CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: I akut behov av tips ang. poolrengöring  (läst 14293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe-Pool

  • Gäst
Jeppe-Pool
I akut behov av tips ang. poolrengöring
« skrivet: maj 19, 2012, 14:53:25:25 »
Hejsan!

Vi har precis öppnat upp poolen efter vintern. Man kan ju säga att den har tagit stryk, här i Skåne hade vi en rejäl storm i vintras och den har satt sina spår. En natt så flög pool skyddet av och grenar, sten, löv och annat skit åkte ner i poolen. Ingen rolig syn dagen efter. Vi gjorde vad vi kunde och förstärkte pool skyddet så det låg på plats resten av vintern.

Nu när vi öppnat upp så har följande hänt:

* Massvis med grus och småsten på bottnen, det mesta har dammsugits upp men det tar väldigt lång tid. Känns inte som om att det suger ordentligt. Något tips? Finns det något effektivare sett att få upp allt?

* Linern har fått fula svarta märken efter vattennivån, några tips om hur man får bort det effektivt? Vilket medel och vart man köper det m.m.

* Pool trappan samt bredd avloppet har också fått fula märken efter vattennivån, eftersom det är plast så går det inte bort helt enkelt, putsat med trasa och svamp men det är fortfarande märken kvar, vad skall vi göra?

* Det har blivit små mörka märken här och var i poolen, misstänker att de är från diverse löv som legat i poolen över vintern. Har ni några tips om hur man får bort dessa eller om det kan vara något annat?

Det är nog det hela, behöver hjälp med butiker, sidor m.m. där det finns bra produkter som hjälper mot ovanstående problem!

Tackar så hemskt mycket på förhand!  :) / Jesper

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2012, 15:12:18:18 »
Tråkigt att vintern gått så hårt åt er pool. Men visst går det att få det i ordning.

Har du massor av grovt skräp i poolen så tag poolhåven och håva upp allt vad du kan ta innan du går vidare med dammsugning. Dammsug till avlopp (WASTE / FRAIN-låge på ventilen) i början så spolar du skräpet direkt till avlopp i stället för att sätta igen filtret. Tänbk på att vattennivån sjunker och du får kompensera med påfyllningar.

Kan du identifiera vad du har för slags fläckar ? Känns de feta ? Hårda ? Det är ju lättare att veta hur de skall behandlas om man vet vad det egentligen är som har fastnat i poolen.

Jeppe-Pool

  • Gäst
Jeppe-Pool
SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2012, 15:22:20:20 »
Tackar för svaret Erica!

Har faktiskt inte varit i poolen ännu, lite för kallt! Men det har inte varit något annat än löv i poolen så de måste ju vara det, eller? Fläckarna är lite mörkare än pool bottnen samt grönaktiga.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2012, 16:32:05:05 »
Hej, jag har provat några olika produkter för att rengöra i vattenlinjen. Saniklar Supergel tycker jag är lätt att använda och den ger ett bra resultat. www.saniklar.dk/Default.aspx?ID=277&GroupID=GROUP10&PageNum=4

Fläckar efter löv brukar försvinna av sig själv. Annars får du dyka ner och putsa bort dem när det blir badväder. Lycka till!


10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad LUS

SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2012, 19:40:48:48 »
Någon nämde Citronsyra i en annan tråd, kanske funkar här med?
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Erik Johansson

  • Gäst
Erik Johansson
SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2012, 06:29:28:28 »
När det gäller missfärgning kan askorbinsyra hjälpa. Min pooltrappa blev som ny igen efter att jag med mjuk svamp, (under vattnet!) strök på syran. Detta tips hittade jag i USA och löste vårt eviga problem på ett ytterst enkelt och billigt sätt.
Vår missfärgning berodde på för hög järnhalt i vattnet, vilket vi nu åtgärdat.
Askorbinsyra finns i matvaruaffärerna i små påsar, större kvantiteter kan man beställa via nätet, ca 250 kr för ett halvt kilo.

Utloggad tisalesa

SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2012, 19:46:39:39 »
När det gäller missfärgning kan askorbinsyra hjälpa. Min pooltrappa blev som ny igen efter att jag med mjuk svamp, (under vattnet!) strök på syran. Detta tips hittade jag i USA och löste vårt eviga problem på ett ytterst enkelt och billigt sätt.
Vår missfärgning berodde på för hög järnhalt i vattnet, vilket vi nu åtgärdat.
Askorbinsyra finns i matvaruaffärerna i små påsar, större kvantiteter kan man beställa via nätet, ca 250 kr för ett halvt kilo.
Hej Erik hur löste ni den höga järnhalten i vattnet? Vad var egentligen orsaken till det? Vi har nämligen problem men vi vet inte vart järnet kommer ifrån? hälsningar
Tina

Utloggad Erik Johansson

SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2012, 22:22:03:03 »
Hej
Vi skaffade ett nytt reningssystem till vår djupborrade brunn. Kostade runt 25,000 kr.

Mh
Erik

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2012, 12:38:33:33 »
Jag hade mycket grus  på botten i min pool, försökte med den medföljande dammsugarslangen men som du skriver det tar tid. Så jag köpte en pooldammsugare och då kan du sitta och titta på den eller göra något annat under tiden som den städar själv.
Det var ett köp som betalar sig själv.

Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad tisalesa

SV: I akut behov av tips ang. poolrengöring
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2012, 18:10:53:53 »
Hej
Vi skaffade ett nytt reningssystem till vår djupborrade brunn. Kostade runt 25,000 kr.

Mh
Erik

Hej
Vad heter reningssystemet dvs vilket märke och vilken modell? Gjorde ni ett vattenprov så att ni visste hur mycket metaller ni hade i vattnet? I så fall kommer du ihåg vilken nivå det var?

hälsningar
Tina
« Senast ändrad: juni 10, 2012, 19:53:21:21 av Fia »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag