Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm  (läst 3881 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielsvensk

Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« skrivet: december 28, 2017, 16:31:32:32 »
Hej!
Jag undrar om jag skulle kunna få feedback på min poolplanering. Jag ber om ursäkt för min icke-skalenliga ritning. Om den inte är tillräckligt bra så får jag återkomma med en ny.
Det ska bli en Tjälldén 3x6m med värmepump, saltklorinator och pooltak (troligen från Poolteam).

Till mitt spörsmål; jag funderar på att antingen placera poolpump, sandfilter, värmepump och saltklorinator på plats 2 i ett delvis täckt skåp. Lättare åtkomst och justeringar mm.

Annars tänkte jag göra en nedgrävd variant (1) precis på poolens gavel och ha värmepump och saltklorinator på bakom gaveln av vårt garage (2) som numera inhuserar värmepumprum och extrarum med relativt välisolerad vägg på insidan. Vänster sida är söderläge och jag tror att vi kommer att befinna oss mest nere i högra hörnet av poolen vid den ursprungliga uteplatsen.

Jag har läst en del om ljudet från pumparna men lockas ändå lite av tanken att inte gräva ned dem.
Ni som vet, skulle jag kunna få er åsikt?

Mvh
Daniel

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #1 skrivet: januari 01, 2018, 19:13:11:11 »
Allt på plats 2 låter ju bra, dvs. enkel installation och enkel service etc, då förutsatt att det inte blir störande. Bygger du ett litet skåp bör ju risken vara liten, och i så fall bara värmepumpen som låter,.

//Martin - oceanum.se

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2018, 10:47:06:06 »
Min pool liknar ju din i placering. Fast vi har en bod bortanför, men jag skulle tro att det är liknande avstånd med rör o.s.v.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad danielsvensk

SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2018, 16:55:41:41 »
Min pool liknar ju din i placering. Fast vi har en bod bortanför, men jag skulle tro att det är liknande avstånd med rör o.s.v.

Tack för svaren! Jag blev lite nyfiken på ditt pooltak Erik N. Det ser ganska kort ut då du skjutit ihop det på poolgaveln. Vad har det för mått ihopfällt och minns du ungefär vad det kostade?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #4 skrivet: januari 03, 2018, 14:29:39:39 »
Kan kolla exakt, men är ganska säker på att modulerna är 2 m långa.

Pris kan jag kolla också, kommer inte ihåg på rak arm.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2018, 16:50:57:57 »
Plats 1 är problematisk ur elsäkerhetssynpunkt och opraktisk vid installation och underhåll så kör på plats 2.

Priserna på många pooltak har gått ner de senaste åren. Titta och känn på pooltak före köp. Många billiga är väldigt rassliga och klena. Det kan vara mer prisvärt att gå upp lite som vi gjorde efter att ha besökt en mässa.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2018, 01:34:59:59 »
Glöm inte att kolla hur skenan ser ut. Jag tycker att det är en stor del av taket att man kan gå på skenan utan besvär. De jag köpte taket av har en nyare modell med väldigt gåvänlig skena. Tyvärr finns bara låga tak till den, jag trivs med modellen av tak vi har då det är enkelt att bada under det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Vanten7

SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #7 skrivet: mars 27, 2018, 23:37:16:16 »
Hej Tommy!

Jag hade tänkt ha mitt teknikrum enligt alternativ 1, du skrev att det kan bli problem ur elsäkerhetsynpunk, är det inte bara att ha en kapslad elcentral och gör något typ av tak ovanför detta rummet och under trallen så det inte regnar in allt för mycket? Jag kan inget om el mm, så därför undrar jag så jag inte gör en tabbe nu innan beställning av teknikrum.

Plats 1 är problematisk ur elsäkerhetssynpunkt och opraktisk vid installation och underhåll så kör på plats 2.

Priserna på många pooltak har gått ner de senaste åren. Titta och känn på pooltak före köp. Många billiga är väldigt rassliga och klena. Det kan vara mer prisvärt att gå upp lite som vi gjorde efter att ha besökt en mässa.

Utloggad TommyC

SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2018, 18:14:30:30 »
De idag gällande föreskrifterna finns inte fritt tillgängliga och jag har inte tillgång till dessa. De äldre föreskrifterna finns bl a här: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/aldre-foreskrifter/1999-5.pdf  (kapitel 702 handlar specifikt om pooler).

Närmare poolen än 3,5 m gäller strikta begränsningar för vad som får installeras. Vad som gäller under mark eller fast tak närmare poolen än 3,5 m är inte tydligt. Vad man får installera närmare än så t ex under ett solitt vattentätt tak blir troligen en tolkningsfråga av idag gällande föreskrifter. En trall duger inte som avgränsning.

För att veta helt säkert vad som gäller måste du stämma av dina byggplaner med någon som har tillräcklig elbehörighet och kan ge rätt råd enligt dagens föreskrifter.
 
Installationen måste hur som helst utföras av en behörig elektriker så stäm av hur du tänkt innan du låser dina planer. Personligen skulle jag inte vilja ha någon el annat än SELV (12Vac eller 30Vdc) närmare poolen än 3,5 meter.

Återkoppla gärna vilken lösning elektrikern kan godkänna enligt dagens föreskrifter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Vanten7

SV: Anlägga Tjälldén-pool, placering av pump mm
« Svar #9 skrivet: mars 28, 2018, 23:16:30:30 »
Okej hmm, får tänka om lite då och se om jag kan flytta ut teknikrummet lite så att det är 3,5 meter mellan poolvattnet och insida vägg på teknikrummet då är det väll godkänt enligt dom föreskrifterna du hänvisade till?

Som sagt jag kan inget om el men en dum fråga...säg att jag har placerat mitt teknikrum 3,5m från poolen och en anslutning går sönder och sprutar ner elcentralen osv och jordfelsbrytaren inte slår ifrån. Kommer inte poolen bli strömförande oavsätt om teknikrummet ligger dikt an eller 3,5 meter bort?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan