VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Linkans Storpool  (läst 34116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2010, 17:25:05:05 »
Äntligen sprängt och allt gick... bra... med stenarna iaf. En balkongdörr gick det mindre bra med.

Men bortsett från en sargad balkongdörr känns det riktigt bra. Grävarn kommer några timmar ikväll och börjar plocka upp stenar ur gropen. Snart går det åt rätt håll, äntligen.  Lister från teges är beställda.

Bilder kommer efter kvällens arbete.

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #11 skrivet: maj 06, 2010, 20:18:00:00 »
Allt flyter på lika bra som vanligt. När stenarna äntligen var ur vägen i poolgropen, vad händer då? Jo då byter man ut stenarna mot en trasig grävmaskin istället... Skulle blivit färdiggrävt i morgon men nu blir det till att vänta på delar, hade ju hoppats få upp poolen nästa helg. Snart måste oturen vända, hoppas jag.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2010, 21:14:27:27 »
Inget nytt här, grävarn väntar på att en hydraulkolv ska bli färdig. Skulle varit klar i onsdags men inte då, kanske i början av nästa vecka. Tar dock detta med en nypa salt nu. Hade fixat hem lastmaskin och grejer för att köra ner makadam till poolen till i helgen. Håller tummarna för att jag kan behålla den tills det är färdiggrävt., annars blev det en dyr maskin för ingenting.

Så istället för den planerade poolresning ledsnade jag på att alla husets projekt står och faller med poolen. Hade tänkt ta makadam och stenmjölet som blev kvar till att lägga plattor utanför vinterns projekt, utbyggnaden av huset. Men nu dristade jag mig till att börja med det iaf, så nu ska ni se att jag måste vänta en vecka på mera stenmjöl till poolen sen  :) (fick hem 9ton och har ca 6 ton kvar så det ska räcka, men med min hemsökta pool vet man aldrig)

Återkommer munter och glad när projektet passerat grävstadiet för då ska det gå undan sen... Blir så här rastlös när det inte händer något <antman> <antman>

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2010, 22:16:11:11 »
Nu ser det ut som att det kanske kan gå framåt igen. Vi skruvade ihop grävmaskinen imorse och alla stenar är ute ur gropen. Imorgon ska de sista massorna upp ur hålet sen kan det äntligen gå åt rätt håll. Ska förhoppningsvis kunna få i dränering och makadam imorgon. Håller alla tummar för att jag kanske kan få lite flyt på bygget nu.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #14 skrivet: maj 31, 2010, 22:13:47:47 »
Sakta så skrider det faktiskt framåt nu, som Gert Fylking skulle sagt ÄNTLIGEN!!!  :)

Efter ungefär 6 veckors motgångar och strul börjar det ljusna. Underlaget är klart, stödbenen på ena sidan står på plats. Andra sidans stödben blir en specialare. Den nergrävda delen av benen är kortade ca 40cm och strävorna är bultade i grova L stålbalkar. Det tar tid och är lite omständigt att få allt på plats. Man vill gärna vara säker innan man sätter vinkelslipen i pooldelarna.

Tätare uppdateringar och bilder kommer nu när det kanske finns något annat än problem att skriva om

Utloggad walltorp

SV: Linkans Storpool
« Svar #15 skrivet: juni 01, 2010, 07:38:24:24 »
Hej,

Kul att det börjar ljusna!  :-)

Är nyfiken och ser fram emot lite bilder.   <antman>

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #16 skrivet: juni 03, 2010, 22:27:50:50 »
Äntligen vattenfyllt, ska snart ut och slå av vattnet. Har många bilder som ska upp snart. Det har ju varit poolbygge eller arbete från tidig morgon till sen kväll så det har inte orkats med. Vägen hit har varit riktigt tuff och påfrestande på alla vis men nu känns det riktig skönt.

Nu ska jag slumra in en stund innan morgonen är här igen.
 

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #17 skrivet: juni 04, 2010, 22:44:04:04 »
Börjar med lite bilder på mina stödben "short edition". Balkarna var väl kanske i kraftigaste laget men det var det som fanns att tillgå mer eller mindre gratis. Dom var sådär att kapa med vinkelslip, upptäckte att det faktiskt gick fortare och lättare att kapa med tigersåg. Känns stabilt så jag är inte speciellt orolig över att nånting ska hända.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #18 skrivet: juni 04, 2010, 22:59:03:03 »
Det går åt väldigt mycket verktyg och maskiner. Två bilmaskiner, den stora för att "justera" bort en sten som satt ivägen för ett av de vänstra stödbenen, den lilla för att bila betong under formningen. Hade dessutom 3 lasrar nere i hålet som mest, mark-lasern för att få allt i våg, vinkel-laser för att få stödbenen i vinkel med längsgående centrummarkering, krysslaser för att markera ut centrum på balkarna. Div andra maskiner, handverktyg, murarslevar, spadar, slägga, padda mm mm Det är först när det är dags att plocka undan som man börjar fundera över hur man fått fram så mycket grejer. Man tog ju fram det man trodde man skulle behöva när man började. Men tydligen har det blivit ett tiotal svängar till under arbetets gång.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #19 skrivet: juni 04, 2010, 23:06:22:22 »
Står och beundrar den dyra och exklusiva tegeslisten  :) värd varenda krona kändes det som när man monterade den. Gick på 5 minuter att montera runt hela poolen. Betongmattan blev lite bulig i solskenet men det vållade inga problem när linern skulle i.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag