Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?  (läst 6313 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrscaroline

Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« skrivet: februari 02, 2018, 08:57:14:14 »
Försöker googla och söka på vad som blir bäst och billigast men lyckas inte hitta ngt vettigt.

9/10 verkar dock välja poolvärmepump.
Vilka för- och nackdelar finns det att använda sin fjärrvärmeväxlare?
Jag har räknat med dessa kostnader:
Värmeväxlare + styrning = ca 10 000 SEK
Inkoppling 15-20 000?

Vad finns det för för- och nackdelar med poolvärmepump?
Priser jag fått då är:
HeatForce Inverter plus75 - 25 520:- och By-pass 1 580:-
= 27 100 :- sen ingår montage i de 62000 SEK de tar för att installera hela poolen.

Vad hade ni valt och varför?

Poolgiganten

Utloggad Thorlan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2018, 15:52:32:32 »
Jag har fjärrvärme tycker det funkar kanon.
Tror du kalkylera lite högt med installationen på värmeväxlaren. Jag betalade ca 1500 rördelarna..ca 1 timmes arbete. Har det monterat på sekundärsidan på fjärrvärmeväxlaren, styrt med en magnetventil och en Pahlen midi temp.

3x5m poolhuset i Norrköping byggd.
Pahlen bronspump
Pahlen sandfilter
Pahlen maxiflo värmeväxlare
Pahlen Auto-uv Titan
Svetsad beige /grå mosaik liner
Rostfria in/utlopp

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2018, 09:59:58:58 »
En uppenbar fördel är att slippa en brummande fläkt och en stor ful låda. Denna brukar i och för sig alla montera på sin baksida mot grannen ;-)

Det som ändå talar för luftpoolvärmepump är att den körs då det är som varmast ute = mest effektivt = troligare effektivare än värmeväxlaren (fast jag har ingen aning om hur betalningsmodellen för fjärrvärme funkar).

Sen kan det ju vara ganska knepigt att få fram slangar och ledning för tex tempgivare från poolen in till värmeväxlaren.

Själv har jag värmeväxlare till husets bergvärmepump. Kostnaden för mig blev nog ganska nära din kalkyl (styrenhet + värmeväxlare + sjukt dyr arbetstid). Jag är mycket nöjd med lösningen.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2018, 23:02:16:16 »
Försöker googla och söka på vad som blir bäst och billigast men lyckas inte hitta ngt vettigt.

9/10 verkar dock välja poolvärmepump.
Vilka för- och nackdelar finns det att använda sin fjärrvärmeväxlare?
Jag har räknat med dessa kostnader:
Värmeväxlare + styrning = ca 10 000 SEK
Inkoppling 15-20 000?

Vad finns det för för- och nackdelar med poolvärmepump?
Priser jag fått då är:
HeatForce Inverter plus75 - 25 520:- och By-pass 1 580:-
= 27 100 :- sen ingår montage i de 62000 SEK de tar för att installera hela poolen.

Vad hade ni valt och varför?

Hej, fjärrvärme är ju en elegant lösning om det är vettiga priser på den. Vad blir priset per kWh från leverantören om du väljer fjärrvärme?

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2018, 17:15:23:23 »
Frågan har diskuterats tidigare, t ex här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11141.0;all

Personligen skulle jag låta kostnaden styra. Om priset på fjärrvärme under poolsäsongen är mindre än ca 1/5 (en femtedel) av det totala elpriset  så blir fjärrvärmen billigare. Det är dock omöjligt att veta var de olika priserna kommer att ligga under avskrivningstiden på utrustningen.

Vårt totala elpris var 1,53 kr/kWh i februari. Nätavgiften utgjorde 60% av totalkostnaden vilket är helt orimligt. Det är Maud Olofssons katastrofalt dåliga affärer i Tyskland som vi nu betalar (sök på Vattenfall Nuon). Lägsta pris i somras var 1,38 kr/kWh för juni. I augusti var priset 1,65 kr/kWh.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad largab

SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2018, 06:21:40:40 »
Man kan nog även räkna med att en FJV lösning har längre livslängd, mindre servicekostnader, tystare, tar mindre plats. Dvs lite dyrare än 1/5 av El priset får det nog vara. Här i Linköping så blir valet enkelt m 0.10/kWh.

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2018, 18:43:43:43 »
Ja, fördelar som längre livslängd, mindre servicekostnader och överhuvudtaget mindre risk för krångel skulle jag definitivt uppskatta. Det är svårt att uppskatta hur stora de fördelarna är men säkert är dom betydande. 10 öre/kWh är ju dessutom ca 3 ggr bättre än vad vi betalar för att värma poolen med en bra poolvärmepump. Det går ju att bli avundsjuk för mindre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan