Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brunt i botten andra året i rad  (läst 4211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kimbjo

Brunt i botten andra året i rad
« skrivet: april 12, 2007, 15:38:03:03 »
Hej mina Poolvänner
Jag undrar om någon har en aning om vad som händer i min pool, jag har en primastar 5,50m markpool och har haft den i 5 år
men förra året började det att när jag tog bort vintertäckningen så var botten fylld med brun massa som satt stenhårt
Jag fick ett stark kalkmedel av en kompis och gnuggade efter ett antal timmar gick det bort- Skrapar man på botten och tar upp det på backen så torkar det och blir hårt samt att det frasar sönder när man tar i det. Jag har försökt att chockklora men det hjälper inte
Så snälla är det någon som har en aning vade jag ska göra samt förhindra att det sker igen

Det ska sägas att det bruna byggs upp under sommaren och blir bara mer o mer

MVH  Kimbjo

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Brunt i botten andra året i rad
« Svar #1 skrivet: april 12, 2007, 23:06:52:52 »

Ingen aning verkligen.
Den här frågan följer jag med intresse!
Låter riktigt läskigt.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Fia

SV: Brunt i botten andra året i rad
« Svar #2 skrivet: april 16, 2007, 14:11:35:35 »
Låter skumt! Väntar du med att stänga tills vattnet har sjunkit till under 10 grader och chockar du ordentligt på hösten. Har du flockat under sommaren?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad kimbjo

SV: Brunt i botten andra året i rad
« Svar #3 skrivet: april 17, 2007, 07:53:15:15 »
Hej och tack för intresset
Ja blir svaret på alla dina frågor, det konstiga är att man ser att det bygger på under sommaren och nu när jag håller på att starta upp poolen så ser det ut som bubblor på botten på vissa ställen och tar jag och skrapar på botten så lossnar det flager. Tar jag upp flagerna, så känns det som slemmigt men låter jag flagan ligga upp i lufter blir det hårt och frasar sönder när jag tar på det???????

Jag har varit hos poolfabriken i Upplands Väsby och frågat o dom har väl ingen konkret svar, försök med chock klora igen och det gjorde jag förra säsongen men dt hjälpte föga

Jag undrar om jag kan ha järn i vattnet och det med en kombination med alger gör detta men annars har jag inte en aning

Kimbjo

Utloggad Janne

SV: Brunt i botten andra året i rad
« Svar #4 skrivet: april 17, 2007, 08:02:09:09 »
Hej,

Små partiklar som inte fastnar i filtret, t ex järn eller andra ämnen kan ge brunt eller oklart poolvatten. Ibland kan det vara nödvändigt att fälla ut dessa ämnen, detta görs med flockningsmedel.

Källa: http://cinasmaleri.se/pooltips.html

Chockflockning.
Små partiklar som inte fastnar i filtret, t ex järn eller andra ämnen som även finns i kommunalt vatten kan ge brunt eller oklart poolvatten. Ibland kan det vara nödvändigt att fälla ut dessa ämnen, detta görs med flockningsmedel. Höj först vattennivån maximalt i poolen, justera sedan Ph-värdet till 7,2-7,6. Chockklorera därefter poolvattnet med snabbklor. Ett dygn senare stänger Du av poolens cirkulation (poolpumpen). Tag 500 gram flockningsmedel i pulverform per 10m3 poolvatten och lös upp detta i en hink med ljummet vatten. Sprid sedan innehållet över vattenytan i poolen. Låt poolens cirkulationssystem vara avstängd i åtminstone 24 timmar. Om det finns metaller i vattnet sjunker nu dessa till poolens botten. Bottensug sedan poolbotten, men det går inte att bottensuga på vanligt sätt. Mineralpartiklarna som är utfällda är så små att de passerar igenom filtret och kommer tillbaka genom insprutnings-munstyckena. Sandfiltrets centralventil ska stå i läge WASTE före starten istället för läge FILTER. Vattnet passerar då inte filtersanden utan far istället ut genom backspolningsslangen. Flockning kan ibland behöva upprepas om inte resultatet blir bra. Kom ihåg att hålla backspolningsslangen under uppsikt så att inte maskinrummet fylls med vatten.

Källa: http://www.lagunpool.se/poolskotsel.php

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag