VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga pool, ev. gjuta?  (läst 9075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michael__77

Bygga pool, ev. gjuta?
« skrivet: mars 16, 2005, 20:36:22:22 »
Är väldigt sugen på att bygga en pool nu i vår.
Fundrear på att gjuta, kan få tag på cementväggar efter egna önskemål vad gäller mått, till en mycket billig peng, och undrar om det kan vara en bra idé?

Vad ska jag tänka på??????
 
Hoppas det finns några som kan hjälpa mig med lite tips och instruktioner.

Poolgiganten

Per

  • Gäst
Per
Re:Bygga pool, ev. gjuta?
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2005, 09:53:25:25 »
Hej.
Du skriver inte var du bor eller om poolen skall vara inne eller ute.  En betong konstruktion kan  frysa sönder, om man bor där det är kallt på vintern, den har dåligt K- värde så den bör isoleras om du vill värma vattnet någorlunda billigt. Jag är ingen poolexpert men tror på konstruktioner som tål lite rörelse utan att gå sönder. Tror inte det blir så mycket billigare ( det är bara stommen du ersätter).

Utloggad michael__77

Re:Bygga pool, ev. gjuta?
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2005, 12:17:25:25 »
Bor i mellansverige, och ska ha den utomhus.
Trodde gjutnig var det som var mest hållbart.

Tacksam för fler svar och tips, vore kul om ngn kunde lägga ut lite instruktioner på sinna egna byggen, samt lite "att tänka på" tips.

Utloggad mini02

Re:Bygga pool, ev. gjuta?
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2005, 18:04:32:32 »
Hej.
Satt i höstas och tog beslut att göra en utomhus pool som skall integreras i nybyggd altan. Ung. halva poolen hamnar under marknivå och valde efter lite priskoll att gjuta. Först en sockel där jag borrade in ca 150 vertikala armeringsjärn och sedan använde jag "skalblock". Fungerar iprincip som Lego där man efter varje skift lägger horisontell armering och när man staplat färdigt fyller man beton från toppen. Har inte byggt mer än skalet ännu men skall fortsätta så snart våren dyker upp. Hör av dig om du vill ha några bilder som förklarar bättre.

Utloggad michael__77

Re:Bygga pool, ev. gjuta?
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2005, 07:42:31:31 »
finns det inga fler som gjutit sin pool?
I och med att jag har tillgång till billiga färdiggjutna väggar så undrar jag hur jag får det stadigt (så dem inte faller innåt), samt hur jag ska göra för att skarva de på bästa sätt.
Hade tänkt att bygga en pool med måtten 5 x 10 meter, och väggarna jag har tillgång till är strax över 5 meter långa.

Mycket tacksam för era snabba svar...

Utloggad GiZZmo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Vårgårda
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Re:Bygga pool, ev. gjuta?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2005, 18:06:55:55 »
har samma problem men mina ser ut som ( ska sitta i norska tunlar sätter i dubb i sidan och sedan spänner vajer runt tror jag...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan