CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygge Thermopool basseng  (läst 34341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyberkul

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #30 skrivet: oktober 31, 2010, 22:01:42:42 »
Huff! Bra at det ordnet seg etterhvert. Jeg fikk følelsen av at fyllinga gikk veldig greit hos meg. Jeg førte slangen slangen selv, og fulgte med på nivået etterhvert som jeg fylte. På bildet ditt synes jeg nesten det ser ut som betongen er veldig tynn? Betong Øst som var hos meg hadde en del erfaring med å fylle slike blokker. De tittet inn i trommelen, og tømte noe guffe inn for at konsistensen skulle bli riktig (flyt 18).
Fylte ca 50cm pr runde. Fikk problemer da trappa nærmet seg full. Hørte det knaket, og det viste seg at betongen i trappa presset veggen utover. Hadde jeg gjort dette på nytt hadde jeg fylt veggene først, og trappa etter noen dager.

Gunnar

Poolgiganten

Utloggad bengtner

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #31 skrivet: november 01, 2010, 22:42:31:31 »
Usch, nu blir jag lite nervös. Kan riktigt känna paniken stiga när betongen rinner ut på plattan....

Håller själv på att bygga pool (se byggtråd "Södra Öland"), och kommer bygga väggarna i Thermoblock och gjuta i vår. Ska komma ihåg att förstärka runt lampa och jetstream. Jag ska ha en sådan också.

Jag har fått rådet att lägga röret från pumpen nästan horisontellt när man fyller, så att betongen inte trycks rakt ner i väggen. Detta för att minska risken att väggen knäcks.
« Senast ändrad: november 01, 2010, 22:52:47:47 av bengtner »
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad utopiazz

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #32 skrivet: november 04, 2010, 16:55:48:48 »
När det gäller fyllningen av blocken så bör man fylla max en meter åt gången. Man kan till och med fylla en halv meter och gå tre varv. Det tar inte längre tid än att fylla allt på en gång men ger en mycket större marginal mot spräckning av blocken.

Nu vet jag inte hur det är i Norge med pumpbilar men normalt ingår ju en lossningstid som ska räcka för lite jobb med betongen, inte bara lossning.

För att minska trycket kan man vara två som fyller och använda ett avloppsrör med två böjar på så att det blir som ett avlångt S. Vi gjorde en platta som avloppsröret monterades fast på, den drogs sedan ovanpå blocken. Gav full kontroll och minimalt med spill.

Att försöka hålla slangen horisontellt är svårt då det är stora krafter vid pumpningen. Beroende på typ av betongpump/kran så kan det ju bli fritt fall på 10-15m för betongen innan den hamnar i formen.

Utloggad bengtner

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #33 skrivet: november 04, 2010, 21:59:28:28 »
Räcker det inte att man gör en 45graders vinkel på röret, och låter det långa benet ligga på en platta på poolväggen.? Korta 45 gradarn stoppar man sedan pumpslangen i.  Det viktiga antar jag är att man får betongen att flöda ut längs med väggen och inte rakt ner i den.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad utopiazz

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #34 skrivet: november 04, 2010, 23:39:44:44 »
Räcker det inte att man gör en 45graders vinkel på röret, och låter det långa benet ligga på en platta på poolväggen.? Korta 45 gradarn stoppar man sedan pumpslangen i.  Det viktiga antar jag är att man får betongen att flöda ut längs med väggen och inte rakt ner i den.

Beroende på vilken styvhet på betongen som används, vilken typ av pumpbil/mast och avståndet till gjutstället så beter det sig lite olika. En pumpbil med hög mast men som står en bit bort kan man nog klara sig utan rör men om man står nära och har hög mast så blir det nästan nödvändigt att dämpa fallet på betongen. Tyvärr verkar det nästan alltid som pumpbilarna vill stå för nära gjutstället vilket ofta ger fallhöjder på 10 meter eller mer.

En annan variant som är enklare men kan vara svårt at få tag på är en specialpump på släpkärra som använder 2-3" slang. Med den typen av pump slipper man det höga fallet och kan dessutom ta betongen i vanlig rotorbil. Men som sagt, inte alla depåer som har den typen av pump.

"Falldämpare och förminskare" kan finnas på depån om man frågar vid beställningen. Ser antingen ut som ett färdigt S som monteras direkt på gummiänden eller som en gummitratt med strypning

Utloggad cyberkul

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #35 skrivet: november 06, 2010, 20:15:02:02 »
Jeg fyllte som sagt ca 50cm om gangen og gikk tre runder før det var fullt. Tror det er veldig viktig at konsistensen er riktig. Prøvde å fylle slik at betongen i størst mulig grad ikke plumpet direkte ned i bunnen. Jeg spurte om trykkreduksjons-stykke på slangen, men de sa da at det ikke var å anbefale å snevre inn for mye. Det hender at noe setter seg fast i slangen, og da kan det bygge seg opp en del trykk som kan være skummelt...

Utloggad utopiazz

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #36 skrivet: november 09, 2010, 09:56:58:58 »
De reduceringar jag sett har haft en styrning med tryckluft från bilen. Blir det "stopp" så får man hänga slangen utanför gjutstället och sedan tömma ur stoppet

Utloggad GamboTurbo

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #37 skrivet: maj 28, 2011, 10:49:51:51 »
Hei Børge.

Lenge siden det har kommet en oppdatering fra deg i denne tråden. Er spent på å høre hvordan prosjektet ditt skrider frem..   :)

Mvh Turbo

Utloggad BORFJERM

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #38 skrivet: juli 17, 2011, 23:11:57:57 »
Ja, her har det vært stille, men det er vel kanskje fordi jeg ligger i bassenget og plasker :-)

Men her kommer fortsettelsen.

Når snøen hadde forsvunnet, var det til å bygge innvendig trapp og utvendig teknisk rom.
Bygde dette på samme måte som veggene.


IMG_0736.jpg by BFj, on Flickr


IMG_0737.jpg by BFj, on Flickr

Armering og plastkant på trinnene må på plass.


IMG_0745.jpg by BFj, on Flickr

Trappa ferdig bygd:


IMG_0746.jpg by BFj, on Flickr

Og fylt med sement:


IMG_0753.jpg by BFj, on Flickr

Så var det å blande sement og fylle (fikk noen til å gjøre dette for meg). Ble billigere enn pumpebil enda en gang.


IMG_0747.jpg by BFj, on Flickr


IMG_0748.jpg by BFj, on Flickr


IMG_0764.jpg by BFj, on Flickr
« Senast ändrad: juli 17, 2011, 23:51:16:16 av BORFJERM »

Utloggad BORFJERM

SV: Bygge Thermopool basseng
« Svar #39 skrivet: juli 17, 2011, 23:16:23:23 »
Som dere ser i forrige bilde, så ble skaden etter sprekkene i blokkene pusset med betong.

Så har det vært masse støvsuging, før legging av filt:


IMG_0766.jpg by BFj, on Flickr


IMG_0767.jpg by BFj, on Flickr

Litt knoting og kutting i trappa. Masse hjørner.


IMG_0769.jpg by BFj, on Flickr

Fant ut at Fein Multimaster er fin til å kutte kanter av filten!!

Endelig ferdig med filt:


IMG_0772.jpg by BFj, on Flickr
« Senast ändrad: juli 17, 2011, 23:50:23:23 av BORFJERM »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag