VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator  (läst 35030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #30 skrivet: januari 01, 2013, 22:15:21:21 »
Då drog vi igång tunnan för julabad och nyårsbad och jag ställde upp värmen till 37,5 grader.

Det gick kanon!

Fy vilken klockren investering i livskvalitet detta har varit.

God fortsättning all badetunnebadare!

Poolgiganten

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #31 skrivet: januari 17, 2017, 21:07:28:28 »
Drog igång systemet med 7 minus ute och nu orkar inte min Primastar 8 hålla 34 grader utan hjälp....

Sätter jag en byggfläkt så kommer den upp i temperatur men när jag stänger den så tappar poolen sakta temp.

Jag har inte gjort något underhåll på värmepumpen?

Läste att man kan dammsuga insuget?

Tips mottages tacksamt!

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #32 skrivet: januari 17, 2017, 21:08:06:06 »
Drog igång systemet med 7 minus ute och nu orkar inte min Primastar 8 hålla 34 grader utan hjälp....

Sätter jag en byggfläkt så kommer den upp i temperatur men när jag stänger den så tappar poolen sakta temp.

Jag har inte gjort något underhåll på värmepumpen?

Läste att man kan dammsuga insuget?

Tips mottages tacksamt!

Utloggad Erica

SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #33 skrivet: januari 19, 2017, 08:11:36:36 »
Beroende på hur du bor så kan ju mer eller mindre skräp sugas in med luften till din värmepump och sätta igen kondensorn. Det kan vara löv, frön, pollen och mycket annat. Får pumpen för lite luft ger den för lite värme. En rengöring av kondensorn (se din manual) skulle nog vara en god ide.

Utloggad TommyC

SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #34 skrivet: januari 19, 2017, 19:41:11:11 »
De flesta poolvärmepumpar är avsedda att användas under säsongen för utomhuspooler maj – september. När utomhustemperaturen faller under 10 grader sjunker i de flesta fall verkningsgrad och uteffekt betänktligt samtidigt som effektbehovet ökar. Konsultera manualen för din VP för mer information. Det finns undantag men de är få.

Den här tabellen över Primastar VP innehåller flera motstridiga uppgifter (jfr vatten/lufttemperatur i inledningen med fotnot 1) men indikerar att dessa VP inte är för vinteranvändning: http://primastarpool.se/poolvarmepump-specifikation
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #35 skrivet: januari 19, 2017, 20:41:25:25 »
Jo det kan ju vara så att effekten helt enkelt inte räcker till vid den låga temperaturen. De värmepumpar som är avsedda för inomhuspooler (split units) är nog bättre för att klara den uppgiften, eftersom de dimensionerats även för användning vintertid. Tyvärr kostar de klart mer än vanliga poolvärmepumpar och de måste dessutom installeras av behörig kyltekniker eftersom de båda enheterna skall kopplas ihop med ledningar för kylmedium.

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #36 skrivet: augusti 08, 2018, 20:38:17:17 »
Lite reflektioner i backspegeln....

Det funkar alldeles utmärkt att ha en liten värmeväxlare inomhus i en jordkälkare.

På vintern kunde jag köra poolen som konstruerat (utan markisolerad slang) och ändå hålla över 34 grader i poolen.

Skit i klorinatornnför en badtunna...

Byt hellre vatten nu och då samt dosera i en o annan klortablett.

Med vänlig hälsning,
Ztigge

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan