CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: kemi  (läst 3720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
kemi
« skrivet: mars 14, 2008, 17:16:28:28 »
vad är dom optimala värdena för ph och redox ?
eller vad är bäst för kroppen ska programera minna doserarare
har klorgenerator så jag kör med salt.
men som sagt vill ha dom ultimata värdena
Tack på förhand
Fyller poolen i dag
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Poolgiganten

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
SV: kemi
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2008, 23:33:31:31 »
ph 7.2 och 450 på redox är det vad man strävar efter??
nån som vet ?
får nog ringa någon simmhall och fråga - dom borde ha samma teknik att mäta värdena.
Det är nog enklare att kolla ett test strip men det berättar inte nägra värden
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Utloggad Janne

SV: kemi
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2008, 10:38:03:03 »
Hej,

Mellan 7,2-7,6 bör ph värdet ligga.
Redox vet jag inte vad det är för något.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
SV: kemi
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2008, 23:12:04:04 »
utfifall någon är intreserad så perfekta värdet för redox är enligt förstårsigpåare 465
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Utloggad Fia

SV: kemi
« Svar #4 skrivet: mars 19, 2008, 09:55:59:59 »
Vad är redox? Vad mäter det? <hmm>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: kemi
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2008, 15:09:17:17 »
hej
hittade detta:
Redoxpotential (reduktion-oxidation potential), elektrisk potential (mätt i volt) som mäter en substans affinitet per elektroner (det vill säga energi som frigörs när föreningen bildas eller splittras dividerat per elektron). Om ett ämne oxideras så finns ett ämne som också reduceras, och vice versa, därav namnet.

Man utgår vanligtvis från väte, som har redoxpotentialen 0 (noll). En substans som har större elektronegativitet än väte har positiv redoxpotential och är mer benägen att genomgå oxidation. Substanser med lägre elektronegativitet än väte har negativ redoxpotential och är mer benägna till reduktion.

När elektroner far "neråt" i en redoxreaktion, frigörs energi som brukar betecknas (-ΔG), där G är fri energi. Man behöver tillföra motsvarande energi (+ΔG) för att vända reaktionen så att elektronerna rör sig "uppåt
tror att man skall vara kemist för att begripa detta
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Fia

SV: kemi
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2008, 16:32:26:26 »
Håller fullkomligt med! Rena grekiskan. :D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
SV: kemi
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2008, 22:45:45:45 »
Oj vad har jag gett mig in på- nu har jag fått ny info Phalens tycker 740mv och Astral 750mv.
vad jag har fått förklarat för mig är att redox räknar i hopp en massa värden.
Vi får se hur det fungerar , nu är det i full drift -har ett kärl  med 10% saltsyra (60 liter)Det är till den första doseraren som reglerar ph den andra styr redox via min saltgenerator.
Kan bara konstaterara att det är mycke prylar i mitt teknikrum.

Patrik//
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: kemi
« Svar #8 skrivet: mars 19, 2008, 23:40:35:35 »
törs du verkligen gå i detta vattnet, prova med en råtta eller något annat mindre viktigt först
//carlos O0
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag