Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstängning av pool i Skåne  (läst 3486 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larre

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Vinterstängning av pool i Skåne
« skrivet: oktober 22, 2017, 18:31:57:57 »
Hej,

Andra året med pool och jag börjar fundera på hur mycket som egentligen måste stängas ner och täckas över om man som vi bor i Skåne där det bara undantagsvis är snö och minusgrader.

Förra året tömde jag ner under skimmers, tömde sandfilter och allting, jag fick massvis av kondens i mitt teknikrum som ligger i anslutning till poolen och detta ledde till massvis av fukt på pumpar och annat.

I år funderar jag på att köpa en frostvakt på Biltema för att hålla teknikrummet uppvärmt/frostfritt, samtidigt som jag låter pump och filter gå någon timme per dygn. Hörde också att vissa placerar PET-flaskor i sina skimmers, om man skulle få is på ytan så kommer flaskan komprimeras istället för att man spränger skimmern.

Slutligen så sålde jag mina plåtar, någon jobbigare lösning att hantera och förvara har jag svårt att tänka mig! Min tanke är att använda min vanliga rullpressenning med eftersom snömängden här är ganska ringa.

Tar gärna emot feedback på detta, fördelar/nackdelar, vad har jag missat?

Tack!
ISO-blockpool 4x8m med saltvattenklorering och automatisk PH-mätare med syra. VP HydroPRO 13 Täckning med rullpressenning. Belägen i Skåne, Lund.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning av pool i Skåne
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2017, 23:58:49:49 »
Du har väl missat att det KAN bli både kallt o mkt snö... man kan ju inte utgå från att det blir en varm vinter.
Jag förstår inte sambandet mellan tömma sandfilter mm o kondens ? kan förstå att du får varmare om den är ingång och varmt vatten strömmar runt, men inte annars.
Jag hade stäng ner som man skall och vill du undvika kondens gör som du skriver, men varför låta pumpen gå ?
Ja PET är en bra ide, men om du är övertygad om att det inte blir minusgrader ??
Jag använder alltid plåtarna och det var jag glad för för några år sen när vi hade 50 cm snö i Skåne samt att överdraget inte alls mår bra att att frysa.

Utloggad Larre

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool i Skåne
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2017, 20:31:11:11 »
Min anledning till att låta poolen gå någon timme per dygn var för att förhindra isbildning genom att röra runt lite i vattnet helt enkelt. Sandfiltret skulle jag såklart kunna tömma ändå och bara köra pumpen till att cirkulera istället.

Men om tanken nu är att man ska sänka vattennivån, hur mycket ska man då sänka den? Förra året sänkte jag den ca en dm under mina skimmers men när våren kom så visade det sig att regnet hade fyllt upp ändå så det kändes som att den åtgärden inte hade gjort någon direkt nytta.
ISO-blockpool 4x8m med saltvattenklorering och automatisk PH-mätare med syra. VP HydroPRO 13 Täckning med rullpressenning. Belägen i Skåne, Lund.

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning av pool i Skåne
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2017, 22:43:23:23 »
Om det blir kallt så hindrar du inte isbildning för att pumpen går, även vatten som inte står stila fryser !då går pumpen åt helvete >:D
Låt det frysa, vad gör det om du tömt o ser till att fryst vatten som ökar sin volym inte spränger sönder något.
Har haft pool sen medeltiden och har ALDRIG sänkt vattnet, men däremot PET i skimmern

Utloggad Larre

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool i Skåne
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2017, 18:21:55:55 »
Ok, så för att summera:
Sänka vattennivån under skimmern - inte nödvändigt
PET i skimmer - ja
Tömma sandfilter - ja
Tömma och stänga pump - ja
Frostvakt i teknikrum - ja
Plåtar över pool - bra om det är mycket snö

Angående sista punkten så blir det aldrig några plåtar igen för min del. Hade förra året och det var bara tungt och bökigt. Hoppas på min rullpressenning, skulle det visa sig att pressening inte fungerar så skaffar jag frigolitskovor att lägga som stöd under. Såg också en variant med långa metallskenor som stöd under presseningen, kan också fungera.
ISO-blockpool 4x8m med saltvattenklorering och automatisk PH-mätare med syra. VP HydroPRO 13 Täckning med rullpressenning. Belägen i Skåne, Lund.

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning av pool i Skåne
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2017, 22:15:51:51 »
Bra summering, dock låter jag aldrig mitt överdrag frysa, förstörde ett sådant en vinter då det finns de som är typ förstärkta med fiber , känsla typ glasfibertyg , men är inte glasfiber, grejen är att denna förstärkta yta kan frost-sprängas vilket gör överdraget skört .
Samt att man helst inte alls skall röra ett fruset överdrag av typ samma anledning, därför tar jag aldrig risken, mitt överdrag kostar ca 35.000 rullar det på uppsamlaren och bär in det i garaget , så sover jag bättre . Ja plåtar väger en del, men det tar 45 min eller mindre 2 gånger om året så sover jag ännu bättre

Utloggad aromata

SV: Vinterstängning av pool i Skåne
« Svar #6 skrivet: november 07, 2017, 13:13:18:18 »
Jag har markpool i Malmö, byggd 1995. Skimmer i rostfritt.

Mina åtgärder har varit samma hela tiden. Rörisolering (typ med slutna celler) i skimmern för att förhindra frostsprängningar. Flytande mörk presenning (med några öljetthål längs mittlinjen för ev dränering) som tänker hela vattenytan. Mest för att hålla skit borta men även mörk för att förhindra algtillväxt på våren och för att höja temperaturen på ytvattnet om det har bildats is. Något annat gör jag inte. Pump och filter står frostfritt i en byggnad brevid.

Rickard, som sköter forumet, har pool i Norrland och övervintrar utan att täcka överhuvudtaget. Hör med honom. Jag tror inte att man behöver göra det så komplicerat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan