinjen mellan vägg och botten skulle försvinna
av sig själva.

Men jag kan inte skjuta dem så långt ner. Mina armar räcker inte till.
Huvudet måste under vattnet och då händer även en annan sak.
Man tappar greppet och flyter uppåt!
Jag måste hålla mig i sargen för att skapa "frånskjut" tillräckligt
att arbeta ner vecket. Till slut når man inte längre ner utan att tvingas
släppa sargen och då förlorar man all kraft.

Nu har min pool en 5-6 fula skarpa veck i stället under vattenytan.
Jag ska gå på dom igen.
« Senast ändrad: augusti 21, 2006, 11:48:33:33 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Fia

SV: Linern slackar
« Svar #12 skrivet: augusti 21, 2006, 11:24:48:48 »
Jag har också skarpa veck och har givit upp. Antingen är det isen på vintern eller så är det värmen i vattnet på sommaren.  :'(
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #13 skrivet: augusti 21, 2006, 11:32:54:54 »
Hmm en nyfiken fråga vilken typ av liner har ni alla? Jag blev nämligen informerad att om man köper en liner med snäppinlist så görs liner något för liten än själva poolen för att då tryckas ut av vattnet och även kunna hantera förändringar som uppstår på grund av kallt varmt etc.

Jag hoppas verkligen detta stämmer då min pool är perfekt finns då inga veck som är synliga just nu blir intressant att se hur det ser ut efter vintern!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #14 skrivet: augusti 21, 2006, 11:35:47:47 »
Hej,

Tack för svaret Eone, jag är mycket intresserad av att få mer information om du hittar en bra metod då jag har samma problem.

Mina veck är väldigt "skarpa" och sticker ut ca 1 cm. från väggen och det verkar inte som jag kan flytta dem överhuvudtaget pga. att att linern ligger hårt mot väggen men jag tänker inte ge upp i första taget.

Med tanke på att du skrev att du kan flytta dina veck så skulle det vara intressant att få veta vad har du för material i väggarna, plåt, trä cellplast?

Mvh
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #15 skrivet: augusti 21, 2006, 13:03:35:35 »
I vår pool vet jag att det är barnens "trampande" mot poolväggen när de håller sig fast vid kanten som gjort vecken en bit ned i poolen, vecken ovan vattenlinjen anser jag som sagt var som regel bero på isens lyftning när smälvattnet rinner ned och isen flyter upp på våren.

Veck som har blivit "dubbelvikta" är väldigt svåra att få bort, det kräver en stor portion styrka och envishet för att lyckas, i alla fall i vår pool. Nu har jag gett upp, då ungarna trampade tillbaka vecken lika fort som jag fixade dem.

Jag tror också att det är negativt att ha en "underlagsduk" av liggunderlagstyp mellan poolvägg och liner, linern direkt mot poolvägggen bör innebära betydligt mindre risk för veckning av trampande barnfötter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #16 skrivet: augusti 21, 2006, 13:22:52:52 »

Suezen

ska kolla upp fakturan från lagunpool, där bör framgå
vad som siter bakom linern på väggarna. Något mycket mjukt i alla fall.
Jag kan trycka in den lätt 1-2 cm utan att känna någon "botten".
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #17 skrivet: augusti 21, 2006, 13:56:33:33 »
Rickard, du skriver att "Veck som har blivit "dubbelvikta" är väldigt svåra att få bort, det kräver en stor portion styrka och envishet för att lyckas". Hur bar du dig åt för att lyckas?

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Anders

Utloggad Fia

SV: Linern slackar
« Svar #18 skrivet: augusti 21, 2006, 15:03:12:12 »
Hmm en nyfiken fråga vilken typ av liner har ni alla? Jag blev nämligen informerad att om man köper en liner med snäppinlist så görs liner något för liten än själva poolen för att då tryckas ut av vattnet och även kunna hantera förändringar som uppstår på grund av kallt varmt etc.

Jag hoppas verkligen detta stämmer då min pool är perfekt finns då inga veck som är synliga just nu blir intressant att se hur det ser ut efter vintern!

Mvh Niklas
Jag tror de flesta stora pooler levereras med en något för liten liner, just för att den ska spännas ut av vattnet ordentligt. Vår var ca: 10 cm för liten i alla hörn och vi har inte snäpp in.
« Senast ändrad: augusti 21, 2006, 15:06:50:50 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #19 skrivet: augusti 21, 2006, 15:17:17:17 »
Rickard, du skriver att "Veck som har blivit "dubbelvikta" är väldigt svåra att få bort, det kräver en stor portion styrka och envishet för att lyckas". Hur bar du dig åt för att lyckas?

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Anders

Man måste jobba med att flytta linern från vecket och bortåt, inte bara några cm utan kanske försöka pressa efter den ändå från vecket och ned mot botten eller mot ytan (eller åt båda hållen). Börja gärna typ 40 cm från vecket och stryk bort från vecket, flytta sedan närmare och närmare vecket, när du till sist stryker just vid vecket så kommer det att minska i omfång, du kan behöva upprepa proceduren flera gånger.

Jxxxigt svårt att förklara, fattade du nåt av det där.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #20 skrivet: augusti 22, 2006, 15:32:02:02 »
Tack för informationen, jag är nu fått bort en del av vecken och tänker inte ge upp...

Mvh
Anders

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #21 skrivet: augusti 22, 2006, 15:36:25:25 »
Jädrar nu blev jag sugen att testa igen.
Tror jag greppar hur Rickard menar nu.
 :)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #22 skrivet: augusti 22, 2006, 15:57:33:33 »
Klart du ska fixa problemet ;)

Jag behövde inte riktigt göra som Rickard beskrev utan jag kunde trycka fingrarna mot väggen precis ovanför vecket och sedan pressa linern uppåt. Ibland gick det väldigt trögt och det kunde underlätta en hel del bara att flytta fingrarna någon cm. åt sidan och på så sätt angrippa vecket på ett annat ställe. Oftast var det lättast att börja precis där vecken börjar men på ett par ställen gick det bra att börja trycka på mitten av vecket, på så sätt delade jag upp de långa vecken i ett par mindre veck vilket gjorde det lite lättare.

På min pool ligger linern direkt mot plåt vilket kanske underlättar genom att den kan glida.

Hör av dig om du nte riktigt hajar hur jag menar.

Mvh
Anders

Utloggad asil

SV: Linern slackar
« Svar #23 skrivet: augusti 22, 2006, 17:00:48:48 »
Känns inte bra att göra en investering på närmare 200 tkr och efter ett år slackar linern  >:( Jag förväntar mig att den ska vara slät och fin hela tiden  >ohno>

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Linern slackar
« Svar #24 skrivet: augusti 22, 2006, 17:07:13:13 »
Min liner är 1 år nu och slackar inte alls, det är en 0,8 mm med snapin.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #25 skrivet: augusti 22, 2006, 19:24:09:09 »
Finns det skillnader på känsligheten för detta fenomen vad gäller konstruktionen?

Gallup:
Ni som har liner som slackar, är det med eller utan "snap in"?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Linern slackar
« Svar #26 skrivet: augusti 22, 2006, 19:38:36:36 »
Jag har utan snapp in och slackande liner.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #27 skrivet: augusti 22, 2006, 20:43:33:33 »
Jag har med snap in och perfekt liner!  :)
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #28 skrivet: augusti 22, 2006, 23:07:35:35 »
Jag kan aldrig tänka mig att det har med snap-in att göra, som Fia skrev så är ju även överlappsliners svetsade lite för små, och man skall inte montera dem med "kanten" mot botten, utan den skall pressas ned mot vinklarna... Men det är klart, gör man inte enligt instruktionen så kan det ju alltid bli fel.
Vi har veck trots att vi gjorde rätt, jag tror det beror på underlagsduken vi satte på i kombination med många små barn som trampar mot poolväggen.

En gallup till, hur många av er "utan veck" har barn som inte kan simma?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #29 skrivet: augusti 23, 2006, 00:09:29:29 »
Så ja, det är väl inte så farligt om vi gör en "vetenskaplig" analys av problemet!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #30 skrivet: augusti 23, 2006, 07:33:17:17 »
Absolut inte, men de som svara kan ju lägga till om de har barn som inte kan simma i familjen...
Som man frågar får man svar.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #31 skrivet: augusti 23, 2006, 08:57:05:05 »
Hej igen,

Jag har 2 barn som inte kan simma 2 och 4 år gamla och 2 barn som kan simma 10 och 11 år. Vad som gjorde att det jag fick höra om snapin borde stämma är ju det att jag lägger min snapin i en listhållare och sen räcker inte min liner riktigt ner till botten i kanterna när jag sen fyller på vatten så töjs då linern ut!

När jag tittade på grannens pool så la han in sin liner ända ut i kanterna och drog istället linern över kanten för att spänna ut dom veck som blev under påfyllning!

Två helt olika sätt! Där iallafall jag tycker att det verkar troligare att det blir veck på den som man drar i!

Om jag nu kommer få veck lite längre fram så kommer ju aldrig det gå att skjuta uppåt för då kommer ju min snapin lossa från listen som den sitter i! Så det kommer verkligen bli spännande att se vad som händer om några år!

Min liner är för övrigt 0,75

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Linern slackar
« Svar #32 skrivet: augusti 23, 2006, 10:17:27:27 »
Jag har svårt att tro detta om min liner också..... (att den ska börja slacka altså)

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #33 skrivet: augusti 23, 2006, 11:43:46:46 »

Tänk vad skoj det vore om ett verkligt proffs fanns bland oss här.
Nån som kunde förklara, trösta, ge råd.
Kort sagt en poolleverantör. Typ.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #34 skrivet: augusti 23, 2006, 14:45:46:46 »

Tänk vad skoj det vore om ett verkligt proffs fanns bland oss här.
Nån som kunde förklara, trösta, ge råd.
Kort sagt en poolleverantör. Typ.

Haha en poolleverantör som bara säljer pooler med snapin list menar du då alltså? Eller?  >:D Eller som bara säljer solfångare!  <help>

Hmmm nja vet inte det jag men absolut ett proffs! Fast jag tittade på min betäckning i min profil och jag är ju faktiskt expert på pool!  :D
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #35 skrivet: augusti 23, 2006, 16:58:07:07 »
Kanske dags att ändra kriterierna för när man "blir" expert.  <hmm> <hmm> <hmm>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #36 skrivet: augusti 23, 2006, 20:59:32:32 »
Hmm har du redan börjat Rickard? Helt plötsligt så har mitt antal inlägg sjunkit? Sjunker det om man rensar upp bland det man har skrivit?

Mvh Niklas

Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #37 skrivet: augusti 23, 2006, 21:24:57:57 »
Jag har inget gjort, men om du själv plockar bort inlägg så sjunker antalet förstås.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #38 skrivet: augusti 24, 2006, 09:59:16:16 »
Okay ja då är det därför! :) Rensade lite förut!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #39 skrivet: augusti 24, 2006, 12:45:57:57 »

Nån som vet varför man måste byta liner?
Står och tittar på mina veck och undrar lite
(nästa gång blir det mosaikliner).

Men varför byter man?
Bleks den?
Spricker den?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #40 skrivet: augusti 24, 2006, 13:34:48:48 »
Vad jag vet så är det väl som med allt gummi eller liknande material! Ta bara bildäck! den riskerar väl att bli skör och spricka! Plus att rimligen så borde väl ständig klorbehandling plus sol ge en viss blekning men man byter nog inte för färgens skull!

Jag har spräcklig liner helt kanon man ser inte alls lika mycket av skräp och liknande saker!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #41 skrivet: augusti 24, 2006, 13:38:31:31 »
Precis en sån ska jag ha! O0
« Senast ändrad: augusti 24, 2006, 15:49:12:12 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #42 skrivet: augusti 24, 2006, 16:12:47:47 »
Precis en sån ska jag ha! O0

Typ så här ser den ut!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #43 skrivet: augusti 24, 2006, 16:50:16:16 »

Helt rätt.

Ett enda gruskorn i min pool syns som en fluga på vit vägg.
Har man just dammsugit och kånkat iväg med slang-kitet känns
det inte kul.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #44 skrivet: augusti 24, 2006, 18:23:40:40 »
Det kan jag förstå men du lär ju ha minst 5 år kvar innan det är dags för dig att byta! Och vem vet vad som har kommit då!  <dontkn>
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #45 skrivet: augusti 27, 2006, 13:18:18:18 »
JAG GER UPP!!

På inrådan av frun (och egen vilja också) så forcerade jag upp
de fula vecken nere i lamphöjd igen till ovan vattenytan. Tillbaka till noll alltså!
Linern under vattenytan är återigen slät och fin men
ovan vattenytan!? Värre nu!
Ser ut som sån här överskottshud som riktiga 250 kilos
tjockisar råkar ut för då de chockbantar...

Åker ut poch köper ny skruvdragare ikväll.
Jag tar av träsargen!
Det måste rimligen gå att fästa upp den här böljande överskottslinern
under sargen?? Jag undrar hur linern är fastsatt där under egentligen.
Spik?

Time will tell.
I kväll går jag ut. Kommer kanske aldrig tillbaka.
Hamnar i akut psykos eller nåt ute på altanen när linern dråsar ner i vattnet...
vattnet flödar ut i gropen....
Hua.
Lite nervös är jag allt.
« Senast ändrad: augusti 28, 2006, 10:55:39:39 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #46 skrivet: augusti 28, 2006, 22:26:57:57 »
Mission accomplished.
Baxade loss den tunga sargen och fann, vadå?
Jo spik. Linern är simpelt fastspikad mot träregeln
under sargen. Bara att lyfta upp slacket och nubba fast.
Ursnyggt igen.

Jag är så glad och nöjd. :)

Samtidigt en smula konfunderad och kanske lite orolig.
Var kom den här överskottslinern ifrån??
Kanske är det som Rickard säger, isen som drar upp linern
på våren. Tyckte jag mig inte märka att det nere i skarven mellan botten
och vägg finns ett glapp? Man kan trycka ner stortån ett par cm där,
liner "bottnar" inte...
Ska det vara så tro? Hm.

Kanske drar isen upp linern varje vår. Var slutar det?
Jo att man en dag trampar igenom linern där nere kanske.
Överskottet ovan vattenytan hör kanske hemma där nere i djupet
ändå. Men det skulle kräva att jag tömmer poolen för att
lyckas pressa ner linern ända dit ner igen.
Kanske bara en tillfällig "seger" således detta?
Beseglar på sikt min liners öde på detta sätt?

Ska en aldri få ro...?
« Senast ändrad: augusti 29, 2006, 15:31:33:33 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Linern slackar
« Svar #47 skrivet: juli 09, 2008, 09:05:54:54 »
Skulle vilja "damma av" denna äldre tråd och aktivera den med frågan:
"Hur gick det sen"...?  <dontkn>
Fortsatte problemen likvärdigt för er som hade dem och är det fortfarande tendens att snap-in-hängd liner klarar sig bättre eller....?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #48 skrivet: juli 10, 2008, 23:31:11:11 »

Hehe


sitter här och tittar på ett gäng irriterande valkar på linern ovan ytan.
Problemet är att jag inte kan ta loss sargen igen och "nubba upp" slacket eftetrsom skruvarnas
(10-15-centimeters) huvuden skadades så pass förra gången (ett par stycken i alla fall) att jag inte får något fäste på dom med min skruvdragare längre. Jag ska göra en "fuling" och trycka/pressa ned slacket till "nypveck" - som Fia brukar benämna dom - långt nere under vattnet.

Det får vara så tills det blir dags för linerbyte (och därmed även sargbyte)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
SV: Linern slackar
« Svar #49 skrivet: juli 11, 2008, 09:31:51:51 »
Hej på er!
Efter att läst den här tråden så gick jag ut och kikade i vår pool hur det såg ut där. Japp vi har ocskå lite slack högst upp mot sargkanten.
vi har snap-in-hängd liner så det verkar inte spela någon roll där. Därimot så är jag lite kluven till is teorin då vi inte hade någon is att tala om i vintras. därimot så vet jag att vår dränerings pump inte var ikopplad hela vintern. och vi har lera runt om (med dränerings grus förstås) och det är värst på den sidan där poolen är som mest nergrävd. (tomten lutar lite)

Men borde det inte gå att göra som du Eone gjorde? helt enkelt att sträcka ut den under sargkanten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag