Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool pumps fråga?  (läst 4023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MackeWesen

Pool pumps fråga?
« skrivet: januari 21, 2018, 14:38:25:25 »
Tänkte byta ut vår gamla pump och då ville jag kolla om det var en 1 fas eller 3 fas ( på locket står 230/400v och sladden går direkt in i el centralen ) och när jag skruvar av locket på pumpen så är det 2 faser en nolla och en jord?
Pumpen är en Victoria Astral plus? Nån som har någon idé? Kan tilläga att att jag inte är nån fena på el, så en elektriker ska koppla en en ny men vad ska ja Beställa för pump?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2018, 17:52:43:43 »
Troligen så har du tre faser och jord. Mät med en multimeter inställd på AC och 1000V-läget (minst 400V). Mät huvudspänningen som finns mellan två faser. Mät fas-fas, tre kombinationer. Har du ca 400V i samtliga tre mätningar så vet du att du har tre faser. Nolla behövs inte till en trefasmotor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pool pumps fråga?
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2018, 18:23:34:34 »
Enligt bilden så är det en trefas pump som är fast installerad om kablarna ligger anslutna till säkringarna. Man måste ha en behörighet för att byta den och det kan bli dyrt om man byter den själv utan kunskap och om olyckan är framme till och med fängelse.
Så anlita en elektriker om du inte har kunskaper. 

Utloggad MackeWesen

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2018, 18:49:57:57 »
Oj, fängelse låter ju inge kul.. men som jag skriv så ska en elektriker koppla in den nya, ville bara veta vad jag skulle beställa för pump! Men tackar och bockar för svaren  O0

Utloggad nyburjare

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2018, 23:06:38:38 »
Fängelse  ;D ;D ;D " vad sitter du inne för ?? jo du vet jag hamna på kåken för jag koppla in en strömkabel åt tanten"  <antman>
Jävlar vad många fängelse vi måste bygga nu, i varje by .......

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool pumps fråga?
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2018, 08:53:55:55 »
Är det inte så att man får byta ut fast ansluten utrustning om man har nödvändig kännedom?

Från elsäkerhetsverket:
Exempel på vad du får göra själv
Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
Byta glödlampor
Byta lamphållare
Montera skarvsladdar
Montera sladdströmbrytare och stickproppar
Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa


Fetmarkerade jämställer jag med att byta motor i detta fall, OM man har nödvändig kännedom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2018, 16:03:07:07 »
Man får göra mkt själv , tror undantaget är fasta installationer, vad som är fast eller inte är en tolkningsfråga, lägger du rör och drar en kabel tll en lampa är det fast , men om du låter kabeln ligga på golvet är det ok... man hör själv hur det haltar .

Jag menar så här ... man vet själv vad vad kan o vet, känner man sig trygg med att koppla in denna motor då vet man vad man håller på med, om man däremot behöver fråga på ett forum vad det är för kablar och vilken pump man skall beställa  ??? då tror jag man skall bjuda en elektriker eller någon som vet på fika istället  O0

Den största faran med just denna kopplingsdosa är just nu ( om det inte är så att du skruvar bort den?) att det saknas avlasning och tätning på genomföringen !

Utloggad Poolfool93

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #7 skrivet: februari 28, 2018, 14:41:53:53 »
Jag är i samma situation, tror du att en elektriker behövs? :)

Utloggad TommyC

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #8 skrivet: mars 10, 2018, 11:04:42:42 »
Är du inte helt säker på att du har nödvändig kännedom för att göra jobbet säkert så behöver du definitivt en elektriker.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #9 skrivet: mars 10, 2018, 15:32:19:19 »
Är det inte så att man får byta ut fast ansluten utrustning om man har nödvändig kännedom?

Från elsäkerhetsverket:
Exempel på vad du får göra själv
Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
Byta glödlampor
Byta lamphållare
Montera skarvsladdar
Montera sladdströmbrytare och stickproppar
Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa


Fetmarkerade jämställer jag med att byta motor i detta fall, OM man har nödvändig kännedom.

Jämförelsen håller inte alls. Det handlar ju här om jordad miljö, utomhus eller våtrum och dessutom om trefaskretsar. I våtutrymmen får du i princip inte göra någonting alls utan behörighet vad det gäller sådant som är fast installerat.

Vad som sagts om fängelse m.m. ovan - fängelse finns med i en tänkbar straffskala men lär aldrig kunna vara aktuellt OM det inte verkligen inträffat en olycka eller ett allvarligt tillbud. Man åtalar i ett sådant fall aldrig för olaga elinstallation utan använder de mycket skarpare paragraferna om t.ex. vållande till annans död, vållande av kroppsskada, framkallande av fara etc. I Sverige gäller ju principen att döms du för något så är det grövsta brottet vägledande för straffet.

Har man så lite kunskap om el att man inte själv kan avgöra om man har en trefas eller en enfas installation då måste man definitivt ringa efter en elektriker. Men visst, frågan är ju som TS säger ändå aktuell om man skall veta för att bara beställa pumpen. Men motorn måste ha en märkskylt och där står det vad det är - antingen en 1a plus ett växelströmstecken eller en 3a + d:o brukar vara det vanligaste. Dessutom finns spänningen angiven - står det 400/230 V så är det helt klart en trefasmotor. Står det endast 230 V är det en enfas.

Ett annat kännetecken är att trefasmotorer alltid skall vara anslutna via ett motorskydd. På enfasmotorer är detta ofta i stället inbyggt i motorn.

Sedan finns det en "blandvariant" - trefasmotor som byggts om till enfas genom att man satt på en kondensator. I så fall sitter en oftast ganska stor kondensator på motorn eller i kopplingslådan. Vad som står på skylten beror då ibland på vem som byggt om den till enfas. Har fabriken gjort det skall den alltid märkas som enfas. Är det gjort av någon hopbyggare kanske man inte har märkt om motorn. Observera att den effekt som motorn kan avge också blir mindre om den byggs om till enfas.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan