Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggtråd Tjällden 8x4, stensarg, mönstrad markbetong, lågt pooltak, smidesstaket  (läst 8503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
Tänkte att jag lite sent om sider river av en byggtråd så här i vintertid för att kanske inspirera fler att bygga pool. (eller möjligen avskräcka :) )

Bygget började redan i oktober 2015 efter nån månads beslutsångest kring val av pool. Gick tillslut på Tjällden av flera skäl. Bra priser. Bra support och flera informativa byggtrådar på nätet. Bra för en som tänker göra allt själv helt enkelt.

Hade sedan innan en över 30 år gammal folkpool som sett sina bästa dagar så projektet började med att riva det gamla. Det finns hundratals bilder tagna genom hela bygget och här väljer jag väl ut så få som möjligt... Fråga gärna efter fler så lägger jag till vartefter. Tror jag fotat det mesta i både detalj och övergripande.

Första bilden visar "före" och sen i hyffsad kronologisk ordning under byggtiden. Poolen stod helt klar i början på sommaren 2017.

Insåg nu att det blir lite trist med byggtråd utan kommentarer på resp. bild. Svårt att få till när bilderna laddas upp på forumet. Ska se om jag istället kan spara dem nånstans och använda image-tag istället... Fler bilder kommer!
« Senast ändrad: januari 29, 2018, 23:18:02:02 av jonas_j »

Poolgiganten

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
Provar nu med bilder inbäddat

Här har vi schaktat bort en hel del material. Sänkte bottennivån rejält (typ 50 cm) för att få plats att grusa av ordentligt för att sen kunna isolera och gjuta platta. Dränering längs med sidorna runt om.


Isolerat plattan och byggt stommen till ett tillfällig väderskydd. Har även fått ut armeringen. I förgrunden syns lite spår av schakt för ny kraftkabel från huset till poolens maskinrum som hamnar i bortre hörnet.


Leveransen av poolstommen var minst sagt skrymmande. Dock lätt att lyfta grejerna för hand - tom de stora väggblocken orkar man på egen hand med en enkel pirra...


Gjutningen i princip klar här. Köpte hjälp med detta moment av van betongare. Blev jättefint även om taket efter ca 2 timmar blåste bort och ett ihållande ösregn därmed sabbade ytan något. Fick köra över med en betongslip nån dag senare så blev det bra!


Här har det roliga börjat. Stapla väggelement. Limma med fogskum. Skruvade en list i botten tillfälligt för att vara säker på att det blir rakt. Rotationslasern var suverän för att passa in höjden på resp. väggelement då plattan diffade ca 2 cm från högsta till lägsta punkt. Jag valde 50 cm väggelement runt om  (utom till maskinrummet) för att slippa fundera på återfyllning eller inte. Liiite mer jobb men klart värt det.
« Senast ändrad: januari 29, 2018, 23:26:05:05 av jonas_j »

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil

Alla väggar  klara och även trappan på plats.


Maskinrummets platta snart redo för gjutning. Gjuter det i samband gjutning av väggar, trappa. Förberett med lite rör. Avloppet är det enda om används i dagsläget. De andra fanns/finns planer för...


Gjutning av väggar och trappa klar. Maskinrumsväggarna uppe. Har även börjat återfylla med de massor jag hade kvar på tomten. Syns ju inte här men bräddavlopp, belysning och inloppsmunstycken monterade jag innan väggjutningen. Viktigt att göra i rätt ordning :D


Väggfoam monteras och kläms fast in under krönplåten. Plåten skruvade jag fast med vanlig betongplugg och rostfri montageskruv.


Lite småsuddig bild men nu är iaf foamen på plats och även nålfiltsmattan i princip fast. Väntar på limmet i trappan bara...
« Senast ändrad: januari 29, 2018, 23:46:56:56 av jonas_j »

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil

Snap-in listen fastskruvad med rostfri skruv i plåten. Linern dithängd. Går inte att göra själv man måste vara minst två. Tömde varmvattenberedaren för att få ner 1 cm ljummet vatten i botten och därefter släta ut allt mot hörnorna. Gick bra till 99.9%. Bara ett hörn i översta trappsteget som inte kom exakt som jag önskade. Inget nån annan tänker på dock! Provade med dammsugare bakom linern för att få typ vakuum men är osäker på om det gjorde nån nytta...


Fyllt! Tog sju dygn från egen brunn.


Påbörjar återfyllning på insidan. Bra med skopa - räddade min rygg!


Lite fiberduk mot jorden innan mer grus kommer. Vill ha det stabilt för betongen!


Mer grus utkört. Paddar och kör. Har byggt en tillfällig brygga från poolhuset till poolkanten oxå så att badandet kan komma igång  utan allt för stora risker :)


Formbygge och balkgjutning igång. Måste få poolområdet att vara kvar på tomten så att säga. Har höjdskillnad mot vägen som måste stöttas upp.


Stenmuren var befintlig. De tvärgående balkarna har förankrats (med järn) in i poolstommens betong. De vilar på välpaddad grusbädd och stenmuren ytterst. Ska så småningom bära upp valvet.
« Senast ändrad: januari 29, 2018, 23:53:22:22 av jonas_j »

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil

Stensarg, StEriks. Bra kapsåg ett måste då det inte blir exakt rätt antal stenar.


Mesta av sargen på plats samt formen för valvet på långsidan i princip klar.


Återfyllt klart


Snart klart för gjutning av pelare och valv. Att bygga form är tidsödande!

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil

Regla upp för valv även på insidan. Mellan pool och poolhus.


Hoppar framåt lite. Här är all form byggd. All armering ute och nu inväntas bara betongen.


Dags för gjutning - pumpbilen redo. SR Betongdesign i Katrineholm stod för gjutningen.


Nu kör vi!


Gjutning i princip klar. Infärgat och stämpling av mönstret pågår. Verkligen duktiga betongare!
« Senast ändrad: januari 30, 2018, 00:14:32:32 av jonas_j »

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil

Dags för tak. Valet blev tillslut Popp P7 från Poolsweden.


Taket klart.


Lite markberedning och rulla ut nytt gräs.


Kortsidan kvar. Regla upp tätt för komposittrall.


Trallen la sig inte själv. Pilligt men blev bra. Valde trall från Greenplank, Everdeck.


Trallen klar. (http://www.greenplank.se/lagt-underhall-classica-komposittrall-ihalig-135-x-25-x-4800mm-gp741_p29.html

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil

Dags för staket. Valet blev tillslut ett hyffsat stilrent smidesstaket. Lokal firma (https://www.facebook.com/Expressvets/)


Staket klart - allt klart!


Bada!

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Snyggt, du har bra känsla för material och form. Kul att se!
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
Snyggt, du har bra känsla för material och form. Kul att se!
Tack! Inte fullt lika snyggt är att jag nu noterade att min "byggtråd" hamnade i fel forumdel. Sorry!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan