VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Realistiskt eller bara en dröm ?  (läst 8963 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rysarn

Realistiskt eller bara en dröm ?
« skrivet: oktober 22, 2007, 13:37:56:56 »


Hej !

Har en budget på runt 150 000kr. Finns det möjlighet för dom pengarna att bygga en pool ca 4 x 8 meter 1,5 djup.  tanken är att jag skall lägga ut hela jobbet på entrepenad. Vad säger ni är man helt ute och cyklar eller finns chansen att man klarar det ?

Finns det någon av er som suttit och rullat fingrar medan hela poolen växer upp ? Har tummen mitt i hand så jag behöver få hjälp med hela jobbet. <help>

MVH Rysarn

Poolgiganten

Utloggad Poolbygge

SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2007, 16:51:30:30 »
Hej.

Ja, om man ska ha en riktig pool så kostar det lite. Jag tipsar om att ha en trästomme.
Det finns några som heter Poolbyggarna där man kan få loss en ordentlig poolstomme för en 4x8 för 150.000.
Men då är det det enklaste överdraget och en el-patron som uppvärmning. Vilket kommer kosta dig ca 15.000:- per år att värma upp.

Gå inte på att köpa något billigt plåt eller glasfiber...Jag är själv på väg att ska bygga pool.
Har lämnat allt vad heter plåt och glasfiber.

En pool höjer värdet på ert hus typ 500 000 till 1milj kronor.
så mitt tips...ingen "bauhaus"-pool!

MVH: Fredrik

Utloggad evets32

SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2007, 19:27:38:38 »
Du kan ta en titt på mitt bygge här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1807.0 Detta bygge har kostat mig ca 175´Då har jag även köpt solvärmare som jag ska sätta upp så snart våren tittar fram igen. Kan tillägga att kostnaden för allt runtomkring var för mig ca 50%. Jag tror att det kan vara svårt att komma undan med 150´för en helentrepenad. Har du tänkt detta pris för enbart poolbyggnationen eller ska allt vara inräknat?

Utloggad Fia

SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2007, 19:40:12:12 »
Begär in offerter från olika företag, mycket beror ju på vilken typ av pool du väljer o hur du vill ha det runt poolen. Det finns ju pooler i galvad plåt, som ser ut som en åtta eller ovaler, de har ett bra pris o jag tror livslängden är bra, men vilken typ av ram är ju en smaksak.
Här finns ett antal poolförsäljare samlat.

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=170

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2007, 20:43:23:23 »

Gå inte på att köpa något billigt plåt eller glasfiber...Jag är själv på väg att ska bygga pool.
Har lämnat allt vad heter plåt och glasfiber.


Jag vet inte varför Fredrik har något emot plåt och glasfiber  <hmm>
Glasfiber är toppen att ha och göra med och dessutom lätt att gräva ner. Om du är livlig i vattnet så har du aldrig problem med att linern veckar sig för det finns ingen i glasfiberpoolen.
 <sol>

Att en pool höjer värdet upp till en miljon är nog också att ta i. Men att det kostar minst 150 får du räkna med om du vill ha en nedgrävd pool som ska hålla framöver.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Poolbygge

SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2007, 15:05:08:08 »
Hej

Ja en miljon är så klart att ta i. Det är om du kanske lägger ner 500-600 tusen i poolen.

Det jag har fått underrättat är att plåtpoler har risk att rosta, hur galvade de än är. Får du en bula i en plåtpool kommer den alltid att vara där. Sen att dom inte håller marktrycket om du tömmer poolen på vatten.  :-\

Glasfiberpooler, visst verkar de smidiga, men inte behöver du vara rädd för att linern i en träpool ska vecka sig, inte om den är lagd på rätt sätt?  <hmm>
Men riksen som jag fått med glasfiber är att de faktiskt kan ploppa upp ur marken om man har otur.
Det finns inga garantier heller emot att de ska klara klor. å då frågar man sig varför, jo för att kloret äter på plasten.
Det verkar inte så bra.
Sen undrar man också hur man ska laga en glasfiberpool om ca 30 år när den är sliten och kanske börjar spricka?


Taqck för ett bra forum!  O0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #6 skrivet: oktober 25, 2007, 15:51:24:24 »

Själv har jag mardrömmar om dom här bilderna i nån sträng om hur träramen
såg ut då de nya ägarna tänkte "byta liner".
Har någon en länk till dom otäcka bilderna?

Har själv träpool.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad pooleraren

SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #7 skrivet: oktober 25, 2007, 17:26:13:13 »
Bygg en betongpool så kan du sova gott på natten  ;)

Utloggad Pea

SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #8 skrivet: oktober 25, 2007, 17:45:36:36 »
helgjuten eller murad är bäst, murad med leca bäst för billigast peng. plåtpool minst jobb. glasfiber löjligt dyr + att jag inbillar mig att den del som är ovan vattnet kommer att bli matt och blekt med tiden precis som en båt. trästomme kan mögla och är duktigt dyr. rostfritt finns men kostar det också. smaken är som baken delad å tur e väl det  O0

ska man gräva ner en plåtpool så är det nog att rekomendera att måla på lite extra rostskyddsfärg på plåten och spraya massvis med rostskydd på allt annat under jord. om man fyller med sand blandad med torrbetong närmast så ska dom klara marktrycket bra även utan vatten. men att bara lita på galvskyddet är nog inte så bra.

jag skall personligen gräva ner vår plåt ovanmarkare men kommer inte att återfylla runt om.  jag kommer att gjuta en platta och låta det vara ca 1m luft runt om poolen, då får plåten en chans att hålla sig skapligt torr och rostar inte lika snabbt + att det blir ganska enkelt att byta hela poolen om så skulle behövas i framtiden. jag inbillar mig att med lite extra rostskydd och återkommande tillsyn så kommer det nog att funka iaf 10-15 år, sen är det bara att ta väck trallbrädorna närmast och byta både stomme och liner för en "billig" peng. men hade vi inte haft plåtpoolen redan så hade jag murat en i lecablock istället, men det känns lite onödigt att slänga bort poolutrustning för 20 tusen. men eftersom vi gjuter en platta så kan jag ju alltid mura en leca senare om vi tröttnar på plåten  :)

men jag tror inte att en pool höjer värdet på ett hus med 1 mille oavsett vilken sort man bygger. inte 1/2 heller, möjligtvis några hundra tusen om man gör ett bra jobb. gör man det dåligt sjunker nog värdet istället.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Realistiskt eller bara en dröm ?
« Svar #9 skrivet: oktober 25, 2007, 18:05:45:45 »

Själv har jag mardrömmar om dom här bilderna i nån sträng om hur träramen
såg ut då de nya ägarna tänkte "byta liner".
Har någon en länk till dom otäcka bilderna?

Har själv träpool.
Här är en hemsk bild!
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1774.0

Jag har för mig att det fanns en kille till som hade än värre problem! Men den tråden kan jag inte hitta!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag