VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Råd om nästa steg  (läst 3195 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Råd om nästa steg
« Svar #20 skrivet: augusti 03, 2020, 20:34:28:28 »
Hej,

Har du pooltäckning kommer inte det fria kloret brytas ner av solens UV-ljus. Det fanns en graf som visade detta i länken. Jag som har noll i CYA kommer ca. 3 ppm FC brytas ner på 2-3h i solljus.

Graferna du tittade på är oberoende av CYA.
Roger




Poolgiganten

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #21 skrivet: augusti 03, 2020, 21:00:49:49 »
Hej,

Har du pooltäckning kommer inte det fria kloret brytas ner av solens UV-ljus. Det fanns en graf som visade detta i länken. Jag som har noll i CYA kommer ca. 3 ppm FC brytas ner på 2-3h i solljus.

Graferna du tittade på är oberoende av CYA.
Roger


Det är mycket och snabbt  :o :o !!
En solig och varm dag med många badande får man ge järnet med en full dos för att behålla renheten utan CYA!

Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #22 skrivet: augusti 03, 2020, 21:21:07:07 »
Jag tror det räcker om du tillsätter din dos på kvällen (täcke av). Du behöver inte peta i puckar under dagen.

Två andra bra saker att veta: Kör med s.k. "water lily" i skimmerkorgen. Den fångar upp trikloraminet. Byt ut den när den börjar gulna. Tids nog kommer du också att behöva sänka pH då kalciumhypokloritet höjer pH. Innan du gör det behöver du göra en backwash, annars finns en risk att ditt vatten blir mjölkigt.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #23 skrivet: augusti 03, 2020, 21:23:57:57 »
Ytterligare en fundering kring CYA - eftersom detta är boven i vårt drama:

Ämnet ska skydda kloret från att brytas ner av solljus och eftersom jag nu har 77 i nivå är det klor jag tillsätter "skyddat" - korrekt?

Hur påverkar en UV-lampa CYA? Installeringen av den skedde pga att den dödar diverse och minskar behovet av kemikalier. Men om vi skulle ha ett vatten utan CYA i (eller väldigt låga nivåer av det) - hur blir det då med kloret?

/Diddi

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #24 skrivet: augusti 03, 2020, 21:25:41:41 »
Jag tror det räcker om du tillsätter din dos på kvällen (täcke av). Du behöver inte peta i puckar under dagen.

Två andra bra saker att veta: Kör med s.k. "water lily" i skimmerkorgen. Den fångar upp trikloraminet. Byt ut den när den börjar gulna. Tids nog kommer du också att behöva sänka pH då kalciumhypokloritet höjer pH. Innan du gör det behöver du göra en backwash, annars finns en risk att ditt vatten blir mjölkigt.

 O0 Tack!
Användbara tips!
Köper du din "water lily" online eller hos någon lokal butik?

/Diddi

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #25 skrivet: augusti 03, 2020, 22:02:18:18 »
 <antman> Uppdatering:

Med den felmarginal det innebär att spä ut vattnet (4 ggr) med hjälp av en spruta fick jag följande värden:

CL = 8,52
PH = 7,58

Så ja, teoretiskt har vi nu korrekt desinficering av vattnet med hänsyn till den höga halten av CYA samt korrekt PH värde att ta hand om kloret som nu borde fungera.  >rulla<

(hade kunnat bespara mig en tablett DPD1 om jag hade läst i manualen att den mätte som högst 6 ppm, jag tolkade som att svårigheten med nivån var tillförlitligheten i resultatet med hänsyn till höga halter, inte begränsningen i apparaten - återigen en läxa  ;D )

/Diddi

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan