VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?  (läst 21249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« skrivet: juli 03, 2006, 22:39:36:36 »
Hej,

Får väl leva på uttrycket - "Det finns inga dumma frågor...."

Hur gjorde ni för att fylla poolen med vatten första ggn (och om ni inte använde trädgårdsslang, vad kostade det)?
- Trädgårdsslang
- Någon levererade
- Brandkåren
- Brand/vattenpost
- etc....

Anledningen till frågan är att den magiska vattenfyllningsdagen (förhoppningsvis) börja närma sig. Mina poolgossar säger att brandkåren inte längre servar med påfyllnad då de har råkat ut för utryckningar direkt efter att de har tömt tanken.... oooops. Jag hade ursprunglingen själv tänkt använda två trädgårdsslangar, men det tar ju tusen år. Försöker på detta sätt hitta andra alternativ.  :D
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2006, 22:49:21:21 »
Hej Mica.
Vi använde trädgårdslang.
Vattenpåfyllningen och återfyllnaden runt poolen fick inte diffa mer än 1 decimeter, så för oss var det perfekt med slang. Jag tyckte inte det tog så lång tid, vi var tvungna att stänga vattnet för vi hann inte med med sanden.

Om du beställer från tankbil så akta poolbotten för för högt vattentryck när ni fyller.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mica

SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2006, 22:55:59:59 »
OK, då förstår jag. Det var så jag tänkte, men jag har redan grusat utvändigt till hälften (på montörernas instruktion) utan att vi har gjort klart invändigt så här verkar det inte vara så noga att det blir samtidigt. Uppfyllnaden på utsidan tog ca 3 timmar (vi var tre personer) så den resterande delen bör ta lika lång tid.

Nuvarande status är förresten att den är spacklad, grusad, sandad, paddad, förstärkt med stödreglar och alla prylar är monterade i väggarna.  Yippiey, det går framåt!

Hittar jag inte på något bättre får gossarna nöja sig med trädgårdsslang (då lär vi definitivt hinna grusa utvändigt under tiden).

Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2006, 01:18:41:41 »
Använd brandposten/vattenposten i gatan.

Hör med brandkåren. De lånar säkert ut grejer.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2006, 06:59:25:25 »
Grusa inte för mycket! Ni vill inte ha poolväggen intryckt innan ni börjar fylla.

Jag lovar - det är mer jobb att ta bort gruset än det är att skotta dit det...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2006, 07:26:09:09 »
Jag fyllde med vatten från den egna borrade brunnen. Vågade inte tappa mer än 2 timmar åt gången 2 ggr om dan så det tog oss 5 dagar att få ut 20 kubikmeter vatten.
Ringde en vattenleverantör och de skulle ha 2000:- per bil med 8 kubik.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2006, 09:31:05:05 »
Jag fyllde med vanlig trädgårdsslang med sjövatten, Mälarvattnet var skönt grönt... kommer inte ihåg hur lång tid det tog men att hinna efter med återfyllning var inga problem!


http://www.lager.st/wilma/pool/P5180467.JPG
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad JohanZ

SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2006, 10:11:06:06 »
Jag lånade en mätare för brandpost från det komunala vattenverket. Jag vill minnas att det kostade ett par kronor per m2. skillnaden är att man slipper betala för avloppsvattnet som man gör med det "vanliga" vattnet.
Slangar lånade jag hos brandkåren. Eftersom brandkåren ville ha betalt för rengöring och torkning av slangarna så hamnade slutnotan på ca 1500:- för en 4x8 pool. Det hade kostat ungefär lika mycket att fylla med trädgårdsslangen men det hade tagit typ ett par dar...
Nästa gång (jag planerar en ny gjuten pool som ersätter den nuvarande ruttna som jag har tömt) använder jag troligen trädgårdsslangen.
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad Pelle

SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #8 skrivet: juli 04, 2006, 10:55:48:48 »
Hej

Vi fyllde vår gjutna pool med trädgårdsslangen, jo visst tog det det lite tid att fylla den men vi hade ingen brådska. Sen tror även jag att man ska vara försiktig med att fylla på annat sätt om man har sandbotten.

Per

Utloggad solis

SV: Hur fyllde ni poolen initialt med vatten?
« Svar #9 skrivet: juli 04, 2006, 11:20:10:10 »
Jag skulle fylla min med 25 m3 brandkåren skulle ha 2700:-..lastbilcentralen ca 3500:-..Jag fyllde med 3st slangar tog ca 18 timmar kostnaden var bra kommunalt va kostar 18:- + moms här så runt 500 kronor blev det, och det var det värt ;)...Här vägrade brandkåren att använda vatten posten dom skulle promt debitera bilar helt sjukt..Ge mig en slang och nyckel sa jag men icke ...SUCK...billigare blev det i alla fall..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan